Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales
This work shares the path of the Education and New Technologies Project (PENT) of FLACSO Argentina regarding the topic of childhood and its relationship with screens. Their journey began in 2015 with a first line of action of training and dissemination proposals. In a second stage, in 2019, it was c...
Guardado en:
Autores principales: | , , , , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología
2023
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/43750 |
Aporte de: |
id |
I10-R378-article-43750 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R378-article-437502023-12-29T19:06:33Z Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Infancias y usos de las tecnologías: trabajos de investigación, formación y divulgación desarrollados por el del Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Casablancas, Silvina Berlin, Bettina Pose, María Monserrat Wojtun, Ana Carolina Langhi, Maria de los Milagros Raynaudo, Gabriela childhood; technology infancias; tecnologías This work shares the path of the Education and New Technologies Project (PENT) of FLACSO Argentina regarding the topic of childhood and its relationship with screens. Their journey began in 2015 with a first line of action of training and dissemination proposals. In a second stage, in 2019, it was consolidated with their participation in an international research on the design of quality applications for early childhood. In the context of the health emergency of COVID19, there were some experiences that prioritized listening to children as regards their use of screens during the pandemic. New training proposals were outlined, based on the recognition of new formats of dissemination and new forms of teaching and learning. We are currently working on a new research proposal that explores practices and experiences in the construction of digital citizenship among children aged between 9 and 12. Este trabajo comparte el recorrido realizado por el equipo del Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías (PENT) de FLACSO Argentina en relación a la temática de las infancias y su vínculo con las pantallas. Este trayecto se inicia en el año 2015 con una primera línea de acción de propuestas de formación y divulgación. En una segunda etapa, en el año 2019, se consolida con la participación en una investigación internacional sobre diseño de aplicaciones de calidad para la primera infancia. A partir del contexto histórico de emergencia sanitaria por COVID19, se suman acciones que priorizan la escucha de las infancias y se focalizan en sus experiencias con las pantallas durante la pandemia. Se delinearon nuevas propuestas formativas, a partir del reconocimiento de nuevos formatos de divulgación y nuevas formas de enseñanza y aprendizaje. Actualmente se está trabajando en una nueva propuesta de investigación que explora prácticas y experiencias en la construcción de ciudadanía digital entre niños y niñas de entre 9 y 12 años. Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2023-12-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/43750 10.60020/1853-6530.v14.n26.43750 Virtuality, Education and Science; Vol. 14 No. 26; 110-118 Virtualidad, Educación y Ciencia; Vol. 14 Núm. 26; 110-118 1853-6530 10.60020/1853-6530.v14.n26 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/43750/43903 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/43750/43904 https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-378 |
container_title_str |
Virtualidad, Educación y Ciencia |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
childhood; technology infancias; tecnologías |
spellingShingle |
childhood; technology infancias; tecnologías Casablancas, Silvina Berlin, Bettina Pose, María Monserrat Wojtun, Ana Carolina Langhi, Maria de los Milagros Raynaudo, Gabriela Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales |
topic_facet |
childhood; technology infancias; tecnologías |
author |
Casablancas, Silvina Berlin, Bettina Pose, María Monserrat Wojtun, Ana Carolina Langhi, Maria de los Milagros Raynaudo, Gabriela |
author_facet |
Casablancas, Silvina Berlin, Bettina Pose, María Monserrat Wojtun, Ana Carolina Langhi, Maria de los Milagros Raynaudo, Gabriela |
author_sort |
Casablancas, Silvina |
title |
Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales |
title_short |
Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales |
title_full |
Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales |
title_fullStr |
Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales |
title_full_unstemmed |
Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales |
title_sort |
childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the proyecto educación y nuevas tecnologías de la facultad latinoamericana de ciencias sociales |
description |
This work shares the path of the Education and New Technologies Project (PENT) of FLACSO Argentina regarding the topic of childhood and its relationship with screens. Their journey began in 2015 with a first line of action of training and dissemination proposals. In a second stage, in 2019, it was consolidated with their participation in an international research on the design of quality applications for early childhood. In the context of the health emergency of COVID19, there were some experiences that prioritized listening to children as regards their use of screens during the pandemic. New training proposals were outlined, based on the recognition of new formats of dissemination and new forms of teaching and learning. We are currently working on a new research proposal that explores practices and experiences in the construction of digital citizenship among children aged between 9 and 12. |
publisher |
Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología |
publishDate |
2023 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/43750 |
work_keys_str_mv |
AT casablancassilvina childhoodsandusesoftechnologyepisodesandresearchdevelopedattheproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales AT berlinbettina childhoodsandusesoftechnologyepisodesandresearchdevelopedattheproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales AT posemariamonserrat childhoodsandusesoftechnologyepisodesandresearchdevelopedattheproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales AT wojtunanacarolina childhoodsandusesoftechnologyepisodesandresearchdevelopedattheproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales AT langhimariadelosmilagros childhoodsandusesoftechnologyepisodesandresearchdevelopedattheproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales AT raynaudogabriela childhoodsandusesoftechnologyepisodesandresearchdevelopedattheproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales AT casablancassilvina infanciasyusosdelastecnologiastrabajosdeinvestigacionformacionydivulgaciondesarrolladosporeldelproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales AT berlinbettina infanciasyusosdelastecnologiastrabajosdeinvestigacionformacionydivulgaciondesarrolladosporeldelproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales AT posemariamonserrat infanciasyusosdelastecnologiastrabajosdeinvestigacionformacionydivulgaciondesarrolladosporeldelproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales AT wojtunanacarolina infanciasyusosdelastecnologiastrabajosdeinvestigacionformacionydivulgaciondesarrolladosporeldelproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales AT langhimariadelosmilagros infanciasyusosdelastecnologiastrabajosdeinvestigacionformacionydivulgaciondesarrolladosporeldelproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales AT raynaudogabriela infanciasyusosdelastecnologiastrabajosdeinvestigacionformacionydivulgaciondesarrolladosporeldelproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales |
first_indexed |
2024-09-03T23:11:38Z |
last_indexed |
2024-09-03T23:11:38Z |
_version_ |
1809218376614019072 |