Ensayos de infancia, o un elogio del juego

The present work proposes a reading of the game as a childhood essay, that is, as an experience of forgetting that is recovered. Understood as a procedure, but also as an invention of objects, as a transmutation of values, the game is nothing more than a first way of avoiding usefulness, of ignoring...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Surghi, Carlos
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: CETYCLI 2021
Materias:
Acceso en línea:https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/520
Aporte de:
id I15-R206-article-520
record_format ojs
spelling I15-R206-article-5202021-10-26T14:51:27Z Ensayos de infancia, o un elogio del juego Surghi, Carlos Infancia Juguetes Experiencia Ensayo Moral Childhood Toys Experience Essay Moral The present work proposes a reading of the game as a childhood essay, that is, as an experience of forgetting that is recovered. Understood as a procedure, but also as an invention of objects, as a transmutation of values, the game is nothing more than a first way of avoiding usefulness, of ignoring the obedient predisposition of adult morality. From Stevenson's reproaches to the nostalgia set in childhood, passing through Baudelaire's observations regarding the first forms of beauty in toys, to the appropriations of remains that play fosters in children, as Freud testifies, as Benjamin himself points out, behold, playing is an art, or what Cesar Aira calls the earliest documentation of our desire. What it is then about in these pages is to read in the game a prior to everything, a future preposition capable of questioning each new irruption. El presente trabajo propone una lectura del juego en tanto que ensayo de infancia, es decir, en tanto que experiencia de un olvido que se recupera. Entendido como procedimiento, pero también como invención de objetos, como transmutación de valores, el juego no es más que una primera forma de sustraernos a la utilidad, de ignorar la predisposición obediente de la moral adulta. Desde los reproches de Stevenson a la nostalgia puesta en la infancia, pasando por las observaciones de Baudelaire en cuanto a las primeras formas de la belleza en los juguetes, hasta las apropiaciones de restos que el juego propicia en los niños, como testimonia Freud, como el mismo Benjamin señala, he aquí que jugar es un arte, o lo que Cesar Aira denomina como la documentación más temprana de nuestro deseo. De lo que se trata entonces en estas páginas es de leer en el juego una anterioridad a todo, una preposición a futuro capaz de interrogarnos a cada nueva irrupción. CETYCLI 2021-10-25 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/520 10.35305/b.v11i21.520 Badebec; Vol. 11 Núm. 21 (2021): Septiembre (2021); 196-216 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/520/486
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-206
container_title_str Badebec
language Español
format Artículo revista
topic Infancia
Juguetes
Experiencia
Ensayo
Moral
Childhood
Toys
Experience
Essay
Moral
spellingShingle Infancia
Juguetes
Experiencia
Ensayo
Moral
Childhood
Toys
Experience
Essay
Moral
Surghi, Carlos
Ensayos de infancia, o un elogio del juego
topic_facet Infancia
Juguetes
Experiencia
Ensayo
Moral
Childhood
Toys
Experience
Essay
Moral
author Surghi, Carlos
author_facet Surghi, Carlos
author_sort Surghi, Carlos
title Ensayos de infancia, o un elogio del juego
title_short Ensayos de infancia, o un elogio del juego
title_full Ensayos de infancia, o un elogio del juego
title_fullStr Ensayos de infancia, o un elogio del juego
title_full_unstemmed Ensayos de infancia, o un elogio del juego
title_sort ensayos de infancia, o un elogio del juego
description The present work proposes a reading of the game as a childhood essay, that is, as an experience of forgetting that is recovered. Understood as a procedure, but also as an invention of objects, as a transmutation of values, the game is nothing more than a first way of avoiding usefulness, of ignoring the obedient predisposition of adult morality. From Stevenson's reproaches to the nostalgia set in childhood, passing through Baudelaire's observations regarding the first forms of beauty in toys, to the appropriations of remains that play fosters in children, as Freud testifies, as Benjamin himself points out, behold, playing is an art, or what Cesar Aira calls the earliest documentation of our desire. What it is then about in these pages is to read in the game a prior to everything, a future preposition capable of questioning each new irruption.
publisher CETYCLI
publishDate 2021
url https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/520
work_keys_str_mv AT surghicarlos ensayosdeinfanciaounelogiodeljuego
first_indexed 2023-05-11T18:50:58Z
last_indexed 2023-05-11T18:50:58Z
_version_ 1765624836298637312