¿When is there archive?

What defines the archive genre? Does the categorization respond exclusively to formal characteristics or can the archive also be thought of as a non-visible poetic of approach to certain themes? Which are these themes repeatedly addressed from archivist perspectives? Making a corpus of analysis to a...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Isidori, Julia Victoria
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Producción e Investigación en Artes, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba. 2020
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/30028
Aporte de:
id I10-R361-article-30028
record_format ojs
spelling I10-R361-article-300282023-03-02T18:33:30Z ¿When is there archive? ¿Cuándo hay archivo? Isidori, Julia Victoria archive contemporary art posvisuality periphery archivo arte contemporáneo posvisualidad periferia What defines the archive genre? Does the categorization respond exclusively to formal characteristics or can the archive also be thought of as a non-visible poetic of approach to certain themes? Which are these themes repeatedly addressed from archivist perspectives? Making a corpus of analysis to answer these questions led us to ask what effect art discourses have on the categorization of experiences in certain formats. This attempts against phenomenological theoretical positions: instead of asking what is archive, we ask when this poetic exists. Such situated analysis seeks, first of all, to discover the political interference of aesthetic experiences that recover particular situations in order to insert them into exhibition circuits, and secondly, what implies that these circuits are linked to certain themes by archiving them. ¿Que define al género archivo? La categorización ¿responde exclusivamente a características de formato o puede también pensarse el archivo como una poética no visible de aproximación a ciertas temáticas? ¿Cuáles son esas temáticas abordadas recurrentemente desde perspectivas archivistas? La confección de un corpus de análisis para responder a estas preguntas llevó a preguntarnos qué incidencia tienen los discursos del arte en la categorización de experiencias en determinados formatos.  Teóricamente, esto atenta contra las posturas teóricas fenomenológicas: en lugar de preguntar qué es archivo, nos preguntamos cuándo se opta por esta poética. Tal análisis situado busca, en primer lugar, descubrir la injerencia política de las experiencias estéticas que recuperan situaciones particulares para insertarlas en circuitos exhibitivos, y en segundo lugar, qué implica que esos circuitos se vinculen con ciertas temáticas archivándolas. Centro de Producción e Investigación en Artes, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba. 2020-09-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Double-blind peer-reviewed article Artículo revisado por sistema de pares doble ciego application/pdf text/html application/epub+zip https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/30028 10.55443/artilugio.n6.2020.30028 ark:/s2408462x/eupmap2ai Artilugio; No. 6 (2020): Archive and Memory; 70-86 Artilugio; Núm. 6 (2020): Archivo y Memoria; 70-86 Artilugio; n. 6 (2020): Archivo y Memoria; 70-86 2408-462X 10.55443/artilugio.n6.2020 ark:/s2408462x/u7erw86zt spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/30028/30926 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/30028/30787 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/30028/30927 Derechos de autor 2020 Julia Victoria Isidori https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-361
container_title_str Artilugio
language Español
format Artículo revista
topic archive
contemporary art
posvisuality
periphery
archivo
arte contemporáneo
posvisualidad
periferia
spellingShingle archive
contemporary art
posvisuality
periphery
archivo
arte contemporáneo
posvisualidad
periferia
Isidori, Julia Victoria
¿When is there archive?
topic_facet archive
contemporary art
posvisuality
periphery
archivo
arte contemporáneo
posvisualidad
periferia
author Isidori, Julia Victoria
author_facet Isidori, Julia Victoria
author_sort Isidori, Julia Victoria
title ¿When is there archive?
title_short ¿When is there archive?
title_full ¿When is there archive?
title_fullStr ¿When is there archive?
title_full_unstemmed ¿When is there archive?
title_sort ¿when is there archive?
description What defines the archive genre? Does the categorization respond exclusively to formal characteristics or can the archive also be thought of as a non-visible poetic of approach to certain themes? Which are these themes repeatedly addressed from archivist perspectives? Making a corpus of analysis to answer these questions led us to ask what effect art discourses have on the categorization of experiences in certain formats. This attempts against phenomenological theoretical positions: instead of asking what is archive, we ask when this poetic exists. Such situated analysis seeks, first of all, to discover the political interference of aesthetic experiences that recover particular situations in order to insert them into exhibition circuits, and secondly, what implies that these circuits are linked to certain themes by archiving them.
publisher Centro de Producción e Investigación en Artes, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba.
publishDate 2020
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ART/article/view/30028
work_keys_str_mv AT isidorijuliavictoria whenistherearchive
AT isidorijuliavictoria cuandohayarchivo
first_indexed 2024-09-03T22:28:07Z
last_indexed 2024-09-03T22:28:07Z
_version_ 1809215638786277376