Mejora de procesos en la gestión mediante implementación del Ciclo PDCA: caso de aplicación en empresa de servicios
In an increasingly dynamic context, the organizations are encouraged to continuously revise their internal processes in order to enhance their performance. The application of the Plan-Do-Check-Act Cycle is a powerful tool to systematize continuous improvement that has been widely used in different i...
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Escuela de Perfeccionamiento en Investigación Operativa
2021
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/epio/article/view/33197 |
Aporte de: |
id |
I10-R359-article-33197 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R359-article-331972021-11-15T13:23:50Z Mejora de procesos en la gestión mediante implementación del Ciclo PDCA: caso de aplicación en empresa de servicios Molina, Roberto A. Rossit, Diego G. Álvarez, Alicia E. lean manufacturing continuous improvement plan-do-check-act cycle lean manufacturing mejora continua ciclo plan-do-check-act In an increasingly dynamic context, the organizations are encouraged to continuously revise their internal processes in order to enhance their performance. The application of the Plan-Do-Check-Act Cycle is a powerful tool to systematize continuous improvement that has been widely used in different industries and organizations. In this case of application, this tool is applied to propose and implement improvements in some important line of business of a medium company dedicated to civil engineering works. This line is the provision of auxiliary services related to the maintenance of the home gas network in the city of Bahía Blanca. Particularly, the problems that are addressed are the improvement in the process of entering new information, the process of obtaining households’ conformities and the process of generating payment reports. The implemented modifications allowed to improve various processes of the company, reducing working times and minimizing the possibility of human errors. This shows the benefits of applying continuous improvement tools in the company and encourages decision makers to continue with this task. En un contexto cada vez más cambiante, las organizaciones tienen grandes incentivos para revisar de manera constante sus procedimientos internos a los efectos de mejorar sus resultados. En este aspecto, la aplicación del Ciclo Plan-Do-Check-Act es una herramienta potente para sistematizar la mejora continua de procesos que ha sido ampliamente utilizada en diversas industrias y organizaciones. En este trabajo de aplicación, se emplea dicha herramienta para proponer e implementar mejoras en una importante línea de negocios de una empresa dedicada a la construcción de obras civiles. Dicha línea de negocio es la provisión de servicios auxiliares relacionados con el mantenimiento de la red de gas domiciliaria en la ciudad de Bahía Blanca. Particularmente, los problemas que se tratan son la mejora en el proceso de ingreso de nueva información, el proceso de obtención de conformidades de los frentistas y el proceso de generación de reportes de pagos. Los cambios implementados permitieron mejorar diversos procesos de la empresa, reduciendo tiempos de trabajo y el riesgo de introducción de errores humanos. Esto evidencia los beneficios de aplicar las herramientas de mejora continua en la empresa y alienta a los tomadores de decisiones a continuar con esta tarea. ARK CAICYT : http://id.caicyt.gov.ar/ark:/s18539777/mrmyc8gbt Escuela de Perfeccionamiento en Investigación Operativa 2021-05-29 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/epio/article/view/33197 Revista de la Escuela de Perfeccionamiento en Investigación Operativa; Vol. 29 Núm. 49 (2021): MAYO 1853-9777 0329-7322 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/epio/article/view/33197/33664 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/epio/article/view/33197/35139 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-359 |
container_title_str |
Revista de la Escuela de Perfeccionamiento en Investigación Operativa |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
lean manufacturing continuous improvement plan-do-check-act cycle lean manufacturing mejora continua ciclo plan-do-check-act |
spellingShingle |
lean manufacturing continuous improvement plan-do-check-act cycle lean manufacturing mejora continua ciclo plan-do-check-act Molina, Roberto A. Rossit, Diego G. Álvarez, Alicia E. Mejora de procesos en la gestión mediante implementación del Ciclo PDCA: caso de aplicación en empresa de servicios |
topic_facet |
lean manufacturing continuous improvement plan-do-check-act cycle lean manufacturing mejora continua ciclo plan-do-check-act |
author |
Molina, Roberto A. Rossit, Diego G. Álvarez, Alicia E. |
author_facet |
Molina, Roberto A. Rossit, Diego G. Álvarez, Alicia E. |
author_sort |
Molina, Roberto A. |
title |
Mejora de procesos en la gestión mediante implementación del Ciclo PDCA: caso de aplicación en empresa de servicios |
title_short |
Mejora de procesos en la gestión mediante implementación del Ciclo PDCA: caso de aplicación en empresa de servicios |
title_full |
Mejora de procesos en la gestión mediante implementación del Ciclo PDCA: caso de aplicación en empresa de servicios |
title_fullStr |
Mejora de procesos en la gestión mediante implementación del Ciclo PDCA: caso de aplicación en empresa de servicios |
title_full_unstemmed |
Mejora de procesos en la gestión mediante implementación del Ciclo PDCA: caso de aplicación en empresa de servicios |
title_sort |
mejora de procesos en la gestión mediante implementación del ciclo pdca: caso de aplicación en empresa de servicios |
description |
In an increasingly dynamic context, the organizations are encouraged to continuously revise their internal processes in order to enhance their performance. The application of the Plan-Do-Check-Act Cycle is a powerful tool to systematize continuous improvement that has been widely used in different industries and organizations. In this case of application, this tool is applied to propose and implement improvements in some important line of business of a medium company dedicated to civil engineering works. This line is the provision of auxiliary services related to the maintenance of the home gas network in the city of Bahía Blanca. Particularly, the problems that are addressed are the improvement in the process of entering new information, the process of obtaining households’ conformities and the process of generating payment reports. The implemented modifications allowed to improve various processes of the company, reducing working times and minimizing the possibility of human errors. This shows the benefits of applying continuous improvement tools in the company and encourages decision makers to continue with this task.
|
publisher |
Escuela de Perfeccionamiento en Investigación Operativa |
publishDate |
2021 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/epio/article/view/33197 |
work_keys_str_mv |
AT molinarobertoa mejoradeprocesosenlagestionmedianteimplementaciondelciclopdcacasodeaplicacionenempresadeservicios AT rossitdiegog mejoradeprocesosenlagestionmedianteimplementaciondelciclopdcacasodeaplicacionenempresadeservicios AT alvarezaliciae mejoradeprocesosenlagestionmedianteimplementaciondelciclopdcacasodeaplicacionenempresadeservicios |
first_indexed |
2024-09-03T22:23:33Z |
last_indexed |
2024-09-03T22:23:33Z |
_version_ |
1809215351525736448 |