La enseñanza de la historia en los textos escolares chilenos: Perspectivas de la representación femenina en la educación básica.
The article examines how some history and geography school texts or manuals represent the role of women through stories and illustrations. Particularly, it focuses on the history texts used in the school system corresponding to the second cycle of Basic General Education. The study developed from a...
Guardado en:
| Autores principales: | , , , , |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales
2025
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/247 |
| Aporte de: |
| id |
I15-R202-article-247 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I15-R202-article-2472025-07-10T15:30:43Z La enseñanza de la historia en los textos escolares chilenos: Perspectivas de la representación femenina en la educación básica. Villalobos Martínez, Alejandro González, Javiera Madariaga, Paz Saavedra, Kiara Valdés, Rocío Género Representaciones Mujeres Textos escolares Feminismo Gender Representations Women School texts Feminism Genre Représentations Femmes Textes scolaires Féminisme The article examines how some history and geography school texts or manuals represent the role of women through stories and illustrations. Particularly, it focuses on the history texts used in the school system corresponding to the second cycle of Basic General Education. The study developed from a qualitative approach with a documentary design that analyzes the contents of school textbooks, published between 2014 and 2021 by different publishers, 4 of them examined in this article corresponding to the year 2019. The data obtained shows that school texts do not include current feminist approaches or the gender perspectives installed in recent years, showing that the teaching of history in basic education is androcentric and Eurocentric, which does not incorporate theoretical and gender approaches nor current references. El artículo examina cómo algunos textos o manuales escolares de historia y geografía representan el rol de la mujer a través de relatos e ilustraciones. Particularmente, se concentra en los textos de historia empleados en el sistema escolar correspondientes al segundo ciclo de Educación General Básica. Estudio desarrollado desde un enfoque cualitativo con un diseño documental que analiza los contenidos de los textos escolares, publicados entre 2014 y 2021 por diferentes editoriales, 4 de ellos examinados en el presente artículo correspondientes al año 2019. Los datos obtenidos, arrojan que los textos escolares no recogen los enfoques feministas actuales o las perspectivas de género instaladas los últimos años, evidenciando que la enseñanza de la historia en la educación básica es androcéntrica y eurocéntrica, que no incorpora enfoques de género teóricos y referenciales vigentes. L’article examine comment certains textes ou manuels scolaires d’histoire et de géographie représentent le rôle des femmes à travers des récits et des illustrations. Nous nous concentrons plus particulièrement sur les textes d'histoire utilisés dans le système scolaire correspondant au deuxième cycle de la Formation générale de base. A partir d'une approche qualitative avec une conception documentaire, les contenus des textes scolaires, publiés entre 2014 et 2021 par différents éditeurs, 4 d'entre eux examinés dans cet article correspondant à l'année 2019, sont analysés. Les données obtenues montrent que les textes scolaires le font. n’inclut pas les approches féministes actuelles ni les perspectives de genre installées ces dernières années, démontrant que l’enseignement de l’histoire dans l’éducation de base est androcentrique et eurocentrique. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales 2025-07-03 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/247 10.35305/revista.vi47.247 Papeles de Trabajo. Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural; Núm. 47 (2025); 1-28 1852-4508 spa https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/247/200 https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.es |
| institution |
Universidad Nacional de Rosario |
| institution_str |
I-15 |
| repository_str |
R-202 |
| container_title_str |
Papeles de trabajo |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Género Representaciones Mujeres Textos escolares Feminismo Gender Representations Women School texts Feminism Genre Représentations Femmes Textes scolaires Féminisme |
| spellingShingle |
Género Representaciones Mujeres Textos escolares Feminismo Gender Representations Women School texts Feminism Genre Représentations Femmes Textes scolaires Féminisme Villalobos Martínez, Alejandro González, Javiera Madariaga, Paz Saavedra, Kiara Valdés, Rocío La enseñanza de la historia en los textos escolares chilenos: Perspectivas de la representación femenina en la educación básica. |
| topic_facet |
Género Representaciones Mujeres Textos escolares Feminismo Gender Representations Women School texts Feminism Genre Représentations Femmes Textes scolaires Féminisme |
| author |
Villalobos Martínez, Alejandro González, Javiera Madariaga, Paz Saavedra, Kiara Valdés, Rocío |
| author_facet |
Villalobos Martínez, Alejandro González, Javiera Madariaga, Paz Saavedra, Kiara Valdés, Rocío |
| author_sort |
Villalobos Martínez, Alejandro |
| title |
La enseñanza de la historia en los textos escolares chilenos: Perspectivas de la representación femenina en la educación básica. |
| title_short |
La enseñanza de la historia en los textos escolares chilenos: Perspectivas de la representación femenina en la educación básica. |
| title_full |
La enseñanza de la historia en los textos escolares chilenos: Perspectivas de la representación femenina en la educación básica. |
| title_fullStr |
La enseñanza de la historia en los textos escolares chilenos: Perspectivas de la representación femenina en la educación básica. |
| title_full_unstemmed |
La enseñanza de la historia en los textos escolares chilenos: Perspectivas de la representación femenina en la educación básica. |
| title_sort |
la enseñanza de la historia en los textos escolares chilenos: perspectivas de la representación femenina en la educación básica. |
| description |
The article examines how some history and geography school texts or manuals represent the role of women through stories and illustrations. Particularly, it focuses on the history texts used in the school system corresponding to the second cycle of Basic General Education. The study developed from a qualitative approach with a documentary design that analyzes the contents of school textbooks, published between 2014 and 2021 by different publishers, 4 of them examined in this article corresponding to the year 2019. The data obtained shows that school texts do not include current feminist approaches or the gender perspectives installed in recent years, showing that the teaching of history in basic education is androcentric and Eurocentric, which does not incorporate theoretical and gender approaches nor current references. |
| publisher |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales |
| publishDate |
2025 |
| url |
https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/247 |
| work_keys_str_mv |
AT villalobosmartinezalejandro laensenanzadelahistoriaenlostextosescolareschilenosperspectivasdelarepresentacionfemeninaenlaeducacionbasica AT gonzalezjaviera laensenanzadelahistoriaenlostextosescolareschilenosperspectivasdelarepresentacionfemeninaenlaeducacionbasica AT madariagapaz laensenanzadelahistoriaenlostextosescolareschilenosperspectivasdelarepresentacionfemeninaenlaeducacionbasica AT saavedrakiara laensenanzadelahistoriaenlostextosescolareschilenosperspectivasdelarepresentacionfemeninaenlaeducacionbasica AT valdesrocio laensenanzadelahistoriaenlostextosescolareschilenosperspectivasdelarepresentacionfemeninaenlaeducacionbasica |
| first_indexed |
2025-09-04T05:03:15Z |
| last_indexed |
2025-09-04T05:03:15Z |
| _version_ |
1842308391093927936 |