GENERATIONS AND MILITANT CONFIGURATIONS IN A TEACHERS TRADE UNION: ATEN, 1997-2007

The following article aims to enquire about the generational changes that occurred in the trade union militancy of teacher’s ATEN (Association of Education Workers of Neuquén) around the last great strike in 2007, where the teacher Carlos Fuentealba was assassinated. Thereafter it can be delimited a...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor principal: Aiziczon, Fernando
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2019
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/22118
Aporte de:
id I10-R348-article-22118
record_format ojs
spelling I10-R348-article-221182019-11-07T16:32:08Z GENERATIONS AND MILITANT CONFIGURATIONS IN A TEACHERS TRADE UNION: ATEN, 1997-2007 GENERACIONES Y CONFIGURACIONES MILITANTES EN UN SINDICATO DOCENTE: ATEN, 1997-2007 Aiziczon, Fernando generación configuraciones militantes Neuquén docentes ATEN generation militant configurations Neuquén teachers ATEN The following article aims to enquire about the generational changes that occurred in the trade union militancy of teacher’s ATEN (Association of Education Workers of Neuquén) around the last great strike in 2007, where the teacher Carlos Fuentealba was assassinated. Thereafter it can be delimited a contemporary generational political trajectory in ATEN’s unión militancy, taking as a starting point the first great strike that took place in 1997. Considering the retrospective impact caused by the last strike action (2007), and on the analysis of oral interviews and trade union documents, this article demarcates historical periods in which the new generations understand the construction of their identity and deploy their militancy within the union. Our hypotesis is that the traumatic way in which the last strike was experienced, shed light about previous transformations that were operating in the subjetivity of the new generations of teachers, which indicates a question mark on the practices that constituted the novel tradition of this trade union. El siguiente artículo tiene como objetivo indagar los cambios generacionales ocurridos en la militancia del sindicato docente neuquino ATEN (Asociación de Trabajadores de la Educación de Neuquén) en torno a la última gran huelga de 2007, en la que fue asesinado el maestro Carlos Fuentealba. A partir de entonces, se puede delimitar una trayectoria política generacional contemporánea en la militancia gremial de ATEN, tomando como punto de partida previo la primera gran huelga docente ocurrida en 1997. Considerando el impacto retrospectivo que ocasionó la última acción huelguística (2007), y sobre el análisis de entrevistas orales y documentos sindicales, el artículo demarca los períodos históricos en que las nuevas generaciones comprenden la construcción de su identidad y despliegan su militancia al interior del sindicato. Nuestra hipótesis es que el modo traumático en que fue experimentada la última gran huelga arroja luz sobre transformaciones previas que venían operando en la subjetividad de las nuevas generaciones de docentes, las que indican un cuestionamiento a las prácticas que constituyeron la novel tradición de este sindicato. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2019-07-09 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículos revisados por pares application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/22118 10.55441/1668.7515.n23.22118 Astrolabio; No. 23 (2019): Julio - Diciembre, MIRAR EL TRABAJO DESDE SU TRANSVERSALIDAD: ENFOQUES, PERSPECTIVAS Y METODOLOGÍAS PENSADAS DESDE LATINOAMÉRICA; 198-222 Astrolabio; Núm. 23 (2019): Julio - Diciembre, MIRAR EL TRABAJO DESDE SU TRANSVERSALIDAD: ENFOQUES, PERSPECTIVAS Y METODOLOGÍAS PENSADAS DESDE LATINOAMÉRICA; 198-222 Astrolabio; n. 23 (2019): Julio - Diciembre, MIRAR EL TRABAJO DESDE SU TRANSVERSALIDAD: ENFOQUES, PERSPECTIVAS Y METODOLOGÍAS PENSADAS DESDE LATINOAMÉRICA; 198-222 1668-7515 10.55441/1668.7515.n23 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/22118/24190
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-348
container_title_str Astrolabio
language Español
format Artículo revista
topic generación
configuraciones militantes
Neuquén
docentes
ATEN
generation
militant configurations
Neuquén
teachers
ATEN
spellingShingle generación
configuraciones militantes
Neuquén
docentes
ATEN
generation
militant configurations
Neuquén
teachers
ATEN
Aiziczon, Fernando
GENERATIONS AND MILITANT CONFIGURATIONS IN A TEACHERS TRADE UNION: ATEN, 1997-2007
topic_facet generación
configuraciones militantes
Neuquén
docentes
ATEN
generation
militant configurations
Neuquén
teachers
ATEN
author Aiziczon, Fernando
author_facet Aiziczon, Fernando
author_sort Aiziczon, Fernando
title GENERATIONS AND MILITANT CONFIGURATIONS IN A TEACHERS TRADE UNION: ATEN, 1997-2007
title_short GENERATIONS AND MILITANT CONFIGURATIONS IN A TEACHERS TRADE UNION: ATEN, 1997-2007
title_full GENERATIONS AND MILITANT CONFIGURATIONS IN A TEACHERS TRADE UNION: ATEN, 1997-2007
title_fullStr GENERATIONS AND MILITANT CONFIGURATIONS IN A TEACHERS TRADE UNION: ATEN, 1997-2007
title_full_unstemmed GENERATIONS AND MILITANT CONFIGURATIONS IN A TEACHERS TRADE UNION: ATEN, 1997-2007
title_sort generations and militant configurations in a teachers trade union: aten, 1997-2007
description The following article aims to enquire about the generational changes that occurred in the trade union militancy of teacher’s ATEN (Association of Education Workers of Neuquén) around the last great strike in 2007, where the teacher Carlos Fuentealba was assassinated. Thereafter it can be delimited a contemporary generational political trajectory in ATEN’s unión militancy, taking as a starting point the first great strike that took place in 1997. Considering the retrospective impact caused by the last strike action (2007), and on the analysis of oral interviews and trade union documents, this article demarcates historical periods in which the new generations understand the construction of their identity and deploy their militancy within the union. Our hypotesis is that the traumatic way in which the last strike was experienced, shed light about previous transformations that were operating in the subjetivity of the new generations of teachers, which indicates a question mark on the practices that constituted the novel tradition of this trade union.
publisher Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad
publishDate 2019
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/astrolabio/article/view/22118
work_keys_str_mv AT aiziczonfernando generationsandmilitantconfigurationsinateacherstradeunionaten19972007
AT aiziczonfernando generacionesyconfiguracionesmilitantesenunsindicatodocenteaten19972007
first_indexed 2024-09-03T21:38:44Z
last_indexed 2024-09-03T21:38:44Z
_version_ 1809212531666845696