El ensayo como experiencia: Adorno y el pensamiento estético

This article inquires into the connections between philosophy and literature in relation to essay form as a singular expression of modernity. Across Adorno’s ideas about essay procedures, we can appreciate in which way the experience, esthetic speculations and denial as a conceptual mediation assume...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Surghi, Carlos
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: CETYCLI 2012
Materias:
Acceso en línea:https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/41
Aporte de:
id I15-R206-article-41
record_format ojs
spelling I15-R206-article-412018-02-07T03:48:05Z El ensayo como experiencia: Adorno y el pensamiento estético Surghi, Carlos ensayo experiencia negación modernidad sujeto literatura essay experience denial modernity subject literature This article inquires into the connections between philosophy and literature in relation to essay form as a singular expression of modernity. Across Adorno’s ideas about essay procedures, we can appreciate in which way the experience, esthetic speculations and denial as a conceptual mediation assume the position of fundamental processes for knowledge exposition and elaboration. At the same time, to reflect on the a-methodical procedure of essay writing allows us to understand how traditional oppositions between science and art, objectivity and subjectivity, dissolve in the essay area and integrate, looking for an overcoming thought which rescues the thinking risk El presente artículo indaga las relaciones entre filosofía y literatura en relación a la forma del ensayo como expresión singular de la modernidad. A través de las ideas de Theodor Adorno sobre el procedimiento del ensayo, podemos apreciar de qué modo la experiencia, las especulaciones estéticas y la negación como mediación conceptual se constituyen como procesos fundamentales para la elaboración y la exposición del conocimiento. Al mismo tiempo, una reflexión sobre el procedimiento ametódico de la escritura ensayística, permite entender de qué modo las oposiciones tradicionales entre ciencia y arte, objetividad y subjetividad, en el terreno del ensayo se disuelven como tales y se integran en procura de un pensamiento superador que rescata el riesgo de pensar. CETYCLI 2012-09-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/41 10.35305/b.v2i03.41 Badebec; Vol. 2 Núm. 03 (2012): Septiembre 2012 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/41/35
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-206
container_title_str Badebec
language Español
format Artículo revista
topic ensayo
experiencia
negación
modernidad
sujeto
literatura
essay
experience
denial
modernity
subject
literature
spellingShingle ensayo
experiencia
negación
modernidad
sujeto
literatura
essay
experience
denial
modernity
subject
literature
Surghi, Carlos
El ensayo como experiencia: Adorno y el pensamiento estético
topic_facet ensayo
experiencia
negación
modernidad
sujeto
literatura
essay
experience
denial
modernity
subject
literature
author Surghi, Carlos
author_facet Surghi, Carlos
author_sort Surghi, Carlos
title El ensayo como experiencia: Adorno y el pensamiento estético
title_short El ensayo como experiencia: Adorno y el pensamiento estético
title_full El ensayo como experiencia: Adorno y el pensamiento estético
title_fullStr El ensayo como experiencia: Adorno y el pensamiento estético
title_full_unstemmed El ensayo como experiencia: Adorno y el pensamiento estético
title_sort el ensayo como experiencia: adorno y el pensamiento estético
description This article inquires into the connections between philosophy and literature in relation to essay form as a singular expression of modernity. Across Adorno’s ideas about essay procedures, we can appreciate in which way the experience, esthetic speculations and denial as a conceptual mediation assume the position of fundamental processes for knowledge exposition and elaboration. At the same time, to reflect on the a-methodical procedure of essay writing allows us to understand how traditional oppositions between science and art, objectivity and subjectivity, dissolve in the essay area and integrate, looking for an overcoming thought which rescues the thinking risk
publisher CETYCLI
publishDate 2012
url https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/41
work_keys_str_mv AT surghicarlos elensayocomoexperienciaadornoyelpensamientoestetico
first_indexed 2023-05-11T18:49:54Z
last_indexed 2023-05-11T18:49:54Z
_version_ 1765624769385857024