Structural elements of the Teaching of Informatics

The construction of activities is determined by the specific knowledge, since the content to be worked out is never neutral in classroom relations. In this sense, the present article starts from the concept of specific didactics to be able to identify the constitutive and characteristic elements of...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Miños Fayad, Alejandro
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2017
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/17337
Aporte de:
id I10-R378-article-17337
record_format ojs
spelling I10-R378-article-173372021-09-21T18:32:02Z Structural elements of the Teaching of Informatics Elementos estructurantes de la Didáctica de la Informática Miños Fayad, Alejandro Didáctica de la Informática Ciencias de la Computación computadora modelos programación. Didactics of Informatics Computer Science computer models programming The construction of activities is determined by the specific knowledge, since the content to be worked out is never neutral in classroom relations. In this sense, the present article starts from the concept of specific didactics to be able to identify the constitutive and characteristic elements of Informatics as a scientific discipline.  The link between the concepts of didactics and informatics allows us to pose the existence of the structural elements of the Didactics of Informatics. Without ignoring the inherent knowledge of General Didactics, it is considered that the three main axes that structure the Didactics of Informatics and that constitute disciplinary elements for the investigation and the aulic work are: the process of model construction, the use of computers and programing. Particularly the latter, is not only important from the informatics discipline, but is one of the fundamental components of didactic proposals oriented to work with digital technologies. La construcción de actividades está determinada por el saber específico, dado que el contenido a trabajar nunca es neutral en las relaciones áulicas. En este sentido, el presente artículo parte del concepto de didácticas específicas para poder identificar los elementos constitutivos y característicos de la Informática como disciplina científica. El enlace entre los conceptos de didáctica e informática, permite plantear la existencia de los elementos estructurantes de la Didáctica de la Informática. Sin desconocer los saberes propios de la Didáctica General, se considera que los tres grandes ejes que estructuran la Didáctica de la Informática y que constituyen elementos disciplinares para la investigación y el trabajo áulico son, el proceso de construcción de modelos, el uso de computadoras y la programación. Particularmente éste último, no sólo es importante desde la informática, sino que es uno de los componentes fundamentales de las propuestas didácticas orientadas al trabajo con tecnologías digitales. Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2017-06-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/17337 10.60020/1853-6530.v8.n14.17337 Virtuality, Education and Science; Vol. 8 No. 14; 100-110 Virtualidad, Educación y Ciencia; Vol. 8 Núm. 14; 100-110 1853-6530 10.60020/1853-6530.v8.n14 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/17337/17049 Derechos de autor 2017 Alejandro Miños Fayad
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-378
container_title_str Virtualidad, Educación y Ciencia
language Español
format Artículo revista
topic Didáctica de la Informática
Ciencias de la Computación
computadora
modelos
programación.
Didactics of Informatics
Computer Science
computer
models
programming
spellingShingle Didáctica de la Informática
Ciencias de la Computación
computadora
modelos
programación.
Didactics of Informatics
Computer Science
computer
models
programming
Miños Fayad, Alejandro
Structural elements of the Teaching of Informatics
topic_facet Didáctica de la Informática
Ciencias de la Computación
computadora
modelos
programación.
Didactics of Informatics
Computer Science
computer
models
programming
author Miños Fayad, Alejandro
author_facet Miños Fayad, Alejandro
author_sort Miños Fayad, Alejandro
title Structural elements of the Teaching of Informatics
title_short Structural elements of the Teaching of Informatics
title_full Structural elements of the Teaching of Informatics
title_fullStr Structural elements of the Teaching of Informatics
title_full_unstemmed Structural elements of the Teaching of Informatics
title_sort structural elements of the teaching of informatics
description The construction of activities is determined by the specific knowledge, since the content to be worked out is never neutral in classroom relations. In this sense, the present article starts from the concept of specific didactics to be able to identify the constitutive and characteristic elements of Informatics as a scientific discipline.  The link between the concepts of didactics and informatics allows us to pose the existence of the structural elements of the Didactics of Informatics. Without ignoring the inherent knowledge of General Didactics, it is considered that the three main axes that structure the Didactics of Informatics and that constitute disciplinary elements for the investigation and the aulic work are: the process of model construction, the use of computers and programing. Particularly the latter, is not only important from the informatics discipline, but is one of the fundamental components of didactic proposals oriented to work with digital technologies.
publisher Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología
publishDate 2017
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/17337
work_keys_str_mv AT minosfayadalejandro structuralelementsoftheteachingofinformatics
AT minosfayadalejandro elementosestructurantesdeladidacticadelainformatica
first_indexed 2024-09-03T23:10:35Z
last_indexed 2024-09-03T23:10:35Z
_version_ 1809218310328287232