Sentidos actuales y memorias profundas de la educación en mujeres rurales de la cuenca lechera chilena
The paper reviews the senses of education of rural women in the dairy basin of the Chile austral southern based on historical memories and current associated social belonging. In order to this, it explores literature on southern rural women that link female vulnerability to limited access to formal...
Guardado en:
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Escuela de Historia. Facultad de Humanidades y Artes. Universidad Nacional de Rosario
2022
|
Acceso en línea: | https://revistapaginas.unr.edu.ar/index.php/RevPaginas/article/view/686 |
Aporte de: |
id |
I15-R201-article-686 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R201-article-6862022-08-25T22:45:45Z Sentidos actuales y memorias profundas de la educación en mujeres rurales de la cuenca lechera chilena Núñez , Paula Gabriela Ríos Núñez, Sandra Margot Barria Gallardo, Natalia The paper reviews the senses of education of rural women in the dairy basin of the Chile austral southern based on historical memories and current associated social belonging. In order to this, it explores literature on southern rural women that link female vulnerability to limited access to formal education. As a counterpoint, the paper analyzes rural women who, for decades, have accessed education as part of the established social belonging strategy. The results allow to problematize the emancipatory capacity of the education received, since autonomy is recognized in economic structures, but it does not end up impacting on family dynamics that update female subordination. El artículo revisa sentidos de educación de mujeres rurales de la cuenca lechera de la zona sur austral de Chile a partir de los recuerdos históricos y la pertenencia social actual asociada. Para ello explora bibliografía sobre mujeres rurales del sur que vinculan la vulnerabilidad femenina al acceso limitado a la educación formal. Como contrapunto, el artículo analiza mujeres rurales que, desde hace décadas, han accedido a la educación formal como parte de la estrategia de pertenencia social establecida. Los resultados permiten problematizar la capacidad emancipadora de la educación recibida, pues la autonomía se reconoce en estructuras económicas, pero no termina de impactar en dinámicas familiares que actualizan la subalternidad femenina. Escuela de Historia. Facultad de Humanidades y Artes. Universidad Nacional de Rosario 2022-08-25 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf application/epub+zip text/html https://revistapaginas.unr.edu.ar/index.php/RevPaginas/article/view/686 10.35305/rp.v14i36.686 Revista Paginas; Vol. 14 Núm. 36 (2022): SEPTIEMBRE/DICIEMBRE: Guerras y mujeres latinoamericanas del siglo XIX 1851-992X spa https://revistapaginas.unr.edu.ar/index.php/RevPaginas/article/view/686/834 https://revistapaginas.unr.edu.ar/index.php/RevPaginas/article/view/686/856 https://revistapaginas.unr.edu.ar/index.php/RevPaginas/article/view/686/886 Derechos de autor 2022 Paula Gabriela Núñez , Sandra Margot Ríos Núñez, Natalia Barria Gallardo http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-201 |
container_title_str |
Páginas. Revista Digital de la Escuela de Historia. |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
author |
Núñez , Paula Gabriela Ríos Núñez, Sandra Margot Barria Gallardo, Natalia |
spellingShingle |
Núñez , Paula Gabriela Ríos Núñez, Sandra Margot Barria Gallardo, Natalia Sentidos actuales y memorias profundas de la educación en mujeres rurales de la cuenca lechera chilena |
author_facet |
Núñez , Paula Gabriela Ríos Núñez, Sandra Margot Barria Gallardo, Natalia |
author_sort |
Núñez , Paula Gabriela |
title |
Sentidos actuales y memorias profundas de la educación en mujeres rurales de la cuenca lechera chilena |
title_short |
Sentidos actuales y memorias profundas de la educación en mujeres rurales de la cuenca lechera chilena |
title_full |
Sentidos actuales y memorias profundas de la educación en mujeres rurales de la cuenca lechera chilena |
title_fullStr |
Sentidos actuales y memorias profundas de la educación en mujeres rurales de la cuenca lechera chilena |
title_full_unstemmed |
Sentidos actuales y memorias profundas de la educación en mujeres rurales de la cuenca lechera chilena |
title_sort |
sentidos actuales y memorias profundas de la educación en mujeres rurales de la cuenca lechera chilena |
description |
The paper reviews the senses of education of rural women in the dairy basin of the Chile austral southern based on historical memories and current associated social belonging. In order to this, it explores literature on southern rural women that link female vulnerability to limited access to formal education. As a counterpoint, the paper analyzes rural women who, for decades, have accessed education as part of the established social belonging strategy. The results allow to problematize the emancipatory capacity of the education received, since autonomy is recognized in economic structures, but it does not end up impacting on family dynamics that update female subordination. |
publisher |
Escuela de Historia. Facultad de Humanidades y Artes. Universidad Nacional de Rosario |
publishDate |
2022 |
url |
https://revistapaginas.unr.edu.ar/index.php/RevPaginas/article/view/686 |
work_keys_str_mv |
AT nunezpaulagabriela sentidosactualesymemoriasprofundasdelaeducacionenmujeresruralesdelacuencalecherachilena AT riosnunezsandramargot sentidosactualesymemoriasprofundasdelaeducacionenmujeresruralesdelacuencalecherachilena AT barriagallardonatalia sentidosactualesymemoriasprofundasdelaeducacionenmujeresruralesdelacuencalecherachilena |
first_indexed |
2023-05-11T18:43:22Z |
last_indexed |
2023-05-11T18:43:22Z |
_version_ |
1765624357988597760 |