The apocaliptic and post-apocaliptic city, from Las malas intenciones to Maruja en el infierno
In this paper I explain how the prominence of female characters in the Peruvian films Las malas intenciones (Rosario García Montero, 2011) y Maruja en el infierno (Francisco Lombardi, 1983) deploys an alternative gaze to the urban society of the eighties, devastated due to the failure of national pr...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Centro Interdisciplinario de Literatura Hispanoamericana (CILHA)
2021
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cilha/article/view/4807 |
Aporte de: | Aportado por :
Cuadernos del CILHA de
Universidad Nacional de Cuyo .
|
id |
I11-R112article-4807 |
---|---|
record_format |
ojs |
institution |
Universidad Nacional de Cuyo |
institution_str |
I-11 |
repository_str |
R-112 |
container_title_str |
Cuadernos del CILHA |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Ciudad post apocalíptica Cine peruano Maruja en el infierno Las malas intenciones Post-apocaliptic city Peruvian film Maruja en el infierno Las malas intenciones |
spellingShingle |
Ciudad post apocalíptica Cine peruano Maruja en el infierno Las malas intenciones Post-apocaliptic city Peruvian film Maruja en el infierno Las malas intenciones Salinas, Pablo The apocaliptic and post-apocaliptic city, from Las malas intenciones to Maruja en el infierno |
topic_facet |
Ciudad post apocalíptica Cine peruano Maruja en el infierno Las malas intenciones Post-apocaliptic city Peruvian film Maruja en el infierno Las malas intenciones |
author |
Salinas, Pablo |
author_facet |
Salinas, Pablo |
author_sort |
Salinas, Pablo |
title |
The apocaliptic and post-apocaliptic city, from Las malas intenciones to Maruja en el infierno |
title_short |
The apocaliptic and post-apocaliptic city, from Las malas intenciones to Maruja en el infierno |
title_full |
The apocaliptic and post-apocaliptic city, from Las malas intenciones to Maruja en el infierno |
title_fullStr |
The apocaliptic and post-apocaliptic city, from Las malas intenciones to Maruja en el infierno |
title_full_unstemmed |
The apocaliptic and post-apocaliptic city, from Las malas intenciones to Maruja en el infierno |
title_sort |
apocaliptic and post-apocaliptic city, from las malas intenciones to maruja en el infierno |
description |
In this paper I explain how the prominence of female characters in the Peruvian films Las malas intenciones (Rosario García Montero, 2011) y Maruja en el infierno (Francisco Lombardi, 1983) deploys an alternative gaze to the urban society of the eighties, devastated due to the failure of national projects that never renounced their colonial legacy. While the first film portrays a decadent society, besieged by an insurrection that, from the surrounding areas of the city, breaks into the domestic space of the family, the second film shows the devastation as a fait accompli where the survivors unleash their brutal passions and ambitions. Lima, siege of unsuccessful industrialization projects, transitions from the apocalyptic views of Cayetana in Las Malas intenciones, to the post-apocalyptic environment in Maruja en el infierno, where Maruja struggles to survive. |
publisher |
Centro Interdisciplinario de Literatura Hispanoamericana (CILHA) |
publishDate |
2021 |
url |
https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cilha/article/view/4807 |
work_keys_str_mv |
AT salinaspablo theapocalipticandpostapocalipticcityfromlasmalasintencionestomarujaenelinfierno AT salinaspablo laciudadpostapocalipticaenmarujaenelinfiernoylasmalasintenciones AT salinaspablo apocalipticandpostapocalipticcityfromlasmalasintencionestomarujaenelinfierno |
first_indexed |
2022-06-20T13:46:00Z |
last_indexed |
2022-06-20T13:46:00Z |
bdutipo_str |
Revistas |
_version_ |
1764819785644769281 |