Time latencies. Memory and archive in an installation by Albertina Carri

Within the framework of a series of theoretical concerns that articulate memoirs, archives and subjectivities, I’m interested in certain contemporary aesthetic materials related to our recent traumatic past, which open the languages of the memory into other records and temporalities. In this work, I...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Boero, María Soledad
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Producción e Investigación en Artes, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba. 2020
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/30033
Aporte de:
id I10-R361-article-30033
record_format ojs
spelling I10-R361-article-300332023-03-02T18:32:06Z Time latencies. Memory and archive in an installation by Albertina Carri Latencias del tiempo. Memoria y archivo en una instalación de Albertina Carri. Boero, María Soledad archive memoirs sound images remains archivo memorias sonido imágenes restos Within the framework of a series of theoretical concerns that articulate memoirs, archives and subjectivities, I’m interested in certain contemporary aesthetic materials related to our recent traumatic past, which open the languages of the memory into other records and temporalities. In this work, I will make an approximation to the multiple audiovisual installation Operación Fracaso y El Sonido Recobrado, de Albertina Carri , filmmaker and visual artist with a long history in our country, whose movie Los rubios (2003) about her parents’ disappearance, marked a turning point in the ways of conceiving the stories of the past and the rhetorics of memory. The installation —which was exhibited in the Parque de la Memoria de Buenos Aires, From September to November 2015— consists of five parts (Presente, Allegro/A piace, Cine puro, Operación fracaso y Punto impropio) and is accompanied by a catalog with texts by the artist and the curators of the work. Each axis of the exhibition is much more than bringing the past to the present, it is an evocation of her parents through the threads of her inheritance, where the artist (already older than her parents and also a mother) wonders again about the powers of the unclosed memory. En el marco de una serie de preocupaciones teóricas que articulan memorias, archivos y subjetividades, me interesan ciertos materiales estéticos contemporáneos relacionados con nuestro pasado traumático reciente, que abren los lenguajes de la memoria a otros registros y temporalidades. En este trabajo realizaré una aproximación a la instalación audiovisual múltiple Operación Fracaso y El Sonido Recobrado, de Albertina Carri, cineasta y artista visual de larga trayectoria en nuestro país, cuya película Los rubios (2003) sobre la desaparición de sus padres, marcó un punto de inflexión en los modos de concebir los relatos del pasado y las retóricas de la memoria. La instalación —que estuvo expuesta en el Parque de la Memoria de Buenos Aires, desde septiembre hasta noviembre de 2015— consta de cinco partes (Presente, Allegro/A piace, Cine puro, Operación fracaso y Punto impropio) y se acompaña de un catálogo con textos de la artista y de los curadores de la obra. Cada eje de la muestra es mucho más que traer al presente el pasado, es una evocación a sus padres a través de los hilos de su herencia, donde la artista (ya mayor que sus padres y también madre) vuelve a interrogarse sobre las potencias no clausuradas de la memoria. Centro de Producción e Investigación en Artes, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba. 2020-09-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Double-blind peer-reviewed article Artículo revisado por sistema de pares doble ciego application/pdf text/html application/epub+zip https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/30033 10.55443/artilugio.n6.2020.30033 ark:/s2408462x/kg3opu9m3 Artilugio; No. 6 (2020): Archive and Memory; 24-42 Artilugio; Núm. 6 (2020): Archivo y Memoria; 24-42 Artilugio; n. 6 (2020): Archivo y Memoria; 24-42 2408-462X 10.55443/artilugio.n6.2020 ark:/s2408462x/u7erw86zt spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/30033/30920 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/30033/30792 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/30033/30921 Derechos de autor 2020 María Soledad Boero https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-361
container_title_str Artilugio
language Español
format Artículo revista
topic archive
memoirs
sound
images
remains
archivo
memorias
sonido
imágenes
restos
spellingShingle archive
memoirs
sound
images
remains
archivo
memorias
sonido
imágenes
restos
Boero, María Soledad
Time latencies. Memory and archive in an installation by Albertina Carri
topic_facet archive
memoirs
sound
images
remains
archivo
memorias
sonido
imágenes
restos
author Boero, María Soledad
author_facet Boero, María Soledad
author_sort Boero, María Soledad
title Time latencies. Memory and archive in an installation by Albertina Carri
title_short Time latencies. Memory and archive in an installation by Albertina Carri
title_full Time latencies. Memory and archive in an installation by Albertina Carri
title_fullStr Time latencies. Memory and archive in an installation by Albertina Carri
title_full_unstemmed Time latencies. Memory and archive in an installation by Albertina Carri
title_sort time latencies. memory and archive in an installation by albertina carri
description Within the framework of a series of theoretical concerns that articulate memoirs, archives and subjectivities, I’m interested in certain contemporary aesthetic materials related to our recent traumatic past, which open the languages of the memory into other records and temporalities. In this work, I will make an approximation to the multiple audiovisual installation Operación Fracaso y El Sonido Recobrado, de Albertina Carri , filmmaker and visual artist with a long history in our country, whose movie Los rubios (2003) about her parents’ disappearance, marked a turning point in the ways of conceiving the stories of the past and the rhetorics of memory. The installation —which was exhibited in the Parque de la Memoria de Buenos Aires, From September to November 2015— consists of five parts (Presente, Allegro/A piace, Cine puro, Operación fracaso y Punto impropio) and is accompanied by a catalog with texts by the artist and the curators of the work. Each axis of the exhibition is much more than bringing the past to the present, it is an evocation of her parents through the threads of her inheritance, where the artist (already older than her parents and also a mother) wonders again about the powers of the unclosed memory.
publisher Centro de Producción e Investigación en Artes, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba.
publishDate 2020
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/30033
work_keys_str_mv AT boeromariasoledad timelatenciesmemoryandarchiveinaninstallationbyalbertinacarri
AT boeromariasoledad latenciasdeltiempomemoriayarchivoenunainstalaciondealbertinacarri
first_indexed 2024-09-03T22:28:08Z
last_indexed 2024-09-03T22:28:08Z
_version_ 1809215640015208448