Notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in Mariano Benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez
In this paper we briefly discuss the relationship between archaeology and communities from our work experience as team members of the Historical Archaeology of the Battle of Cepeda Project along with the Museum of the Battle of Cepeda. We present our first meetings with the community of Mariano Bení...
Guardado en:
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Archaeology Department of the School of Anthropology, Faculty of the Humanities and Arts, National University of Rosario
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistaanuarioarqueologia.unr.edu.ar/index.php/AA/article/view/95 |
Aporte de: |
id |
I15-R197-article-95 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I15-R197-article-952022-11-18T19:15:47Z Notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in Mariano Benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez Pasando en limpio:: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez Cadenas, Daniela Arias Morales, Cecilia arqueología comunidad educación infancias construcción colectiva archaeology community education childhood collaborative practices In this paper we briefly discuss the relationship between archaeology and communities from our work experience as team members of the Historical Archaeology of the Battle of Cepeda Project along with the Museum of the Battle of Cepeda. We present our first meetings with the community of Mariano Benítez (Pergamino, Buenos Aires), emphasizing the archaeological activities developed to approach the topic of the battles with children. We express our epistemological perspective and define parameters from which we design and implement these activities, questioning traditional practices and acknowledging the importance of interacting with different actors. We recognize the commitment to work together with communities is key to transcend academia and contribute to participatory and collaborative practices. En este trabajo discutimos brevemente los vínculos entre la arqueología y la comunidad a partir de nuestras propias experiencias como Equipo de Arqueología Histórica de la Batalla de Cepeda en articulación con el Museo Batallas de Cepeda. Presentamos, así, los primeros encuentros con la comunidad de Mariano Benítez (Partido de Pergamino, Buenos Aires), haciendo especial énfasis en las actividades planteadas desde la arqueología para abordar la temática de las batallas con la comunidad infantil en el contexto de un museo. Para ello, definimos nuestro posicionamiento epistemológico, delineando ejes a partir de los cuales diseñar e implementar estas actividades, cuestionando las prácticas tradicionales y reconociendo la importancia de interactuar con distintos actores. Asumimos que el compromiso de trabajo con la comunidad es el punto fundamental para trascender los círculos académicos y contribuir al proceso de construcción colectivo del patrimonio. Archaeology Department of the School of Anthropology, Faculty of the Humanities and Arts, National University of Rosario 2022-10-04 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistaanuarioarqueologia.unr.edu.ar/index.php/AA/article/view/95 10.35305/aa.v14i.95 Anuario de Arqueología; Vol. 14 No. 14 (2022) Anuario de Arqueología; Vol. 14 Núm. 14 (2022) 2684-0138 1852-8554 spa https://revistaanuarioarqueologia.unr.edu.ar/index.php/AA/article/view/95/76 |
institution |
Universidad Nacional de Rosario |
institution_str |
I-15 |
repository_str |
R-197 |
container_title_str |
Anuario de Arqueología |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
arqueología comunidad educación infancias construcción colectiva archaeology community education childhood collaborative practices |
spellingShingle |
arqueología comunidad educación infancias construcción colectiva archaeology community education childhood collaborative practices Cadenas, Daniela Arias Morales, Cecilia Notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in Mariano Benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez |
topic_facet |
arqueología comunidad educación infancias construcción colectiva archaeology community education childhood collaborative practices |
author |
Cadenas, Daniela Arias Morales, Cecilia |
author_facet |
Cadenas, Daniela Arias Morales, Cecilia |
author_sort |
Cadenas, Daniela |
title |
Notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in Mariano Benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez |
title_short |
Notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in Mariano Benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez |
title_full |
Notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in Mariano Benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez |
title_fullStr |
Notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in Mariano Benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez |
title_full_unstemmed |
Notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in Mariano Benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en Mariano Benítez |
title_sort |
notes on educational experiences regarding the archaeology of conflict in mariano benitez: apuntes sobre experiencias educativas desde la arqueología del conflicto en mariano benítez |
description |
In this paper we briefly discuss the relationship between archaeology and communities from our work experience as team members of the Historical Archaeology of the Battle of Cepeda Project along with the Museum of the Battle of Cepeda. We present our first meetings with the community of Mariano Benítez (Pergamino, Buenos Aires), emphasizing the archaeological activities developed to approach the topic of the battles with children. We express our epistemological perspective and define parameters from which we design and implement these activities, questioning traditional practices and acknowledging the importance of interacting with different actors. We recognize the commitment to work together with communities is key to transcend academia and contribute to participatory and collaborative practices. |
publisher |
Archaeology Department of the School of Anthropology, Faculty of the Humanities and Arts, National University of Rosario |
publishDate |
2022 |
url |
https://revistaanuarioarqueologia.unr.edu.ar/index.php/AA/article/view/95 |
work_keys_str_mv |
AT cadenasdaniela notesoneducationalexperiencesregardingthearchaeologyofconflictinmarianobenitezapuntessobreexperienciaseducativasdesdelaarqueologiadelconflictoenmarianobenitez AT ariasmoralescecilia notesoneducationalexperiencesregardingthearchaeologyofconflictinmarianobenitezapuntessobreexperienciaseducativasdesdelaarqueologiadelconflictoenmarianobenitez AT cadenasdaniela pasandoenlimpioapuntessobreexperienciaseducativasdesdelaarqueologiadelconflictoenmarianobenitez AT ariasmoralescecilia pasandoenlimpioapuntessobreexperienciaseducativasdesdelaarqueologiadelconflictoenmarianobenitez |
first_indexed |
2023-05-12T14:15:51Z |
last_indexed |
2023-05-12T14:15:51Z |
_version_ |
1765698123807588352 |