Inmersión lingüística de comunidades haitianas en Chile:: Aportes para el desarrollo de un modelo comunicativo intercultural
The language diversity found in societies is a differentiating feature between cultures and a means of social integration. In Chile, the Haitian migration has attracted the interest of the scientific community, especially regarding to linguistic aspects, where the lack of knowledge of the target lan...
Guardado en:
Autores principales: | , , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/21 |
Aporte de: |
id |
I15-R202-article-21 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R202-article-212021-07-13T13:39:25Z Inmersión lingüística de comunidades haitianas en Chile:: Aportes para el desarrollo de un modelo comunicativo intercultural Sumonte, Valeria Sanhueza, Susan Friz, Miguel Morales, Karla cultura lengua migración método educativo culture language migration educational method The language diversity found in societies is a differentiating feature between cultures and a means of social integration. In Chile, the Haitian migration has attracted the interest of the scientific community, especially regarding to linguistic aspects, where the lack of knowledge of the target language constitutes a factor for exclusion and, cultural and territorial segregation. In this context, our objectives are: a) to analyze the historical and contextual determinants of the Haitian migration, b) to describe linguistic immersion educational models and c) to suggest basis elements for a linguistic immersion educational model from an intercultural communicative approach. The theoretical discussion suggests moving forward to a strategy of appreciation and legitimization of the different languages from a universal approach of right. La diversidad de lenguas existentes en las sociedades es un rasgo diferenciador entre culturas y un vehículo para la integración social. En Chile, la migración haitiana ha concitado el interés de la comunidad científica, especialmente en aspectos lingüísticos, donde el desconocimiento de la lengua de acogida constituye un factor de exclusión y segregación cultural y territorial. En este contexto, nos planteamos como objetivos: a) analizar los determinantes históricos contextuales de la migración haitiana, b) Describir modelos educativos de inmersión lingüística y c) proponer elementos de base para un modelo educativo de inmersión lingüística desde un enfoque comunicativo intercultural. La discusión teórica propone avanzar hacia un enfoque de reconocimiento y legitimación de las diferentes lenguas desde un enfoque universal de Derecho. Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales 2020-03-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares application/pdf https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/21 10.35305/revista.v0i35.21 Papeles de Trabajo. Centro de Estudios Interdisciplinarios en Etnolingüística y Antropología Socio-Cultural; Núm. 35 (2018); 68-79 1852-4508 spa https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/21/19 |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-202 |
container_title_str |
Papeles de trabajo |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
cultura lengua migración método educativo culture language migration educational method |
spellingShingle |
cultura lengua migración método educativo culture language migration educational method Sumonte, Valeria Sanhueza, Susan Friz, Miguel Morales, Karla Inmersión lingüística de comunidades haitianas en Chile:: Aportes para el desarrollo de un modelo comunicativo intercultural |
topic_facet |
cultura lengua migración método educativo culture language migration educational method |
author |
Sumonte, Valeria Sanhueza, Susan Friz, Miguel Morales, Karla |
author_facet |
Sumonte, Valeria Sanhueza, Susan Friz, Miguel Morales, Karla |
author_sort |
Sumonte, Valeria |
title |
Inmersión lingüística de comunidades haitianas en Chile:: Aportes para el desarrollo de un modelo comunicativo intercultural |
title_short |
Inmersión lingüística de comunidades haitianas en Chile:: Aportes para el desarrollo de un modelo comunicativo intercultural |
title_full |
Inmersión lingüística de comunidades haitianas en Chile:: Aportes para el desarrollo de un modelo comunicativo intercultural |
title_fullStr |
Inmersión lingüística de comunidades haitianas en Chile:: Aportes para el desarrollo de un modelo comunicativo intercultural |
title_full_unstemmed |
Inmersión lingüística de comunidades haitianas en Chile:: Aportes para el desarrollo de un modelo comunicativo intercultural |
title_sort |
inmersión lingüística de comunidades haitianas en chile:: aportes para el desarrollo de un modelo comunicativo intercultural |
description |
The language diversity found in societies is a differentiating feature between cultures and a means of social integration. In Chile, the Haitian migration has attracted the interest of the scientific community, especially regarding to linguistic aspects, where the lack of knowledge of the target language constitutes a factor for exclusion and, cultural and territorial segregation. In this context, our objectives are: a) to analyze the historical and contextual determinants of the Haitian migration, b) to describe linguistic immersion educational models and c) to suggest basis elements for a linguistic immersion educational model from an intercultural communicative approach. The theoretical discussion suggests moving forward to a strategy of appreciation and legitimization of the different languages from a universal approach of right. |
publisher |
Universidad Nacional de Rosario. Facultad de Humanidades y Artes. Centro Interdisciplinario de Estudios Etnolingüísticos y Antropológicos Sociales |
publishDate |
2020 |
url |
https://papelesdetrabajo.unr.edu.ar/index.php/revista/article/view/21 |
work_keys_str_mv |
AT sumontevaleria inmersionlinguisticadecomunidadeshaitianasenchileaportesparaeldesarrollodeunmodelocomunicativointercultural AT sanhuezasusan inmersionlinguisticadecomunidadeshaitianasenchileaportesparaeldesarrollodeunmodelocomunicativointercultural AT frizmiguel inmersionlinguisticadecomunidadeshaitianasenchileaportesparaeldesarrollodeunmodelocomunicativointercultural AT moraleskarla inmersionlinguisticadecomunidadeshaitianasenchileaportesparaeldesarrollodeunmodelocomunicativointercultural |
first_indexed |
2023-05-11T18:43:51Z |
last_indexed |
2023-05-11T18:43:51Z |
_version_ |
1765624388303978496 |