Sobrevivir en la memoria de los otros: la presencia del Gran Inquisidor de Dostoievski en San Manuel Bueno, mártir de Miguel de Unamuno
exists between Spain and Russia as spaces of cultural confluence between East and West. In a letter to Ganivet of 1898, Unamuno confessed for his part: "I have always been convinced that there is an essential similarity between the national character of the Spanish people and that of the Russia...
Guardado en:
| Autor principal: | |
|---|---|
| Formato: | Artículo revista |
| Lenguaje: | Español |
| Publicado: |
Centro de Investigaciones de la Facultad de Lenguas (CIFAL), Facultad de Lenguas, Universidad Nacional de Córdoba. Avenida Enrique Barros s/n, Ciudad Universitaria. Córdoba, Argentina. Correo electrónico: revistacylc@lenguas.unc.edu.ar
2021
|
| Materias: | |
| Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/35768 |
| Aporte de: |
| id |
I10-R337-article-35768 |
|---|---|
| record_format |
ojs |
| spelling |
I10-R337-article-357682021-11-30T15:55:40Z Sobrevivir en la memoria de los otros: la presencia del Gran Inquisidor de Dostoievski en San Manuel Bueno, mártir de Miguel de Unamuno Martínez, María Victoria Unamuno Dostoievski Faith and Reason San Manuel Bueno, mártir The Karamazov Brothers Unamuno Dostoievski Fe y razón San Manuel Bueno, mártir Los hermanos Karamazov exists between Spain and Russia as spaces of cultural confluence between East and West. In a letter to Ganivet of 1898, Unamuno confessed for his part: "I have always been convinced that there is an essential similarity between the national character of the Spanish people and that of the Russian people: resignation, attitude towards life, the serene religiosity of its people, the mystical aspirations and impulses of the chosen ones ..." As he wrote in 1915, “Dostoyevsky is my main source regarding Russia (…) I wish for the triumph of the conception and the feeling that Dostoyevsky had of life and the world”. As critics understand, Russia served Unamuno “as a field of experiments on ideas and images that interested him more than the Russian reality: the problem of Spain, the problem of humanity, the problem of the immortality of the soul”. (Korkonosenko: 2000) The short novel San Manuel Bueno, mártir (1931) reconsiders "The legend of the Grand Inquisitor", a chapter of The Karamazov Brothers (1881); it asks about religious faith and the belief in a superior being that gives meaning to man's life, two central themes in the vital concerns of the Spanish writer. In our work we will comparatively analyze affinities and differences between the proposed works and the ideas of their authors. El investigador ruso Vsévolod Bagno (1994) afirma la “indudable afinidad” que existe entre España y Rusia como encrucijadas culturales entre Oriente y Occidente. En una carta a Ganivet de 1898, Unamuno confesaba, por su parte: “Siempre estuve convencido de que existe una similitud esencial entre el carácter nacional del pueblo español y el del ruso: la resignación, la actitud ante la vida, la serena religiosidad de su gente, las aspiraciones e impulsos místicos de los elegidos…” Tal como escribe en 1915, “Dostoievski es mi principal fuente respecto a Rusia (…) Yo hago votos por el triunfo de la concepción y el sentimiento que de la vida y del mundo tenía Dostoievski”. Según entiende la crítica, Rusia sirvió al bilbaíno “como un campo de experimentos sobre ideas e imágenes que le interesaban más que la realidad rusa: el problema de España, el problema de la humanidad, el problema de la inmortalidad del alma” (Korkonosenko: 2000). La breve novela unamuniana San Manuel Bueno, mártir (1931) reconsidera “La leyenda del Gran Inquisidor”, un capítulo de Los hermanos Karamazov (1881) de Dostoievski, para abordar la cuestión de la fe religiosa y la creencia en un ser superior que dé sentido a la vida del hombre, dos temas caros a las preocupaciones vitales del escritor español. En nuestro trabajo analizaremos comparativamente afinidades y diferencias entre las obras propuestas y el sistema de ideas de sus autores. Centro de Investigaciones de la Facultad de Lenguas (CIFAL), Facultad de Lenguas, Universidad Nacional de Córdoba. Avenida Enrique Barros s/n, Ciudad Universitaria. Córdoba, Argentina. Correo electrónico: revistacylc@lenguas.unc.edu.ar 2021-11-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/35768 Revista de Culturas y Literaturas Comparadas; Núm. 11 (2021): Número especial: Cruzando fronteras 2591-3883 1852-4737 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/35768/35901 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/35768/35902 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
