Fronteras como zonas de contacto: violencia, memoria y olvido en dos novelas de Graham Swift

In Waterland (1983) the narrator, Crick, a History professor does not hesitate to state that "the teaching of history is the teaching of mistakes” (235) and, throughout the tale, he establishes the ambiguous and cross border between the state of being (water) which turns into another (land). Wa...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Featherston Haugh, Cristina Andrea
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Investigaciones de la Facultad de Lenguas (CIFAL), Facultad de Lenguas, Universidad Nacional de Córdoba. Avenida Enrique Barros s/n, Ciudad Universitaria. Córdoba, Argentina. Correo electrónico: revistacylc@lenguas.unc.edu.ar 2021
Materias:
war
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/35748
Aporte de:
id I10-R337-article-35748
record_format ojs
spelling I10-R337-article-357482021-11-30T15:56:00Z Fronteras como zonas de contacto: violencia, memoria y olvido en dos novelas de Graham Swift Featherston Haugh, Cristina Andrea memory forgetfulness violence trauma war memoria olvido violencia trauma guerra In Waterland (1983) the narrator, Crick, a History professor does not hesitate to state that "the teaching of history is the teaching of mistakes” (235) and, throughout the tale, he establishes the ambiguous and cross border between the state of being (water) which turns into another (land). Waterland is a text fascinated by boundaries, elevations, borders, barriers, beginnings and ends. (Daniel Lea 73) In the novel published by Swift in 2011 (Wish You Were Here) the same idea of border as a contact zone between hatred and love, life and death, peace and violence, memory and forgetfulness appears again. It is a region in which lives transfigured by domestic and state violence converge, meet, become separated and try to reach a place where the opposites (memory/ forgetfulness, violence/ non-violence) can come into dialogue and arrive at borderland regions, at the “waterland” which is the only space, even if it is precarious, of salvation when faced to the sinking that surrounds the characters. En Waterland (1983) el narrador, Crick, profesor de historia no duda en afirmar que "la enseñanza de la historia es la enseñanza de los errores" (235) y, a lo largo del relato, establece los límites imprecisos y cruzados entre un estado del ser (agua) que deviene a lo largo del relato otro (tierra). Waterland aparece como un texto fascinado por los límites, las elevaciones, las fronteras, las barreras, los comienzos y los finales (Daniel Lea 73). En la novela que Swift publica en 2011 (Wish you were here) reaparece esta idea de frontera como zona de contacto entre odio y amor, entre vida y muerte, paz y violencia, memoria y olvido. Es una región en la que convergen, se encuentran y desencuentran vidas transfiguradas por los traumas de la violencia familiar y estatal que deben lograr una región en la cual los opuestos (memoria/ olvido, violencia/ no violencia) entren en diálogo y arriben a esas regiones fronterizas, a la "waterland" que es el único espacio, aunque precario, de salvación frente al hundimiento que rodea a los personajes. Centro de Investigaciones de la Facultad de Lenguas (CIFAL), Facultad de Lenguas, Universidad Nacional de Córdoba. Avenida Enrique Barros s/n, Ciudad Universitaria. Córdoba, Argentina. Correo electrónico: revistacylc@lenguas.unc.edu.ar 2021-11-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/35748 Revista de Culturas y Literaturas Comparadas; Núm. 11 (2021): Número especial: Cruzando fronteras 2591-3883 1852-4737 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/35748/35871 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/35748/35872 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-337
container_title_str Revista de Culturas y Literaturas Comparadas
language Español
format Artículo revista
topic memory
forgetfulness
violence
trauma
war
memoria
olvido
violencia
trauma
guerra
spellingShingle memory
forgetfulness
violence
trauma
war
memoria
olvido
violencia
trauma
guerra
Featherston Haugh, Cristina Andrea
Fronteras como zonas de contacto: violencia, memoria y olvido en dos novelas de Graham Swift
topic_facet memory
forgetfulness
violence
trauma
war
memoria
olvido
violencia
trauma
guerra
author Featherston Haugh, Cristina Andrea
author_facet Featherston Haugh, Cristina Andrea
author_sort Featherston Haugh, Cristina Andrea
title Fronteras como zonas de contacto: violencia, memoria y olvido en dos novelas de Graham Swift
title_short Fronteras como zonas de contacto: violencia, memoria y olvido en dos novelas de Graham Swift
title_full Fronteras como zonas de contacto: violencia, memoria y olvido en dos novelas de Graham Swift
title_fullStr Fronteras como zonas de contacto: violencia, memoria y olvido en dos novelas de Graham Swift
title_full_unstemmed Fronteras como zonas de contacto: violencia, memoria y olvido en dos novelas de Graham Swift
title_sort fronteras como zonas de contacto: violencia, memoria y olvido en dos novelas de graham swift
description In Waterland (1983) the narrator, Crick, a History professor does not hesitate to state that "the teaching of history is the teaching of mistakes” (235) and, throughout the tale, he establishes the ambiguous and cross border between the state of being (water) which turns into another (land). Waterland is a text fascinated by boundaries, elevations, borders, barriers, beginnings and ends. (Daniel Lea 73) In the novel published by Swift in 2011 (Wish You Were Here) the same idea of border as a contact zone between hatred and love, life and death, peace and violence, memory and forgetfulness appears again. It is a region in which lives transfigured by domestic and state violence converge, meet, become separated and try to reach a place where the opposites (memory/ forgetfulness, violence/ non-violence) can come into dialogue and arrive at borderland regions, at the “waterland” which is the only space, even if it is precarious, of salvation when faced to the sinking that surrounds the characters.
publisher Centro de Investigaciones de la Facultad de Lenguas (CIFAL), Facultad de Lenguas, Universidad Nacional de Córdoba. Avenida Enrique Barros s/n, Ciudad Universitaria. Córdoba, Argentina. Correo electrónico: revistacylc@lenguas.unc.edu.ar
publishDate 2021
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CultyLit/article/view/35748
work_keys_str_mv AT featherstonhaughcristinaandrea fronterascomozonasdecontactoviolenciamemoriayolvidoendosnovelasdegrahamswift
first_indexed 2024-09-03T21:19:21Z
last_indexed 2024-09-03T21:19:21Z
_version_ 1809211312419373056