La identidad lingüística del contexto escolar
Understanding linguistic identity as the bond and sense of belonging to an individual or institution with verbal peculiarities of the speech community, this article aims to analyze the linguistic identity of urban schools of the city of Talca, Chile. The study was conducted from a qualitative approa...
Autores principales: | , , , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/57 |
Aporte de: |
id |
I15-R202-article-57 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R202-article-572021-07-13T13:38:51Z La identidad lingüística del contexto escolar Herrera, Luis Espinoza, Paula Flores, Katterine Iturriaga, Yoselin Poblete, Javiera identidad lingüística cultura escolar discurso contexto identity linguistics school culture discourse context Understanding linguistic identity as the bond and sense of belonging to an individual or institution with verbal peculiarities of the speech community, this article aims to analyze the linguistic identity of urban schools of the city of Talca, Chile. The study was conducted from a qualitative approach to interviewing students from 29 schools in different administrative units: municipal, subdized and private paid. The results show a linguistic identity marked by the asymmetry between school officials and students, comparisons and promoting competition, lowering the commitment and ownership of the informants, jeopardizing school success. By contrast, congratulations, high expectations and positive discursive practices generate empathy in students with linguistic identity.It is suggested to reflect on the pedagogical intention of verbal decisions, discarding emissions that play a context of authoritarianism, hierarchy and competitiveness. Entendiendo la identidad lingüística como el vínculo y sentido de pertenencia de un individuo o institución con las particularidades verbales de la comunidad de habla, este artículo tiene por objetivo analizar la identidad lingüística de establecimientos escolares urbanos de la ciudad de Talca, Chile. El estudio se ha realizado desde un enfoque cualitativo entrevistando a estudiantes de 29 escuelas de distintas dependencias administrativas: municipales, particulares subvencionados y particulares pagados. Los resultados evidencian una identidad lingüística marcada por la asimetría entre funcionarios escolares y estudiantes, comparaciones y fomento de la competencia, que disminuyen el compromiso y sentido de pertenencia de los informantes, poniendo en riesgo el éxito escolar. Por el contrario, felicitaciones, altas expectativas y prácticas discursivas positivas generan en los estudiantes empatía con la identidad lingüística. Se sugiere reflexionar sobre la intención pedagógica de las decisiones verbales, desechando emisiones que reproducen un contexto de autoritarismo, jerarquías y competitividad. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales 2020-03-17 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/57 10.35305/revista.v0i29.57 Papeles de Trabajo. Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural; Núm. 29 (2015); 65-88 1852-4508 spa https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/57/54 |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-202 |
container_title_str |
Papeles de trabajo |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
identidad lingüística cultura escolar discurso contexto identity linguistics school culture discourse context |
spellingShingle |
identidad lingüística cultura escolar discurso contexto identity linguistics school culture discourse context Herrera, Luis Espinoza, Paula Flores, Katterine Iturriaga, Yoselin Poblete, Javiera La identidad lingüística del contexto escolar |
topic_facet |
identidad lingüística cultura escolar discurso contexto identity linguistics school culture discourse context |
author |
Herrera, Luis Espinoza, Paula Flores, Katterine Iturriaga, Yoselin Poblete, Javiera |
author_facet |
Herrera, Luis Espinoza, Paula Flores, Katterine Iturriaga, Yoselin Poblete, Javiera |
author_sort |
Herrera, Luis |
title |
La identidad lingüística del contexto escolar |
title_short |
La identidad lingüística del contexto escolar |
title_full |
La identidad lingüística del contexto escolar |
title_fullStr |
La identidad lingüística del contexto escolar |
title_full_unstemmed |
La identidad lingüística del contexto escolar |
title_sort |
la identidad lingüística del contexto escolar |
description |
Understanding linguistic identity as the bond and sense of belonging to an individual or institution with verbal peculiarities of the speech community, this article aims to analyze the linguistic identity of urban schools of the city of Talca, Chile. The study was conducted from a qualitative approach to interviewing students from 29 schools in different administrative units: municipal, subdized and private paid. The results show a linguistic identity marked by the asymmetry between school officials and students, comparisons and promoting competition, lowering the commitment and ownership of the informants, jeopardizing school success. By contrast, congratulations, high expectations and positive discursive practices generate empathy in students with linguistic identity.It is suggested to reflect on the pedagogical intention of verbal decisions, discarding emissions that play a context of authoritarianism, hierarchy and competitiveness. |
publisher |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales |
publishDate |
2020 |
url |
https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/57 |
work_keys_str_mv |
AT herreraluis laidentidadlinguisticadelcontextoescolar AT espinozapaula laidentidadlinguisticadelcontextoescolar AT floreskatterine laidentidadlinguisticadelcontextoescolar AT iturriagayoselin laidentidadlinguisticadelcontextoescolar AT pobletejaviera laidentidadlinguisticadelcontextoescolar |
first_indexed |
2023-05-11T18:43:58Z |
last_indexed |
2023-05-11T18:43:58Z |
_version_ |
1765624395759353856 |