La identidad lingüística del contexto escolar

Understanding linguistic identity as the bond and sense of belonging to an individual or institution with verbal peculiarities of the speech community, this article aims to analyze the linguistic identity of urban schools of the city of Talca, Chile. The study was conducted from a qualitative approa...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores principales: Herrera, Luis, Espinoza, Paula, Flores, Katterine, Iturriaga, Yoselin, Poblete, Javiera
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales 2020
Materias:
Acceso en línea:https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/57
Aporte de:
id I15-R202-article-57
record_format ojs
spelling I15-R202-article-572021-07-13T13:38:51Z La identidad lingüística del contexto escolar Herrera, Luis Espinoza, Paula Flores, Katterine Iturriaga, Yoselin Poblete, Javiera identidad lingüística cultura escolar discurso contexto identity linguistics school culture discourse context Understanding linguistic identity as the bond and sense of belonging to an individual or institution with verbal peculiarities of the speech community, this article aims to analyze the linguistic identity of urban schools of the city of Talca, Chile. The study was conducted from a qualitative approach to interviewing students from 29 schools in different administrative units: municipal, subdized and private paid. The results show a linguistic identity marked by the asymmetry between school officials and students, comparisons and promoting competition, lowering the commitment and ownership of the informants, jeopardizing school success. By contrast, congratulations, high expectations and positive discursive practices generate empathy in students with linguistic identity.It is suggested to reflect on the pedagogical intention of verbal decisions, discarding emissions that play a context of authoritarianism, hierarchy and competitiveness. Entendiendo la identidad lingüística como el vínculo y sentido de pertenencia de un individuo o institución con las particularidades verbales de la comunidad de habla, este artículo tiene por objetivo analizar la identidad lingüística de establecimientos escolares urbanos de la ciudad de Talca, Chile. El estudio se ha realizado desde un enfoque cualitativo entrevistando a estudiantes de 29 escuelas de distintas dependencias administrativas: municipales, particulares subvencionados y particulares pagados. Los resultados evidencian una identidad lingüística marcada por la asimetría entre funcionarios escolares y estudiantes, comparaciones y fomento de la competencia, que disminuyen el compromiso y sentido de pertenencia de los informantes, poniendo en riesgo el éxito escolar. Por el contrario, felicitaciones, altas expectativas y prácticas discursivas positivas generan en los estudiantes empatía con la identidad lingüística. Se sugiere reflexionar sobre la intención pedagógica de las decisiones verbales, desechando emisiones que reproducen un contexto de autoritarismo, jerarquías y competitividad. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales 2020-03-17 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/57 10.35305/revista.v0i29.57 Papeles de Trabajo. Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural; Núm. 29 (2015); 65-88 1852-4508 spa https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/57/54
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-202
container_title_str Papeles de trabajo
language Español
format Artículo revista
topic identidad
lingüística
cultura escolar
discurso
contexto
identity
linguistics
school culture
discourse
context
spellingShingle identidad
lingüística
cultura escolar
discurso
contexto
identity
linguistics
school culture
discourse
context
Herrera, Luis
Espinoza, Paula
Flores, Katterine
Iturriaga, Yoselin
Poblete, Javiera
La identidad lingüística del contexto escolar
topic_facet identidad
lingüística
cultura escolar
discurso
contexto
identity
linguistics
school culture
discourse
context
author Herrera, Luis
Espinoza, Paula
Flores, Katterine
Iturriaga, Yoselin
Poblete, Javiera
author_facet Herrera, Luis
Espinoza, Paula
Flores, Katterine
Iturriaga, Yoselin
Poblete, Javiera
author_sort Herrera, Luis
title La identidad lingüística del contexto escolar
title_short La identidad lingüística del contexto escolar
title_full La identidad lingüística del contexto escolar
title_fullStr La identidad lingüística del contexto escolar
title_full_unstemmed La identidad lingüística del contexto escolar
title_sort la identidad lingüística del contexto escolar
description Understanding linguistic identity as the bond and sense of belonging to an individual or institution with verbal peculiarities of the speech community, this article aims to analyze the linguistic identity of urban schools of the city of Talca, Chile. The study was conducted from a qualitative approach to interviewing students from 29 schools in different administrative units: municipal, subdized and private paid. The results show a linguistic identity marked by the asymmetry between school officials and students, comparisons and promoting competition, lowering the commitment and ownership of the informants, jeopardizing school success. By contrast, congratulations, high expectations and positive discursive practices generate empathy in students with linguistic identity.It is suggested to reflect on the pedagogical intention of verbal decisions, discarding emissions that play a context of authoritarianism, hierarchy and competitiveness.
publisher Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales
publishDate 2020
url https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/57
work_keys_str_mv AT herreraluis laidentidadlinguisticadelcontextoescolar
AT espinozapaula laidentidadlinguisticadelcontextoescolar
AT floreskatterine laidentidadlinguisticadelcontextoescolar
AT iturriagayoselin laidentidadlinguisticadelcontextoescolar
AT pobletejaviera laidentidadlinguisticadelcontextoescolar
first_indexed 2023-05-11T18:43:58Z
last_indexed 2023-05-11T18:43:58Z
_version_ 1765624395759353856