La vejez, el envejecimiento y las personas mayores en la formación docente en Educación Física

The text that is presented takes part of the theoretical arguments that support the Pro-motional Research and Development Project The contents about old age in the training of teachers and graduates in Physical Education. Preliminary diagnosis in Argentina and Latin American countries. The project h...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Di Domizio, Débora Paola, Buffone, Gabriel, Marracino, Miriam, Dalto, Carlos, Cuenca, Valeria
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Rosario 2020
Materias:
Acceso en línea:https://relasp.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/22
Aporte de:
id I15-R205-article-22
record_format ojs
spelling I15-R205-article-222022-03-30T17:20:59Z La vejez, el envejecimiento y las personas mayores en la formación docente en Educación Física Di Domizio, Débora Paola Buffone, Gabriel Marracino, Miriam Dalto, Carlos Cuenca, Valeria Vejez Personas Mayores Educación Física Ageing Old People Physical Education The text that is presented takes part of the theoretical arguments that support the Pro-motional Research and Development Project The contents about old age in the training of teachers and graduates in Physical Education. Preliminary diagnosis in Argentina and Latin American countries. The project has been recently approved by the Secretariat of Science and Technology of the National University of La Plata and is located in the Area of Stu-dies and Research in Physical Education of the Faculty of Humanities and Education Sciences. This project is carried out by researchers Novice and wants to become a con-tribution to the academic field of the discipline. There would be a shared assumption among the actors in the field of Physical Education that this subject is an area of vacancy in training, which prevents thinking educational interventions for all ages. In this line, we aim to analyze and distinguish the contents on the vejez, aging and the elderly in the field of physical education teacher training in Argentina and Latin American countries. Different international organizations propose to modify vocational training to move towards more inclusive societies, since the lack of initial training policies to address the heterogeneity and diversity of the subjects has the consequence that the curricula of the training of educators still do not conform to the social needs. El texto que presentamos toma algunos de los argumentos teóricos que dan sustento al Proyecto Promocional de Investigación y Desarrollo Los contenidos acerca de la vejez en la formación de profesorxs y licenciadxs1 en Educación Física. Diagnóstico preliminar en Argentina y países latinoamericanos. El proyecto ha sido aprobado recientemente por la Secretaría de Ciencia y Técnica de la Universidad Nacional de La Plata y se encuentra radicado en el Área de Estudios e Investigaciones en Educación Física de la Facultad de Humani-dades y Ciencias de la Educación. Este proyecto es llevado adelante por investigadorxs nóveles y quiere constituirse en un aporte al campo académico de la disciplina. Existe un supuesto compartido entre lxs actores del campo de la Educación Física de que esta temática constituye un área de vacancia en la formación, lo que impide pensar inter-venciones educativas para todas las edades. En esta línea nos proponemos como obje-tivo analizar y distinguir los contenidos sobre la vejez, el envejecimiento y las personas mayores en el ámbito de la formación docente en Educación Física de Argentina y otros países latinoamericanos. Diferentes organismos internacionales proponen modificar la formación profesional para avanzar hacia sociedades más inclusivas, ya que la carencia de políticas de formación inicial para atender la heterogeneidad y diversidad de los su-jetos tiene como consecuencia que los currículos de la formación de educadorxs todavía no se ajustan a las necesidades de lo social. Universidad Nacional de Rosario 2020-12-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://relasp.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/22 10.35305/rr.v1i2.22 Revista Euro latinoamericana de Análisis Social y Político (RELASP); Vol. 1 Núm. 2 (2020); 65-76 2683-7420 spa https://relasp.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/22/97 https://relasp.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/22/98 https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-205
container_title_str RELASP
language Español
format Artículo revista
topic Vejez
Personas Mayores
Educación Física
Ageing
Old People
Physical Education
spellingShingle Vejez
Personas Mayores
Educación Física
Ageing
Old People
Physical Education
Di Domizio, Débora Paola
Buffone, Gabriel
Marracino, Miriam
Dalto, Carlos
Cuenca, Valeria
La vejez, el envejecimiento y las personas mayores en la formación docente en Educación Física
topic_facet Vejez
Personas Mayores
Educación Física
Ageing
Old People
Physical Education
author Di Domizio, Débora Paola
Buffone, Gabriel
Marracino, Miriam
Dalto, Carlos
Cuenca, Valeria
author_facet Di Domizio, Débora Paola
Buffone, Gabriel
Marracino, Miriam
Dalto, Carlos
Cuenca, Valeria
author_sort Di Domizio, Débora Paola
title La vejez, el envejecimiento y las personas mayores en la formación docente en Educación Física
title_short La vejez, el envejecimiento y las personas mayores en la formación docente en Educación Física
title_full La vejez, el envejecimiento y las personas mayores en la formación docente en Educación Física
title_fullStr La vejez, el envejecimiento y las personas mayores en la formación docente en Educación Física
title_full_unstemmed La vejez, el envejecimiento y las personas mayores en la formación docente en Educación Física
title_sort la vejez, el envejecimiento y las personas mayores en la formación docente en educación física
description The text that is presented takes part of the theoretical arguments that support the Pro-motional Research and Development Project The contents about old age in the training of teachers and graduates in Physical Education. Preliminary diagnosis in Argentina and Latin American countries. The project has been recently approved by the Secretariat of Science and Technology of the National University of La Plata and is located in the Area of Stu-dies and Research in Physical Education of the Faculty of Humanities and Education Sciences. This project is carried out by researchers Novice and wants to become a con-tribution to the academic field of the discipline. There would be a shared assumption among the actors in the field of Physical Education that this subject is an area of vacancy in training, which prevents thinking educational interventions for all ages. In this line, we aim to analyze and distinguish the contents on the vejez, aging and the elderly in the field of physical education teacher training in Argentina and Latin American countries. Different international organizations propose to modify vocational training to move towards more inclusive societies, since the lack of initial training policies to address the heterogeneity and diversity of the subjects has the consequence that the curricula of the training of educators still do not conform to the social needs.
publisher Universidad Nacional de Rosario
publishDate 2020
url https://relasp.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/22
work_keys_str_mv AT didomiziodeborapaola lavejezelenvejecimientoylaspersonasmayoresenlaformaciondocenteeneducacionfisica
AT buffonegabriel lavejezelenvejecimientoylaspersonasmayoresenlaformaciondocenteeneducacionfisica
AT marracinomiriam lavejezelenvejecimientoylaspersonasmayoresenlaformaciondocenteeneducacionfisica
AT daltocarlos lavejezelenvejecimientoylaspersonasmayoresenlaformaciondocenteeneducacionfisica
AT cuencavaleria lavejezelenvejecimientoylaspersonasmayoresenlaformaciondocenteeneducacionfisica
first_indexed 2023-05-11T18:46:11Z
last_indexed 2023-05-11T18:46:11Z
_version_ 1765624534605496320