Notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in Mariano Benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez

In this paper we briefly discuss the relationship between archaeology and communities from our work experience as team members of the Historical Archaeology of the Battle of Cepeda Project along with the Museum of the Battle of Cepeda. We present our first meetings with the community of Mariano Bení...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Cadenas, Daniela, Arias Morales, Cecilia
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Archaeology Department of the School of Anthropology, Faculty of the Humanities and Arts, National University of Rosario 2022
Materias:
Acceso en línea:https://revistaanuarioarqueologia.unr.edu.ar/index.php/AA/article/view/95
Aporte de:
id I15-R197-article-95
record_format ojs
spelling I15-R197-article-952022-11-18T19:15:47Z Notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in Mariano Benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez Pasando en limpio:: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez Cadenas, Daniela Arias Morales, Cecilia arqueología comunidad educación infancias construcción colectiva archaeology community education childhood collaborative practices In this paper we briefly discuss the relationship between archaeology and communities from our work experience as team members of the Historical Archaeology of the Battle of Cepeda Project along with the Museum of the Battle of Cepeda. We present our first meetings with the community of Mariano Benítez (Pergamino, Buenos Aires), emphasizing the archaeological activities developed to approach the topic of the battles with children. We express our epistemological perspective and define parameters from which we design and implement these activities, questioning traditional practices and acknowledging the importance of interacting with different actors. We recognize the commitment to work together with communities is key to transcend academia and contribute to participatory and collaborative practices. En este trabajo discutimos brevemente los vínculos entre la arqueología y la comunidad a partir de nuestras propias experiencias como Equipo de Arqueología Histórica de la Batalla de Cepeda en articulación con el Museo Batallas de Cepeda. Presentamos, así, los primeros encuentros con la comunidad de Mariano Benítez (Partido de Pergamino, Buenos Aires), haciendo especial énfasis en las actividades planteadas desde la arqueología para abordar la temática de las batallas con la comunidad infantil en el contexto de un museo. Para ello, definimos nuestro posicionamiento epistemológico, delineando ejes a partir de los cuales diseñar e implementar estas actividades, cuestionando las prácticas tradicionales y reconociendo la importancia de interactuar con distintos actores. Asumimos que el compromiso de trabajo con la comunidad es el punto fundamental para trascender los círculos académicos y contribuir al proceso de construcción colectivo del patrimonio. Archaeology Department of the School of Anthropology, Faculty of the Humanities and Arts, National University of Rosario 2022-10-04 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistaanuarioarqueologia.unr.edu.ar/index.php/AA/article/view/95 10.35305/aa.v14i.95 Anuario de Arqueología; Vol. 14 No. 14 (2022) Anuario de Arqueología; Vol. 14 Núm. 14 (2022) 2684-0138 1852-8554 spa https://revistaanuarioarqueologia.unr.edu.ar/index.php/AA/article/view/95/76
institution Universidad Nacional de Rosario
institution_str I-15
repository_str R-197
container_title_str Anuario de Arqueología
language Español
format Artículo revista
topic arqueología
comunidad
educación
infancias
construcción colectiva
archaeology
community
education
childhood
collaborative practices
spellingShingle arqueología
comunidad
educación
infancias
construcción colectiva
archaeology
community
education
childhood
collaborative practices
Cadenas, Daniela
Arias Morales, Cecilia
Notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in Mariano Benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez
topic_facet arqueología
comunidad
educación
infancias
construcción colectiva
archaeology
community
education
childhood
collaborative practices
author Cadenas, Daniela
Arias Morales, Cecilia
author_facet Cadenas, Daniela
Arias Morales, Cecilia
author_sort Cadenas, Daniela
title Notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in Mariano Benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez
title_short Notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in Mariano Benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez
title_full Notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in Mariano Benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez
title_fullStr Notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in Mariano Benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez
title_full_unstemmed Notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in Mariano Benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez
title_sort notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in mariano benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en mariano benítez
description In this paper we briefly discuss the relationship between archaeology and communities from our work experience as team members of the Historical Archaeology of the Battle of Cepeda Project along with the Museum of the Battle of Cepeda. We present our first meetings with the community of Mariano Benítez (Pergamino, Buenos Aires), emphasizing the archaeological activities developed to approach the topic of the battles with children. We express our epistemological perspective and define parameters from which we design and implement these activities, questioning traditional practices and acknowledging the importance of interacting with different actors. We recognize the commitment to work together with communities is key to transcend academia and contribute to participatory and collaborative practices.
publisher Archaeology Department of the School of Anthropology, Faculty of the Humanities and Arts, National University of Rosario
publishDate 2022
url https://revistaanuarioarqueologia.unr.edu.ar/index.php/AA/article/view/95
work_keys_str_mv AT cadenasdaniela notesoneducationalexperiencesregardingthearchaeologyofconflictinmarianobenitezapuntessobreexperienciaseducativasdesdelaarqueologiadelconflictoenmarianobenitez
AT ariasmoralescecilia notesoneducationalexperiencesregardingthearchaeologyofconflictinmarianobenitezapuntessobreexperienciaseducativasdesdelaarqueologiadelconflictoenmarianobenitez
AT cadenasdaniela pasandoenlimpioapuntessobreexperienciaseducativasdesdelaarqueologiadelconflictoenmarianobenitez
AT ariasmoralescecilia pasandoenlimpioapuntessobreexperienciaseducativasdesdelaarqueologiadelconflictoenmarianobenitez
first_indexed 2023-05-12T14:15:51Z
last_indexed 2023-05-12T14:15:51Z
_version_ 1765698123807588352