Sarduy y el neobarroco. Interpretaciones sobre lo político en el arte

In the middle of affairs between Cuba and Europe, including the history, theory, literary criticism and art, between science and mythology, between the necessity of labeling and all which can not be labeled, Severo Sarduy built the basis of his theoretical neobaroque project for Latin American art i...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Santucci, Silvana
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades 2011
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/7919
Aporte de:
id I10-R377-article-7919
record_format ojs
spelling I10-R377-article-79192018-11-14T12:27:01Z Sarduy y el neobarroco. Interpretaciones sobre lo político en el arte Santucci, Silvana teoría neobarroco Sarduy político Rancière theory neo-baroque sarduy politics rancière In the middle of affairs between Cuba and Europe, including the history, theory, literary criticism and art, between science and mythology, between the necessity of labeling and all which can not be labeled, Severo Sarduy built the basis of his theoretical neobaroque project for Latin American art in the second half of the twentieth century. In this perspective, our work proposes a review of the theoretical project described by Severo Sarduy, specifically focusing on "modes of politics" proposed by Jacques Rancière. Therefore, in the context of what Miguel Dalmaroni calls "the theoretical politics of the rest", we propose a cross between the components of the neo-baroque enunciated by Sarduy and the theoretical proposal of Jacques Rancière. The concept of "aesthetic distance" proposed by the Algerian makes it possible to understand the political emancipatory power of this art. This emancipation implies the hypothesis of democratization of knowledge based on the notion of "equality of the intelligences." At the same time, the supposition of an emancipatory proposal of knowledge in the NeoBaroque implies considering it as the owner of certain know-how. En las intersecciones y cruces entre Cuba y Europa, entre lahistoria, la teoría, la crítica literaria y de arte, entre las ciencias y la mitología, entre la necesidad de nominar y aquello que sobra y excede lo nominable, Severo Sarduy organiza las bases de su proyecto teórico neobarroco para el arte latinoamericano de la segunda mitad del siglo XX.Siguiendo esta perspectiva, nuestro trabajo propone un recorrido sobre el proyecto teórico descrito por Severo Sarduy, centrándose, específicamente, en «los modos de lo político» propuestos por Jacques Rancière.  Por lo tanto, en el marco de lo que Miguel Dalmaroni denomina como “las políticas teóricas del resto” proponemos un cruce entre los componentes del neobarroco enunciado por Sarduy y la propuesta teórica de Jacques Rancière.  El concepto de «distancia estética» propuesto por el argelino hecha luz sobre la  potencia política emancipatoria de este arte. Dicha emancipación supone, en el reparto de lo sensible, la hipótesis democratizadora del conocimiento partiendo de la noción de “la igualdad de las inteligencias”. Al mismo tiempo, suponer una propuesta de conocimiento emancipatoria en el neobarroco implica considerarlo autonómicamente como poseedor de un saber-hacer. Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades 2011-10-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/7919 10.53971/2718.658x.v2.n2.7919 Recial; Vol. 2 Núm. 2 (2011): Dossier: Planteos teóricos y/o metodológicos en el estudio de la lengua y el discurso 2718-658X 1853-4112 10.53971/2718.658x.v2.n2 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/7919/8785 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/7919/html Derechos de autor 2011 RECIAL | Revista del CIFFyH Área Letras
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-377
container_title_str Recial
language Español
format Artículo revista
topic teoría
neobarroco
Sarduy
político
Rancière
theory
neo-baroque
sarduy
politics
rancière
spellingShingle teoría
neobarroco
Sarduy
político
Rancière
theory
neo-baroque
sarduy
politics
rancière
Santucci, Silvana
Sarduy y el neobarroco. Interpretaciones sobre lo político en el arte
topic_facet teoría
neobarroco
Sarduy
político
Rancière
theory
neo-baroque
sarduy
politics
rancière
author Santucci, Silvana
author_facet Santucci, Silvana
author_sort Santucci, Silvana
title Sarduy y el neobarroco. Interpretaciones sobre lo político en el arte
title_short Sarduy y el neobarroco. Interpretaciones sobre lo político en el arte
title_full Sarduy y el neobarroco. Interpretaciones sobre lo político en el arte
title_fullStr Sarduy y el neobarroco. Interpretaciones sobre lo político en el arte
title_full_unstemmed Sarduy y el neobarroco. Interpretaciones sobre lo político en el arte
title_sort sarduy y el neobarroco. interpretaciones sobre lo político en el arte
description In the middle of affairs between Cuba and Europe, including the history, theory, literary criticism and art, between science and mythology, between the necessity of labeling and all which can not be labeled, Severo Sarduy built the basis of his theoretical neobaroque project for Latin American art in the second half of the twentieth century. In this perspective, our work proposes a review of the theoretical project described by Severo Sarduy, specifically focusing on "modes of politics" proposed by Jacques Rancière. Therefore, in the context of what Miguel Dalmaroni calls "the theoretical politics of the rest", we propose a cross between the components of the neo-baroque enunciated by Sarduy and the theoretical proposal of Jacques Rancière. The concept of "aesthetic distance" proposed by the Algerian makes it possible to understand the political emancipatory power of this art. This emancipation implies the hypothesis of democratization of knowledge based on the notion of "equality of the intelligences." At the same time, the supposition of an emancipatory proposal of knowledge in the NeoBaroque implies considering it as the owner of certain know-how.
publisher Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades
publishDate 2011
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/7919
work_keys_str_mv AT santuccisilvana sarduyyelneobarrocointerpretacionessobrelopoliticoenelarte
first_indexed 2024-09-03T23:08:34Z
last_indexed 2024-09-03T23:08:34Z
_version_ 1809218184110145536