Infancia educada: el niño nuevo

We propose to explore the unique experience of education undergone by the children of MIR (Chile) and Montoneros (Argentine) activists, when their parents returned to their countries to resume armed struggle, leaving their children in nurseries set up in Cuba at the end of the 70s. For this purpose,...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Basile, Teresa
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: CETYCLI 2017
Materias:
Acceso en línea:https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/138
Aporte de:
id I15-R206-article-138
record_format ojs
spelling I15-R206-article-1382018-03-21T09:45:58Z Infancia educada: el niño nuevo Basile, Teresa Literatura del Cono Sur Literatura de HJOS Segunda generación Infancia Memoria South Cone literatura HIJOS (children) Literature Second generation Childhood Memory We propose to explore the unique experience of education undergone by the children of MIR (Chile) and Montoneros (Argentine) activists, when their parents returned to their countries to resume armed struggle, leaving their children in nurseries set up in Cuba at the end of the 70s. For this purpose, we analyze a corpus of two documentaries and a book, within the second generation of children (HIJOS) from Chile and Argentine, El edificio de los chilenos (2010) directed by Macarena Aguiló and Susana Foxley, La guardería (2015) directed by Virginia Croatto, and the book by Analía Argento La Guardería montonera: La vida en Cuba de los hijos de la Contraofensiva (2013). This corpus on educated childhood permits the analysis of two issues. Firstly, the conception of the radical left about children and their education on new values and knowledge. The large cultural production of the second generation presents children under the array of State terrorism, suffering from missing parents and orphanhood, in clandestinity or exile, even being born in a Clandestine detention center, kidnapped, appropriated and delivered to new families. While on the contrary, in few opportunities there is access to the ideals that the Left projected on their children as suitable subjects in the revolutionary era. Secondly, these authors manifest the HIJOS interventions and their diverse ways to articulate cultural practices of memory in the present time, which reveal differences as regards particular political contexts in the transitions to democracy and personal choices.  Proponemos explorar la singular experiencia de educación por la que atravesaron los hijos de militantes del MIR (Chile) y de Montoneros (Argentina), cuando sus padres regresaron a sus respectivos países para retomar la lucha armada, dejando previamente a sus hijos en guarderías, creadas con ese fin en Cuba a fines de los 70. Para ello, abordamos un corpus de la segunda generación (de HIJOS) en Chile y Argentina, conformado por un par de documentales y en un libro: El edificio de los chilenos (2010) dirigido por Macarena Aguiló y Susana Foxley, La guardería (2015) dirigido por Virginia Croatto, y el libro de Analía Argento La Guardería montonera: La vida en Cuba de los hijos de la Contraofensiva (2013). Este corpus sobre la infancia educada permite analizar dos cuestiones. Por un lado, las conceptualizaciones de la izquierda radical sobre el niño y su educación en nuevos valores y saberes. En la extensa producción cultural de la segunda generación, los niños suelen presentarse bajo el despliegue del terrorismo de Estado, sufriendo la desaparición de sus padres y la consiguiente orfandad, pasando a la clandestinidad o al exilio, e incluso naciendo ellos mismos en un Centro clandestino, siendo secuestrados, apropiados y entregados a otras familias. En cambio, en pocas oportunidades accedemos a conocer los ideales que la izquierda proyectó en torno a los hijos como sujetos idóneos de la era revolucionaria. Por el otro, de la mano de las autoras ingresamos en las propuestas de los HIJOS y sus diversos modos de articularse en las prácticas culturales de la memoria en el presente, que revelan ciertas diferencias deudoras tanto de los disímiles contextos políticos de las transiciones a la democracia como de las elecciones personales. CETYCLI 2017-09-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/138 10.35305/b.v7i13.138 Badebec; Vol. 7 Núm. 13 (2017): Septiembre 2017 1853-9580 spa https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/138/128
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-206
container_title_str Badebec
language Español
format Artículo revista
topic Literatura del Cono Sur
Literatura de HJOS
Segunda generación
Infancia
Memoria
South Cone literatura
HIJOS (children) Literature
Second generation
Childhood
Memory
spellingShingle Literatura del Cono Sur
Literatura de HJOS
Segunda generación
Infancia
Memoria
South Cone literatura
HIJOS (children) Literature
Second generation
Childhood
Memory
Basile, Teresa
Infancia educada: el niño nuevo
topic_facet Literatura del Cono Sur
Literatura de HJOS
Segunda generación
Infancia
Memoria
South Cone literatura
HIJOS (children) Literature
Second generation
Childhood
Memory
author Basile, Teresa
author_facet Basile, Teresa
author_sort Basile, Teresa
title Infancia educada: el niño nuevo
title_short Infancia educada: el niño nuevo
title_full Infancia educada: el niño nuevo
title_fullStr Infancia educada: el niño nuevo
title_full_unstemmed Infancia educada: el niño nuevo
title_sort infancia educada: el niño nuevo
description We propose to explore the unique experience of education undergone by the children of MIR (Chile) and Montoneros (Argentine) activists, when their parents returned to their countries to resume armed struggle, leaving their children in nurseries set up in Cuba at the end of the 70s. For this purpose, we analyze a corpus of two documentaries and a book, within the second generation of children (HIJOS) from Chile and Argentine, El edificio de los chilenos (2010) directed by Macarena Aguiló and Susana Foxley, La guardería (2015) directed by Virginia Croatto, and the book by Analía Argento La Guardería montonera: La vida en Cuba de los hijos de la Contraofensiva (2013). This corpus on educated childhood permits the analysis of two issues. Firstly, the conception of the radical left about children and their education on new values and knowledge. The large cultural production of the second generation presents children under the array of State terrorism, suffering from missing parents and orphanhood, in clandestinity or exile, even being born in a Clandestine detention center, kidnapped, appropriated and delivered to new families. While on the contrary, in few opportunities there is access to the ideals that the Left projected on their children as suitable subjects in the revolutionary era. Secondly, these authors manifest the HIJOS interventions and their diverse ways to articulate cultural practices of memory in the present time, which reveal differences as regards particular political contexts in the transitions to democracy and personal choices. 
publisher CETYCLI
publishDate 2017
url https://badebec.unr.edu.ar/index.php/badebec/article/view/138
work_keys_str_mv AT basileteresa infanciaeducadaelninonuevo
first_indexed 2023-05-11T18:50:09Z
last_indexed 2023-05-11T18:50:09Z
_version_ 1765624784451796992