Dramaturgical work for the mise en sense. Two cases in the Argentine Contemporary Theatre of Cordoba

In this paper we analyze stagings by Argentine directors from the city of Cordoba: by Gonzalo Marull’s play Clase, written by Guillermo Calderón, and Daniela Martín’s Recetaria. Estados en ebullición, a collective dramaturgy. The purpose of the work is to analyze the directorial practices in the pro...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Marin, Fwala-lo
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: CETYCLI 2024
Materias:
Acceso en línea:https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/631
Aporte de:
id I15-R206-article-631
record_format ojs
spelling I15-R206-article-6312024-04-16T13:55:24Z Dramaturgical work for the mise en sense. Two cases in the Argentine Contemporary Theatre of Cordoba El trabajo dramatúrgico para la puesta en sense. Dos casos en el teatro contemporáneo argentino de Córdoba Marin, Fwala-lo Teatro contemporáneo Dirección teatral Dramaturgia Puesta en escena Proceso creativo Contemporary theatre Theatre direction Dramaturgy Staging Creative process In this paper we analyze stagings by Argentine directors from the city of Cordoba: by Gonzalo Marull’s play Clase, written by Guillermo Calderón, and Daniela Martín’s Recetaria. Estados en ebullición, a collective dramaturgy. The purpose of the work is to analyze the directorial practices in the processes of creation and the conceptions that lead their activities. The particularity of the cases lies, for the former, in the presence of dramatic text at the beginning of the process and, for the latter, in the very absence of a fixed writing. Both proposal can be understood under Peter Boenisch’s concept of mise en sens or mise en dissensual sense. En el trabajo analizamos puestas en escena de directores argentinos de la ciudad de Córdoba: de Gonzalo Marull la obra Clase, escrita por Guillermo Calderón y de Daniela Martin, Recetaria. Estados en ebullición, de dramaturgia colectiva. El propósito del trabajo es analizar las prácticas directoriales en los procesos de creación y las concepciones que guían el quehacer. La particularidad de los casos reside, para el primero, en la presencia del texto dramático al inicio del proceso y, para el segundo, el trabajo desde la ausencia de una escritura fijada. Ambas propuestas pueden entenderse a la luz del concepto de puesta en sense, o puesta en sentido disensual, de Peter Boenisch. CETYCLI 2024-04-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/631 Badebec; Vol. 13 Núm. 26 (2024): Marzo (2024); 72-97 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/631/567
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-206
container_title_str Badebec
language Español
format Artículo revista
topic Teatro contemporáneo
Dirección teatral
Dramaturgia
Puesta en escena
Proceso creativo
Contemporary theatre
Theatre direction
Dramaturgy
Staging
Creative process
spellingShingle Teatro contemporáneo
Dirección teatral
Dramaturgia
Puesta en escena
Proceso creativo
Contemporary theatre
Theatre direction
Dramaturgy
Staging
Creative process
Marin, Fwala-lo
Dramaturgical work for the mise en sense. Two cases in the Argentine Contemporary Theatre of Cordoba
topic_facet Teatro contemporáneo
Dirección teatral
Dramaturgia
Puesta en escena
Proceso creativo
Contemporary theatre
Theatre direction
Dramaturgy
Staging
Creative process
author Marin, Fwala-lo
author_facet Marin, Fwala-lo
author_sort Marin, Fwala-lo
title Dramaturgical work for the mise en sense. Two cases in the Argentine Contemporary Theatre of Cordoba
title_short Dramaturgical work for the mise en sense. Two cases in the Argentine Contemporary Theatre of Cordoba
title_full Dramaturgical work for the mise en sense. Two cases in the Argentine Contemporary Theatre of Cordoba
title_fullStr Dramaturgical work for the mise en sense. Two cases in the Argentine Contemporary Theatre of Cordoba
title_full_unstemmed Dramaturgical work for the mise en sense. Two cases in the Argentine Contemporary Theatre of Cordoba
title_sort dramaturgical work for the mise en sense. two cases in the argentine contemporary theatre of cordoba
description In this paper we analyze stagings by Argentine directors from the city of Cordoba: by Gonzalo Marull’s play Clase, written by Guillermo Calderón, and Daniela Martín’s Recetaria. Estados en ebullición, a collective dramaturgy. The purpose of the work is to analyze the directorial practices in the processes of creation and the conceptions that lead their activities. The particularity of the cases lies, for the former, in the presence of dramatic text at the beginning of the process and, for the latter, in the very absence of a fixed writing. Both proposal can be understood under Peter Boenisch’s concept of mise en sens or mise en dissensual sense.
publisher CETYCLI
publishDate 2024
url https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/631
work_keys_str_mv AT marinfwalalo dramaturgicalworkforthemiseensensetwocasesintheargentinecontemporarytheatreofcordoba
AT marinfwalalo eltrabajodramaturgicoparalapuestaensensedoscasosenelteatrocontemporaneoargentinodecordoba
first_indexed 2024-08-12T21:41:54Z
last_indexed 2024-08-12T21:41:54Z
_version_ 1809231491203334144