Polémicas profesionales: valor literario y foquismo moral

The aim of this paper is to analyze the valuations of literary value and literary criticism based on the use of literature in three different environments: university classes, journals, and literature classrooms. The conception of the teacher as Moral focus, put forward by Alasdair MacIntyre is revi...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Peralta, Sergio
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: CETYCLI 2016
Materias:
Acceso en línea:https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/212
Aporte de:
id I15-R206-article-212
record_format ojs
spelling I15-R206-article-2122018-03-26T06:38:23Z Polémicas profesionales: valor literario y foquismo moral Peralta, Sergio Posautonomía Valor literario Martín Kohan Sandra Contreras Martín Kohan Sandra Contreras Post autonomy Literary value The aim of this paper is to analyze the valuations of literary value and literary criticism based on the use of literature in three different environments: university classes, journals, and literature classrooms. The conception of the teacher as Moral focus, put forward by Alasdair MacIntyre is revised, given the fact that it is invoked among non-explicit formulas of value and critical ethos. This is done by selecting corpora centered on the class “Notas sobre el canon” which was uploaded to the virtual platform of the “Diplomatura en Lectura, Escritura y Educación-FLACSO” directed by Martín Kohan. These documents are read in light of: the contribution by Sandra Contreras in relation to literary value (2010) and an article by Kohan (2013) in which he reconsiders value to speak about the notion of post autonomy postulated by Josefina Ludmer. En esta comunicación se analizan las valencias del valor literario y de la crítica en función de la instrumentalización de la literatura desde diferentes escenarios: cátedra universitaria, revista especializada y aula de literatura. Se pone a prueba una idea de Alasdair MacIntyre: la del profesor como foco moral, figura invocada entre las fórmulas secretas del valor y las artes del riesgo crítico. Para ello se selecciona un corpus cuyo núcleo está en la clase “Notas sobre el canon” y en la tertulia virtual asociada, ambas del año 2009 y bajo responsabilidad de Martín Kohan en el marco de la Diplomatura en Lectura, Escritura y Educación ofrecida por la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO). Estos documentos se leen a contraluz de la intervención de Sandra Contreras a propósito del valor en el año 2010 y de un artículo del año 2013 donde Kohan vuelve sobre el valor para expedirse sobre la noción de posautonomía propuesta por Josefina Ludmer. CETYCLI 2016-09-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/212 10.35305/b.v6i11.212 Badebec; Vol. 6 Núm. 11 (2016): Septiembre 2016 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/212/193
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-206
container_title_str Badebec
language Español
format Artículo revista
topic Posautonomía
Valor literario
Martín Kohan
Sandra Contreras
Martín Kohan
Sandra Contreras
Post autonomy
Literary value
spellingShingle Posautonomía
Valor literario
Martín Kohan
Sandra Contreras
Martín Kohan
Sandra Contreras
Post autonomy
Literary value
Peralta, Sergio
Polémicas profesionales: valor literario y foquismo moral
topic_facet Posautonomía
Valor literario
Martín Kohan
Sandra Contreras
Martín Kohan
Sandra Contreras
Post autonomy
Literary value
author Peralta, Sergio
author_facet Peralta, Sergio
author_sort Peralta, Sergio
title Polémicas profesionales: valor literario y foquismo moral
title_short Polémicas profesionales: valor literario y foquismo moral
title_full Polémicas profesionales: valor literario y foquismo moral
title_fullStr Polémicas profesionales: valor literario y foquismo moral
title_full_unstemmed Polémicas profesionales: valor literario y foquismo moral
title_sort polémicas profesionales: valor literario y foquismo moral
description The aim of this paper is to analyze the valuations of literary value and literary criticism based on the use of literature in three different environments: university classes, journals, and literature classrooms. The conception of the teacher as Moral focus, put forward by Alasdair MacIntyre is revised, given the fact that it is invoked among non-explicit formulas of value and critical ethos. This is done by selecting corpora centered on the class “Notas sobre el canon” which was uploaded to the virtual platform of the “Diplomatura en Lectura, Escritura y Educación-FLACSO” directed by Martín Kohan. These documents are read in light of: the contribution by Sandra Contreras in relation to literary value (2010) and an article by Kohan (2013) in which he reconsiders value to speak about the notion of post autonomy postulated by Josefina Ludmer.
publisher CETYCLI
publishDate 2016
url https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/212
work_keys_str_mv AT peraltasergio polemicasprofesionalesvalorliterarioyfoquismomoral
first_indexed 2023-05-11T18:50:19Z
last_indexed 2023-05-11T18:50:19Z
_version_ 1765624795132592128