The technological vector in public universities in Argentina: local responses to global challenges

Several socio-productive transformations of a global order affect the incorporation of a technological agenda for universities. Through the analysis of qualitative-quantitative primary and secondary sources, the article studies how national universities implemented technological innovation policies....

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: González, Giselle
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Núcleo de Estudios e Investigaciones en Educación Superior del MERCOSUR 2022
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/38437
Aporte de:
id I10-R376-article-38437
record_format ojs
spelling I10-R376-article-384372023-02-01T03:27:10Z The technological vector in public universities in Argentina: local responses to global challenges El vector tecnológico en las universidades públicas de la Argentina: respuestas locales a desafíos globales O vetor tecnológico nas universidades públicas da Argentina: respostas locais aos desafios globais González, Giselle University-Technology Transfer-Public Policies -State- Society Universidad-Transferencia de Tecnología -Políticas públicas- Estado- Sociedad Universidade - Transferência de tecnologia - Políticas públicas - Estado - Sociedade. Several socio-productive transformations of a global order affect the incorporation of a technological agenda for universities. Through the analysis of qualitative-quantitative primary and secondary sources, the article studies how national universities implemented technological innovation policies. Part of an organizational approach applied to case studies. To identify the process of change, qualitative-quantitative R&D indicators were constructed and a descriptive analysis was applied. The article contributes to the understanding of university exchange rates in full state-public subsidy schemes Diversas transformaciones socioproductivas de orden global inciden en la incorporación de una agenda tecnológica para las universidades. A través del análisis de fuentes primarias y secundarias cuali-cuantitativas, el artículo estudia cómo implementan las universidades nacionales de la Argentina las políticas de innovación tecnológica. Parte de un enfoque organizacional que se aplica al estudio de casos. Para identificar el proceso de cambio se construyeron indicadores cuali-cuantitativos de I+D y se aplicó un análisis descriptivo. El artículo contribuye a la comprensión de los tipos de cambio universitario en esquemas de subsidio público-estatal pleno.  Várias transformações sócio-produtivas globais têm um impacto na incorporação de uma agenda tecnológica para as universidades. Através da análise de fontes qualitativas-quantitativas primárias e secundárias, o artigo estuda como as universidades nacionais na Argentina implementam políticas de inovação tecnológica. Ela parte de uma abordagem organizacional que é aplicada a estudos de caso. Para identificar o processo de mudança, foram construídos indicadores quali-quantitativos de P&D e foi aplicada uma análise descritiva. O artigo contribui para a compreensão dos tipos de mudança universitária em esquemas completos de subsídios do Estado.  Núcleo de Estudios e Investigaciones en Educación Superior del MERCOSUR 2022-07-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/38437 10.61203/2347-0658.v11.n2.38437 Integración y Conocimiento; Vol. 11 No. 2 (2022): Integración y Conocimiento; 120-138 Integración y Conocimiento; Vol. 11 Núm. 2 (2022): Integración y Conocimiento; 120-138 Integración y Conocimiento; v. 11 n. 2 (2022): Integración y Conocimiento; 120-138 2347-0658 10.61203/2347-0658.v11.n2 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/38437/38488 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-376
container_title_str Integración y Conocimiento
language Español
format Artículo revista
topic University-Technology Transfer-Public Policies -State- Society
Universidad-Transferencia de Tecnología -Políticas públicas- Estado- Sociedad
Universidade - Transferência de tecnologia - Políticas públicas - Estado - Sociedade.
spellingShingle University-Technology Transfer-Public Policies -State- Society
Universidad-Transferencia de Tecnología -Políticas públicas- Estado- Sociedad
Universidade - Transferência de tecnologia - Políticas públicas - Estado - Sociedade.
González, Giselle
The technological vector in public universities in Argentina: local responses to global challenges
topic_facet University-Technology Transfer-Public Policies -State- Society
Universidad-Transferencia de Tecnología -Políticas públicas- Estado- Sociedad
Universidade - Transferência de tecnologia - Políticas públicas - Estado - Sociedade.
author González, Giselle
author_facet González, Giselle
author_sort González, Giselle
title The technological vector in public universities in Argentina: local responses to global challenges
title_short The technological vector in public universities in Argentina: local responses to global challenges
title_full The technological vector in public universities in Argentina: local responses to global challenges
title_fullStr The technological vector in public universities in Argentina: local responses to global challenges
title_full_unstemmed The technological vector in public universities in Argentina: local responses to global challenges
title_sort technological vector in public universities in argentina: local responses to global challenges
description Several socio-productive transformations of a global order affect the incorporation of a technological agenda for universities. Through the analysis of qualitative-quantitative primary and secondary sources, the article studies how national universities implemented technological innovation policies. Part of an organizational approach applied to case studies. To identify the process of change, qualitative-quantitative R&D indicators were constructed and a descriptive analysis was applied. The article contributes to the understanding of university exchange rates in full state-public subsidy schemes
publisher Núcleo de Estudios e Investigaciones en Educación Superior del MERCOSUR
publishDate 2022
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/integracionyconocimiento/article/view/38437
work_keys_str_mv AT gonzalezgiselle thetechnologicalvectorinpublicuniversitiesinargentinalocalresponsestoglobalchallenges
AT gonzalezgiselle elvectortecnologicoenlasuniversidadespublicasdelaargentinarespuestaslocalesadesafiosglobales
AT gonzalezgiselle ovetortecnologiconasuniversidadespublicasdaargentinarespostaslocaisaosdesafiosglobais
AT gonzalezgiselle technologicalvectorinpublicuniversitiesinargentinalocalresponsestoglobalchallenges
first_indexed 2024-09-03T23:05:55Z
last_indexed 2024-09-03T23:05:55Z
_version_ 1809218017010122752