Algunos problemas en torno a la tópica del viaje por La Pampa en la literatura argentina de comienzos del siglo XIX y fines del siglo XX

This work includes reflections that some critics have done around the foundation of the Argentine literature. In particular, Graciela Montaldo, for whom the founder texts (and later) would make use of the image of the countryside, and Adolfo Prieto, for whom those texts would have been written imita...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: de Olmos, Candelaria
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades 2010
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/8198
Aporte de:
id I10-R377-article-8198
record_format ojs
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-377
container_title_str Recial
language Español
format Artículo revista
topic argentine Literature
foundation
topic
post historic art
Nation-state
literatura argentina
fundación
tópica
arte posthistórico
Estado
nación
spellingShingle argentine Literature
foundation
topic
post historic art
Nation-state
literatura argentina
fundación
tópica
arte posthistórico
Estado
nación
de Olmos, Candelaria
Algunos problemas en torno a la tópica del viaje por La Pampa en la literatura argentina de comienzos del siglo XIX y fines del siglo XX
topic_facet argentine Literature
foundation
topic
post historic art
Nation-state
literatura argentina
fundación
tópica
arte posthistórico
Estado
nación
author de Olmos, Candelaria
author_facet de Olmos, Candelaria
author_sort de Olmos, Candelaria
title Algunos problemas en torno a la tópica del viaje por La Pampa en la literatura argentina de comienzos del siglo XIX y fines del siglo XX
title_short Algunos problemas en torno a la tópica del viaje por La Pampa en la literatura argentina de comienzos del siglo XIX y fines del siglo XX
title_full Algunos problemas en torno a la tópica del viaje por La Pampa en la literatura argentina de comienzos del siglo XIX y fines del siglo XX
title_fullStr Algunos problemas en torno a la tópica del viaje por La Pampa en la literatura argentina de comienzos del siglo XIX y fines del siglo XX
title_full_unstemmed Algunos problemas en torno a la tópica del viaje por La Pampa en la literatura argentina de comienzos del siglo XIX y fines del siglo XX
title_sort algunos problemas en torno a la tópica del viaje por la pampa en la literatura argentina de comienzos del siglo xix y fines del siglo xx
description This work includes reflections that some critics have done around the foundation of the Argentine literature. In particular, Graciela Montaldo, for whom the founder texts (and later) would make use of the image of the countryside, and Adolfo Prieto, for whom those texts would have been written imitating and correcting the narratives of travelers who visited our country, in the early nineteenth century. The review of these two works aims to indicate how the field, and specially, the topic of the travel among the pampas reappear in Argentine novelistic of the late twentieth century, in the form of pastiche and collage, both typical of post historic art. After reading two novels considered as paradigmatic cases –El sueño del señor juez, by Carlos Gamerro y Un episodio en la vida del pintor viajero, by César Aira, 2000 both– and with the help of notions such as topic and foundation, this article try to elucidate the aesthetic, historical and sociopolitical effects of this operation that some novels of the late twentieth century seem to be made on the texts of the beginning of the Argentine literature. Because of space, I have not try to a detail analisys of these novels but a frame of reference, in a first part; some theoretical and methodological categories, in a second part and, finally, some problems and possible answers to these problems.
