El teatro de José Dimayuga y la vida nueva

José Dimayuga explores the impositions on the lives of his protagonists in Affectionately, her Midwife (1992) and Orders of the Heart (2005). The encounter of the female characters with queer agents generates a reflection about the condition of women in the works. Utterance in the first person and t...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Arteaga Martínez, Alejandro
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: CETYCLI 2016
Materias:
Acceso en línea:https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/226
Aporte de:
id I15-R206-article-226
record_format ojs
spelling I15-R206-article-2262018-03-26T07:23:09Z El teatro de José Dimayuga y la vida nueva Arteaga Martínez, Alejandro Escrituras del yo Machismo Senectud Travestismo Lesbianismo Writing in First Person Machismo Old Age Transvestism Lesbianism José Dimayuga explores the impositions on the lives of his protagonists in Affectionately, her Midwife (1992) and Orders of the Heart (2005). The encounter of the female characters with queer agents generates a reflection about the condition of women in the works. Utterance in the first person and the queer person’s intrusion allow questioning the self, the home and the world from the present and from memory. Within the frameworks of theatrical semiotics and autobiographical theory, Dimayuga’s works are presented as a reflection about identity and freedom, because characters eventually recognize themselves as makers of their own destiny. José Dimayuga explora las imposiciones sobre la vida de sus protagonistas en Afectuosamente, su comadre (1992) y Las órdenes del corazón (2005). El encuentro de los personajes femeninos con otros representativos de lo queer genera una reflexión sobre el presente de las mujeres en las obras. El discurso en primera persona y la intrusión del sujeto queer permiten cuestionar al individuo, la casa y el mundo desde el presente y la memoria. Dentro de los marcos de la semiótica teatral y de la teoría autobiográfica, las obras de Dimayuga se presentan como una reflexión sobre la identidad y la libertad, pues los personajes acaban por reconocerse como hacedores de su propio destino CETYCLI 2016-09-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/226 10.35305/b.v6i11.226 Badebec; Vol. 6 Núm. 11 (2016): Septiembre 2016 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/226/206
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-206
container_title_str Badebec
language Español
format Artículo revista
topic Escrituras del yo
Machismo
Senectud
Travestismo
Lesbianismo
Writing in First Person
Machismo
Old Age
Transvestism
Lesbianism
spellingShingle Escrituras del yo
Machismo
Senectud
Travestismo
Lesbianismo
Writing in First Person
Machismo
Old Age
Transvestism
Lesbianism
Arteaga Martínez, Alejandro
El teatro de José Dimayuga y la vida nueva
topic_facet Escrituras del yo
Machismo
Senectud
Travestismo
Lesbianismo
Writing in First Person
Machismo
Old Age
Transvestism
Lesbianism
author Arteaga Martínez, Alejandro
author_facet Arteaga Martínez, Alejandro
author_sort Arteaga Martínez, Alejandro
title El teatro de José Dimayuga y la vida nueva
title_short El teatro de José Dimayuga y la vida nueva
title_full El teatro de José Dimayuga y la vida nueva
title_fullStr El teatro de José Dimayuga y la vida nueva
title_full_unstemmed El teatro de José Dimayuga y la vida nueva
title_sort el teatro de josé dimayuga y la vida nueva
description José Dimayuga explores the impositions on the lives of his protagonists in Affectionately, her Midwife (1992) and Orders of the Heart (2005). The encounter of the female characters with queer agents generates a reflection about the condition of women in the works. Utterance in the first person and the queer person’s intrusion allow questioning the self, the home and the world from the present and from memory. Within the frameworks of theatrical semiotics and autobiographical theory, Dimayuga’s works are presented as a reflection about identity and freedom, because characters eventually recognize themselves as makers of their own destiny.
publisher CETYCLI
publishDate 2016
url https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/226
work_keys_str_mv AT arteagamartinezalejandro elteatrodejosedimayugaylavidanueva
first_indexed 2023-05-11T18:50:21Z
last_indexed 2023-05-11T18:50:21Z
_version_ 1765624797555851264