The persistence of editing from Latin America: Review of Sorá, G. (2017).Editar desde la izquierda en América Latina. La agitada historia del Fondo de Cultura Económica y de Siglo XXI. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores. 296 pp.
In order to consolidate a Latin American literate culture, during the 20th century it became indispensable the appearance of publishing houses, whose publications propitiated communities of readers in different parts of the continent. However, the simple impression of books would not have an importa...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/31628 |
Aporte de: |
id |
I10-R300-article-31628 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R300-article-316282021-01-18T13:59:34Z The persistence of editing from Latin America: Review of Sorá, G. (2017).Editar desde la izquierda en América Latina. La agitada historia del Fondo de Cultura Económica y de Siglo XXI. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores. 296 pp. La persistencia por editar desde América Latina: Reseña de Sorá, G. (2017). Editar desde la izquierda en América Latina. La agitada historia del Fondo de Cultura Económica y de Siglo XXI. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores. 296 pp. Ramos Badillo, Víctor Latin America written culture publisher Latinoamérica cultura letrada editor In order to consolidate a Latin American literate culture, during the 20th century it became indispensable the appearance of publishing houses, whose publications propitiated communities of readers in different parts of the continent. However, the simple impression of books would not have an important transcendence without the publisher's work, who points out the objective towards where the production, circulation and consumption of the printed matter is directed. A paradigmatic example of this work was the Argentinean publisher Arnaldo Orfila Reynal, who directed the Fondo de Cultura Económica (FCE) and later founded the Siglo XXI publishing house, whose trajectory is reconstructed in the book "Editar desde la izquierda en América Latina" by Gustavo Sorá. Para consolidar una cultura letrada latinoamericana, durante el siglo XX se volvió indispensable la aparición de casas editoriales, cuyas publicaciones propiciaron comunidades de lectores en distintas partes del continente. Sin embargo, la simple impresión de libros no tendría una trascendencia importante sin el trabajo del editor, quien señala el objetivo hacia donde apunta la producción, circulación y consumo de los impresos. Un ejemplo paradigmático de dicha labor fue el editor argentino Arnaldo Orfila Reynal, quien dirigió el Fondo de Cultura Económica (FCE) y, posteriormente, fundó la editorial Siglo XXI, cuya trayectoria es reconstruida en el libro "Editar desde la izquierda en América Latina" de Gustavo Sorá. Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades 2020-12-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/31628 Etcétera. Revista del Área de Ciencias Sociales del CIFFyH; Núm. 7 (2020) 2618-4281 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/31628/32821 Derechos de autor 2020 Etcétera. Revista del Área de Ciencias Sociales del CIFFyH https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-300 |
container_title_str |
Etcétera. Revista del Área de Ciencias Sociales del CIFFyH |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Latin America written culture publisher Latinoamérica cultura letrada editor |
spellingShingle |
Latin America written culture publisher Latinoamérica cultura letrada editor Ramos Badillo, Víctor The persistence of editing from Latin America: Review of Sorá, G. (2017).Editar desde la izquierda en América Latina. La agitada historia del Fondo de Cultura Económica y de Siglo XXI. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores. 296 pp. |
topic_facet |
Latin America written culture publisher Latinoamérica cultura letrada editor |
author |
Ramos Badillo, Víctor |
author_facet |
Ramos Badillo, Víctor |
author_sort |
Ramos Badillo, Víctor |
title |
The persistence of editing from Latin America: Review of Sorá, G. (2017).Editar desde la izquierda en América Latina. La agitada historia del Fondo de Cultura Económica y de Siglo XXI. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores. 296 pp. |
title_short |
The persistence of editing from Latin America: Review of Sorá, G. (2017).Editar desde la izquierda en América Latina. La agitada historia del Fondo de Cultura Económica y de Siglo XXI. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores. 296 pp. |
title_full |
The persistence of editing from Latin America: Review of Sorá, G. (2017).Editar desde la izquierda en América Latina. La agitada historia del Fondo de Cultura Económica y de Siglo XXI. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores. 296 pp. |
title_fullStr |
The persistence of editing from Latin America: Review of Sorá, G. (2017).Editar desde la izquierda en América Latina. La agitada historia del Fondo de Cultura Económica y de Siglo XXI. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores. 296 pp. |
title_full_unstemmed |
The persistence of editing from Latin America: Review of Sorá, G. (2017).Editar desde la izquierda en América Latina. La agitada historia del Fondo de Cultura Económica y de Siglo XXI. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores. 296 pp. |
title_sort |
persistence of editing from latin america: review of sorá, g. (2017).editar desde la izquierda en américa latina. la agitada historia del fondo de cultura económica y de siglo xxi. buenos aires: siglo veintiuno editores. 296 pp. |
description |
In order to consolidate a Latin American literate culture, during the 20th century it became indispensable the appearance of publishing houses, whose publications propitiated communities of readers in different parts of the continent. However, the simple impression of books would not have an important transcendence without the publisher's work, who points out the objective towards where the production, circulation and consumption of the printed matter is directed. A paradigmatic example of this work was the Argentinean publisher Arnaldo Orfila Reynal, who directed the Fondo de Cultura Económica (FCE) and later founded the Siglo XXI publishing house, whose trajectory is reconstructed in the book "Editar desde la izquierda en América Latina" by Gustavo Sorá. |
publisher |
Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades |
publishDate |
2020 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/etcetera/article/view/31628 |
work_keys_str_mv |
AT ramosbadillovictor thepersistenceofeditingfromlatinamericareviewofsorag2017editardesdelaizquierdaenamericalatinalaagitadahistoriadelfondodeculturaeconomicaydesigloxxibuenosairessigloveintiunoeditores296pp AT ramosbadillovictor lapersistenciaporeditardesdeamericalatinaresenadesorag2017editardesdelaizquierdaenamericalatinalaagitadahistoriadelfondodeculturaeconomicaydesigloxxibuenosairessigloveintiunoeditores296pp AT ramosbadillovictor persistenceofeditingfromlatinamericareviewofsorag2017editardesdelaizquierdaenamericalatinalaagitadahistoriadelfondodeculturaeconomicaydesigloxxibuenosairessigloveintiunoeditores296pp |
first_indexed |
2024-09-03T20:21:56Z |
last_indexed |
2024-09-03T20:21:56Z |
_version_ |
1809207699619971072 |