publisher Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades
publishDate 2010
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/8198
work_keys_str_mv AT deolmoscandelaria algunosproblemasentornoalatopicadelviajeporlapampaenlaliteraturaargentinadecomienzosdelsigloxixyfinesdelsigloxx
first_indexed 2024-09-03T23:08:40Z
last_indexed 2024-09-03T23:08:40Z
_version_ 1809218190046134272
spelling I10-R377-article-81982018-11-14T12:26:54Z Algunos problemas en torno a la tópica del viaje por La Pampa en la literatura argentina de comienzos del siglo XIX y fines del siglo XX de Olmos, Candelaria argentine Literature foundation topic post historic art Nation-state literatura argentina fundación tópica arte posthistórico Estado nación This work includes reflections that some critics have done around the foundation of the Argentine literature. In particular, Graciela Montaldo, for whom the founder texts (and later) would make use of the image of the countryside, and Adolfo Prieto, for whom those texts would have been written imitating and correcting the narratives of travelers who visited our country, in the early nineteenth century. The review of these two works aims to indicate how the field, and specially, the topic of the travel among the pampas reappear in Argentine novelistic of the late twentieth century, in the form of pastiche and collage, both typical of post historic art. After reading two novels considered as paradigmatic cases –El sueño del señor juez, by Carlos Gamerro y Un episodio en la vida del pintor viajero, by César Aira, 2000 both– and with the help of notions such as topic and foundation, this article try to elucidate the aesthetic, historical and sociopolitical effects of this operation that some novels of the late twentieth century seem to be made on the texts of the beginning of the Argentine literature. Because of space, I have not try to a detail analisys of these novels but a frame of reference, in a first part; some theoretical and methodological categories, in a second part and, finally, some problems and possible answers to these problems. Este trabajo empieza por recoger las reflexiones que ciertos críticos han hecho en torno a la fundación de la literatura argentina. En particular, Graciela Montaldo, para quien los textos fundadores (y otros posteriores) harían uso de la imagen de lo rural, y Adolfo Prieto, para quien esos mismos textos se habrían escrito corrigiendo e imitando los relatos de los viajeros que visitaron el Río de la Plata, a principios del siglo XIX. La revisión de estos dos ensayos sirve para señalar cómo el campo y, especialmente, la tópica del viaje por la pampa vuelven a aparecer con cierta recurrencia en la novelística argentina de finales del siglo XX, bajo la forma del pastiche y del collage que son propios del arte posthistórico. A partir de la lectura de dos novelas consideradas como casos paradigmáticos –El sueño del señor juez, de Carlos Gamerro y Un episodio en la vida del pintor viajero, de César Aira, ambas de 2000– y con el concurso de nociones como las de tópica y fundación, se intenta dilucidar las consecuencias estéticas, históricas y socio-políticas de esta operación que cierta narrativa de fines del siglo XX parece efectuar sobre los textos de los comienzos de la literatura argentina. Por razones de espacio, el trabajo, sin embargo, no aborda el análisis detallado de las novelas en cuestión, sino, que diseña, en una primera parte, cierto marco referencial, en una segunda, ciertas categorías teórico-metodológicas y finalmente algunos problemas y algunas respuestas posibles a esos problemas. Palabras clavesLiteratura argentina – fundación – topica – arte posthistórico – Estado-nación AbstractThis work includes reflections that some critics have done around the foundation of the Argentine literature. In particular, Graciela Montaldo, for whom the founder texts (and later) would make use of the image of the countryside, and Adolfo Prieto, for whom those texts would have been written imitating and correcting the narratives of travelers who visited our country, in the early nineteenth century. The review of these two works aims to indicate how the field, and specially, the topic of the travel among the pampas reappear in Argentine novelistic of the late twentieth century, in the form of pastiche and collage, both typical of post historic art. After reading two novels considered as paradigmatic cases –El sueño del señor juez, by Carlos Gamerro y Un episodio en la vida del pintor viajero, by César Aira, 2000 both– and with the help of notions such as topic and foundation, this article try to elucidate the aesthetic, historical and socio-political effects of this operation that some novels of the late twentieth century seem to be made on the texts of the beginning of the Argentine literature. Because of space, I have not try to a detail analisys of these novels but a frame of reference, in a first part; some theoretical and methodological categories, in a second part and, finally, some problems and possible answers to these problems. KeywordsArgentine Literature – foundation – topic – post historic art – Nation-state Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades 2010-12-18 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/8198 10.53971/2718.658x.v1.n1.8198 Recial; Vol. 1 Núm. 1 (2010): Dossier: Lengua y Literatura en los procesos de emancipación 2718-658X 1853-4112 10.53971/2718.658x.v1.n1 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/8198/9077 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/8198/html Derechos de autor 2010 RECIAL | Revista del CIFFyH Área Letras