| institution_str |
I-10 |
| repository_str |
R-337 |
| container_title_str |
Revista de Culturas y Literaturas Comparadas |
| language |
Español |
| format |
Artículo revista |
| topic |
Unamuno Dostoievski Faith and Reason San Manuel Bueno, mártir The Karamazov Brothers Unamuno Dostoievski Fe y razón San Manuel Bueno, mártir Los hermanos Karamazov |
| spellingShingle |
Unamuno Dostoievski Faith and Reason San Manuel Bueno, mártir The Karamazov Brothers Unamuno Dostoievski Fe y razón San Manuel Bueno, mártir Los hermanos Karamazov Martínez, María Victoria Sobrevivir en la memoria de los otros: la presencia del Gran Inquisidor de Dostoievski en San Manuel Bueno, mártir de Miguel de Unamuno |
| topic_facet |
Unamuno Dostoievski Faith and Reason San Manuel Bueno, mártir The Karamazov Brothers Unamuno Dostoievski Fe y razón San Manuel Bueno, mártir Los hermanos Karamazov |
| author |
Martínez, María Victoria |
| author_facet |
Martínez, María Victoria |
| author_sort |
Martínez, María Victoria |
| title |
Sobrevivir en la memoria de los otros: la presencia del Gran Inquisidor de Dostoievski en San Manuel Bueno, mártir de Miguel de Unamuno |
| title_short |
Sobrevivir en la memoria de los otros: la presencia del Gran Inquisidor de Dostoievski en San Manuel Bueno, mártir de Miguel de Unamuno |
| title_full |
Sobrevivir en la memoria de los otros: la presencia del Gran Inquisidor de Dostoievski en San Manuel Bueno, mártir de Miguel de Unamuno |
| title_fullStr |
Sobrevivir en la memoria de los otros: la presencia del Gran Inquisidor de Dostoievski en San Manuel Bueno, mártir de Miguel de Unamuno |
| title_full_unstemmed |
Sobrevivir en la memoria de los otros: la presencia del Gran Inquisidor de Dostoievski en San Manuel Bueno, mártir de Miguel de Unamuno |
| title_sort |
sobrevivir en la memoria de los otros: la presencia del gran inquisidor de dostoievski en san manuel bueno, mártir de miguel de unamuno |
| description |
exists between Spain and Russia as spaces of cultural confluence between East and West. In a letter to Ganivet of 1898, Unamuno confessed for his part: "I have always been convinced that there is an essential similarity between the national character of the Spanish people and that of the Russian people: resignation, attitude towards life, the serene religiosity of its people, the mystical aspirations and impulses of the chosen ones ..." As he wrote in 1915, “Dostoyevsky is my main source regarding Russia (…) I wish for the triumph of the conception and the feeling that Dostoyevsky had of life and the world”. As critics understand, Russia served Unamuno “as a field of experiments on ideas and images that interested him more than the Russian reality: the problem of Spain, the problem of humanity, the problem of the immortality of the soul”. (Korkonosenko: 2000) The short novel San Manuel Bueno, mártir (1931) reconsiders "The legend of the Grand Inquisitor", a chapter of The Karamazov Brothers (1881); it asks about religious faith and the belief in a superior being that gives meaning to man's life, two central themes in the vital concerns of the Spanish writer. In our work we will comparatively analyze affinities and differences between the proposed works and the ideas of their authors. |
| publisher |
Centro de Investigaciones de la Facultad de Lenguas (CIFAL), Facultad de Lenguas, Universidad Nacional de Córdoba. Avenida Enrique Barros s/n, Ciudad Universitaria. Córdoba, Argentina. Correo electrónico: revistacylc@lenguas.unc.edu.ar |
| publishDate |
2021 |
| url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/35768 |
| work_keys_str_mv |
AT martinezmariavictoria sobrevivirenlamemoriadelosotroslapresenciadelgraninquisidordedostoievskiensanmanuelbuenomartirdemigueldeunamuno |
| first_indexed |
2024-09-03T21:19:24Z |
| last_indexed |
2024-09-03T21:19:24Z |
| _version_ |
1809211315565101056 |