Experiencia en la UNC: Una aproximación a la internacionalización del currículum
The internationalization of the curriculum (IoC) involves the incorporation of international and intercultural dimensions in the content of the curriculum as well as the teaching and learning arrangements and support services of a program of study . [Leask, 2012] The purpose of this is to...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales
2021
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/33249 |
Aporte de: |
id |
I10-R375-article-33249 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R375-article-332492021-11-16T13:45:50Z Experiencia en la UNC: Una aproximación a la internacionalización del currículum Guzmán, Claudia Carro Pérez, Magalí Evelin Bruni, Rodrigo Gabriel educación superior competencias plan de estudio ingeniería internacionalización The internationalization of the curriculum (IoC) involves the incorporation of international and intercultural dimensions in the content of the curriculum as well as the teaching and learning arrangements and support services of a program of study . [Leask, 2012] The purpose of this is to develop skills and competencies that allow future professionals to perform in an international and intercultural environment. The Secretariat for University Policies under Argentinian Ministry of Education, as part of the "The Internationalization of the Curriculum at the Argentine University" program, organized workshops to sensitize about this topic, where National University of Cordoba (UNC) actively participated with two work teams with representatives of different academic units . The Faculty of Exact, Physical and Natural Sciences (FCEFyN) was an active part of one of them. This work aims to share this experience and present the results of the work carried out on the Electronic Engineering career, consisting of the analysis from the perspective of CI in order to recognize elements that currently collaborate with CI, as well as determining those points to strengthen and how get it, also providing a first approach to this issue. La internacionalización del currículum (IC) implica la inclusión de dimensiones internacionales e interculturales en el contenido del currículo, así como en los procesos de enseñanza y aprendizaje y servicios de apoyo de un programa de estudios [Leask, 2012]. La finalidad es incorporar habilidades y competencias que permitan a los futuros profesionales desempeñarse en un ambiente internacional e intercultural. La Secretaría de Políticas Universitarias dependiente del Ministerio de Educación Argentino, como parte del Ciclo de Seminarios Web “La Internacionalización del Currículum en la Universidad Argentina”, organizó talleres de capacitación en esta temática, en los que la Universidad Nacional de Córdoba (UNC) participó activamente constituyendo dos equipos de trabajo con representantes de distintas unidades académicas. En uno de ellos, formó parte activa la Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales (FCEFyN) y en este escrito se comparte la experiencia, y se exponen los resultados del trabajo realizado específicamente en la carrera de Ingeniería Electrónica. Esta primera experiencia consistió en el análisis desde la perspectiva de la IC que permite reconocer elementos de la currícula actual que colaboran con esta dimensión, como así también determinar aquellos puntos a fortalecer y las acciones necesarias para lograrlo. Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales 2021-10-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/33249 Revista de la Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales; Vol. 8 Núm. 2 (2021); 79-83 2362-2539 0373-9686 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/33249/35531 Derechos de autor 2021 Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales (Universidad Nacional de Córdoba) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-375 |
container_title_str |
Revista de la Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
educación superior competencias plan de estudio ingeniería internacionalización |
spellingShingle |
educación superior competencias plan de estudio ingeniería internacionalización Guzmán, Claudia Carro Pérez, Magalí Evelin Bruni, Rodrigo Gabriel Experiencia en la UNC: Una aproximación a la internacionalización del currículum |
topic_facet |
educación superior competencias plan de estudio ingeniería internacionalización |
author |
Guzmán, Claudia Carro Pérez, Magalí Evelin Bruni, Rodrigo Gabriel |
author_facet |
Guzmán, Claudia Carro Pérez, Magalí Evelin Bruni, Rodrigo Gabriel |
author_sort |
Guzmán, Claudia |
title |
Experiencia en la UNC: Una aproximación a la internacionalización del currículum |
title_short |
Experiencia en la UNC: Una aproximación a la internacionalización del currículum |
title_full |
Experiencia en la UNC: Una aproximación a la internacionalización del currículum |
title_fullStr |
Experiencia en la UNC: Una aproximación a la internacionalización del currículum |
title_full_unstemmed |
Experiencia en la UNC: Una aproximación a la internacionalización del currículum |
title_sort |
experiencia en la unc: una aproximación a la internacionalización del currículum |
description |
The internationalization of the curriculum (IoC) involves the incorporation of international and intercultural dimensions in the content of the curriculum as well as the teaching and learning arrangements and support services of a program of study . [Leask, 2012]
The purpose of this is to develop skills and competencies that allow future professionals to perform in an international and intercultural environment.
The Secretariat for University Policies under Argentinian Ministry of Education, as part of the "The Internationalization of the Curriculum at the Argentine University" program, organized workshops to sensitize about this topic, where National University of Cordoba (UNC) actively participated with two work teams with representatives of different academic units . The Faculty of Exact, Physical and Natural Sciences (FCEFyN) was an active part of one of them. This work aims to share this experience and present the results of the work carried out on the Electronic Engineering career, consisting of the analysis from the perspective of CI in order to recognize elements that currently collaborate with CI, as well as determining those points to strengthen and how get it, also providing a first approach to this issue. |
publisher |
Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales |
publishDate |
2021 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/33249 |
work_keys_str_mv |
AT guzmanclaudia experienciaenlauncunaaproximacionalainternacionalizaciondelcurriculum AT carroperezmagalievelin experienciaenlauncunaaproximacionalainternacionalizaciondelcurriculum AT brunirodrigogabriel experienciaenlauncunaaproximacionalainternacionalizaciondelcurriculum |
first_indexed |
2024-09-03T23:03:41Z |
last_indexed |
2024-09-03T23:03:41Z |
_version_ |
1809217876897300480 |