El rostro como reliquia: tras las huellas de las máscaras mortuorias de Urquiza

Death masks were used as reference devices for making portraits or collectible pieces, in Argentina by the nineteenth century. In a visual culture crossed by the interest of forming a lay cult that would strengthen the National Identity, many of them were cataloged as relics from patriotic heroes, u...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Maniusis, Sofía Raquel
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Comité Editor IHA - Instituto de Historia del Arte - Facultad de Filosofía y Letras - Universidad Nacional de Cuyo 2020
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/3136
Aporte de:
id I11-R101article-3136
record_format ojs
institution Universidad Nacional de Cuyo
institution_str I-11
repository_str R-101
container_title_str CUADERNOS DE HISTORIA DEL ARTE
language Español
format Artículo revista
topic IMAGEN Y MUERTE
ACTO ICÓNICO
RETRATO MORTUORIO
CULTURA VISUAL
spellingShingle IMAGEN Y MUERTE
ACTO ICÓNICO
RETRATO MORTUORIO
CULTURA VISUAL
Maniusis, Sofía Raquel
El rostro como reliquia: tras las huellas de las máscaras mortuorias de Urquiza
topic_facet IMAGEN Y MUERTE
ACTO ICÓNICO
RETRATO MORTUORIO
CULTURA VISUAL
author Maniusis, Sofía Raquel
author_facet Maniusis, Sofía Raquel
author_sort Maniusis, Sofía Raquel
title El rostro como reliquia: tras las huellas de las máscaras mortuorias de Urquiza
title_short El rostro como reliquia: tras las huellas de las máscaras mortuorias de Urquiza
title_full El rostro como reliquia: tras las huellas de las máscaras mortuorias de Urquiza
title_fullStr El rostro como reliquia: tras las huellas de las máscaras mortuorias de Urquiza
title_full_unstemmed El rostro como reliquia: tras las huellas de las máscaras mortuorias de Urquiza
title_sort el rostro como reliquia: tras las huellas de las máscaras mortuorias de urquiza
description Death masks were used as reference devices for making portraits or collectible pieces, in Argentina by the nineteenth century. In a visual culture crossed by the interest of forming a lay cult that would strengthen the National Identity, many of them were cataloged as relics from patriotic heroes, under the influence of museological speeches of the time. Following  Horst Bredekamp's concept of image acts, in the particular case of the death mask of the General Justo José de Urquiza, we see an example of how these objects were no longer passive. Through historic sources, journalistic articles and later relays, our objective will be to reconstruct the origin and history of this piece. This will not only allow us to stop at its documentary and sacred nature, but we will be able to identify two specific moments in which this image activated itself.
publisher Comité Editor IHA - Instituto de Historia del Arte - Facultad de Filosofía y Letras - Universidad Nacional de Cuyo
publishDate 2020
url https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/3136
work_keys_str_mv AT maniusissofiaraquel elrostrocomoreliquiatraslashuellasdelasmascarasmortuoriasdeurquiza
first_indexed 2022-06-20T13:36:13Z
last_indexed 2022-06-20T13:36:13Z
bdutipo_str Revistas
_version_ 1764819784517550080