Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales

This work shares the path of the Education and New Technologies Project (PENT) of FLACSO Argentina regarding the topic of childhood and its relationship with screens. Their journey began in 2015 with a first line of action of training and dissemination proposals. In a second stage, in 2019, it was c...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Casablancas, Silvina, Berlin, Bettina, Pose, María Monserrat, Wojtun, Ana Carolina, Langhi, Maria de los Milagros, Raynaudo, Gabriela
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2023
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/43750
Aporte de:
id I10-R378-article-43750
record_format ojs
spelling I10-R378-article-437502023-12-29T19:06:33Z Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Infancias y usos de las tecnologías: trabajos de investigación, formación y divulgación desarrollados por el del Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales Casablancas, Silvina Berlin, Bettina Pose, María Monserrat Wojtun, Ana Carolina Langhi, Maria de los Milagros Raynaudo, Gabriela childhood; technology infancias; tecnologías This work shares the path of the Education and New Technologies Project (PENT) of FLACSO Argentina regarding the topic of childhood and its relationship with screens. Their journey began in 2015 with a first line of action of training and dissemination proposals. In a second stage, in 2019, it was consolidated with their participation in an international research on the design of quality applications for early childhood. In the context of the health emergency of COVID19, there were some experiences that prioritized listening to children as regards their use of screens during the pandemic. New training proposals were outlined, based on the recognition of new formats of dissemination and new forms of teaching and learning. We are currently working on a new research proposal that explores practices and experiences in the construction of digital citizenship among children aged between 9 and 12. Este trabajo comparte el recorrido realizado por el equipo del Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías (PENT) de FLACSO Argentina en relación a la temática de las infancias y su vínculo con las pantallas. Este trayecto se inicia en el año 2015 con una primera línea de acción de propuestas de formación y divulgación. En una segunda etapa, en el año 2019, se consolida con la participación en una investigación internacional sobre diseño de aplicaciones de calidad para la primera infancia. A partir del contexto histórico de emergencia sanitaria por COVID19, se suman acciones que priorizan la escucha de las infancias y se focalizan en sus experiencias con las pantallas durante la pandemia. Se delinearon nuevas propuestas formativas, a partir del reconocimiento de nuevos formatos de divulgación y nuevas formas de enseñanza y aprendizaje. Actualmente se está trabajando en una nueva propuesta de investigación que explora prácticas y experiencias en la construcción de ciudadanía digital entre niños y niñas de entre 9 y 12 años. Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2023-12-19 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/43750 10.60020/1853-6530.v14.n26.43750 Virtuality, Education and Science; Vol. 14 No. 26; 110-118 Virtualidad, Educación y Ciencia; Vol. 14 Núm. 26; 110-118 1853-6530 10.60020/1853-6530.v14.n26 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/43750/43903 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/43750/43904 https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-378
container_title_str Virtualidad, Educación y Ciencia
language Español
format Artículo revista
topic childhood; technology
infancias; tecnologías
spellingShingle childhood; technology
infancias; tecnologías
Casablancas, Silvina
Berlin, Bettina
Pose, María Monserrat
Wojtun, Ana Carolina
Langhi, Maria de los Milagros
Raynaudo, Gabriela
Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales
topic_facet childhood; technology
infancias; tecnologías
author Casablancas, Silvina
Berlin, Bettina
Pose, María Monserrat
Wojtun, Ana Carolina
Langhi, Maria de los Milagros
Raynaudo, Gabriela
author_facet Casablancas, Silvina
Berlin, Bettina
Pose, María Monserrat
Wojtun, Ana Carolina
Langhi, Maria de los Milagros
Raynaudo, Gabriela
author_sort Casablancas, Silvina
title Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales
title_short Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales
title_full Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales
title_fullStr Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales
title_full_unstemmed Childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the Proyecto Educación y Nuevas Tecnologías de la Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales
title_sort childhoods and uses of technology: episodes and research developed at the proyecto educación y nuevas tecnologías de la facultad latinoamericana de ciencias sociales
description This work shares the path of the Education and New Technologies Project (PENT) of FLACSO Argentina regarding the topic of childhood and its relationship with screens. Their journey began in 2015 with a first line of action of training and dissemination proposals. In a second stage, in 2019, it was consolidated with their participation in an international research on the design of quality applications for early childhood. In the context of the health emergency of COVID19, there were some experiences that prioritized listening to children as regards their use of screens during the pandemic. New training proposals were outlined, based on the recognition of new formats of dissemination and new forms of teaching and learning. We are currently working on a new research proposal that explores practices and experiences in the construction of digital citizenship among children aged between 9 and 12.
publisher Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología
publishDate 2023
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/43750
work_keys_str_mv AT casablancassilvina childhoodsandusesoftechnologyepisodesandresearchdevelopedattheproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales
AT berlinbettina childhoodsandusesoftechnologyepisodesandresearchdevelopedattheproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales
AT posemariamonserrat childhoodsandusesoftechnologyepisodesandresearchdevelopedattheproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales
AT wojtunanacarolina childhoodsandusesoftechnologyepisodesandresearchdevelopedattheproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales
AT langhimariadelosmilagros childhoodsandusesoftechnologyepisodesandresearchdevelopedattheproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales
AT raynaudogabriela childhoodsandusesoftechnologyepisodesandresearchdevelopedattheproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales
AT casablancassilvina infanciasyusosdelastecnologiastrabajosdeinvestigacionformacionydivulgaciondesarrolladosporeldelproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales
AT berlinbettina infanciasyusosdelastecnologiastrabajosdeinvestigacionformacionydivulgaciondesarrolladosporeldelproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales
AT posemariamonserrat infanciasyusosdelastecnologiastrabajosdeinvestigacionformacionydivulgaciondesarrolladosporeldelproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales
AT wojtunanacarolina infanciasyusosdelastecnologiastrabajosdeinvestigacionformacionydivulgaciondesarrolladosporeldelproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales
AT langhimariadelosmilagros infanciasyusosdelastecnologiastrabajosdeinvestigacionformacionydivulgaciondesarrolladosporeldelproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales
AT raynaudogabriela infanciasyusosdelastecnologiastrabajosdeinvestigacionformacionydivulgaciondesarrolladosporeldelproyectoeducacionynuevastecnologiasdelafacultadlatinoamericanadecienciassociales
first_indexed 2024-09-03T23:11:38Z
last_indexed 2024-09-03T23:11:38Z
_version_ 1809218376614019072