Una mirada entornada. La intimidad a través del marco
This article proposes a critique of heterosexual affective economy of intimacy and pleasures. To this end, we reflect with the film Las herederas (Martinessi, 2018), and authors such as S. Ahmed, L. Berlant and J. Butler. “Chela”, the main character of the film, glances at the scenes through a half-...
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
ANarchivo [Facultad de Ciencias de la Comunicación]
2024
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CIPeCo/article/view/44835 |
Aporte de: |
id |
I10-R288-article-44835 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R288-article-448352024-04-24T23:06:01Z Una mirada entornada. La intimidad a través del marco Moretti Basso, Ianina Crosa, Ana Julia afectos narrativas lésbicas intimidad marco affect lesbian narratives intimacy frame This article proposes a critique of heterosexual affective economy of intimacy and pleasures. To this end, we reflect with the film Las herederas (Martinessi, 2018), and authors such as S. Ahmed, L. Berlant and J. Butler. “Chela”, the main character of the film, glances at the scenes through a half-open door in her mansion in Asunción. We take her half-closed, twisted gaze as the key to trace minor intimacies, and glimpse gestures of lesbian eroticism, not encrypted in the hegemonic normative frames. In twisting the gaze, we half-close our eyes, with no attempt to close narratives or meanings. We propose to analyze the possibilities and limitations of the Butlerian notion of “frame” when working with scenes of intimacy and its link with non-heteronormated erotica. El artículo propone una crítica de la economía afectiva heterosexual de la intimidad y los placeres. Para ello, reflexionamos con el film Las herederas (Martinessi, Paraguay, 2018) junto a S. Ahmed, L. Berlant y J. Butler. Chela, la protagonista del film, mira las escenas a través de una puerta entreabierta en su casona en Asunción. Tomamos su mirada entornada como clave para rastrear intimidades menores, para entrever gestos de eroticidad lésbica, no cifrada en los marcos normativos hegemónicos. Entornar: cerrar los ojos de manera incompleta, no pretender cerrar la narración ni clausurar el sentido. Así, revisamos las posibilidades y limitaciones de la noción butleriana de “marco” al trabajar con escenas de intimidad y su vinculación con las eróticas mencionadas. ANarchivo [Facultad de Ciencias de la Comunicación] 2024-04-24 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Dossier temático de artículos de investigación application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CIPeCo/article/view/44835 Cuadernos del CIPeCo; Vol. 3 Núm. 6 (2023): Deconstrucción y afectos en los discursos sociales contemporáneos: nuevas (re)configuraciones estético-políticas; 55-73 2796-8383 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CIPeCo/article/view/44835/44892 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-288 |
container_title_str |
Cuadernos del CIPeCo |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
afectos narrativas lésbicas intimidad marco affect lesbian narratives intimacy frame |
spellingShingle |
afectos narrativas lésbicas intimidad marco affect lesbian narratives intimacy frame Moretti Basso, Ianina Crosa, Ana Julia Una mirada entornada. La intimidad a través del marco |
topic_facet |
afectos narrativas lésbicas intimidad marco affect lesbian narratives intimacy frame |
author |
Moretti Basso, Ianina Crosa, Ana Julia |
author_facet |
Moretti Basso, Ianina Crosa, Ana Julia |
author_sort |
Moretti Basso, Ianina |
title |
Una mirada entornada. La intimidad a través del marco |
title_short |
Una mirada entornada. La intimidad a través del marco |
title_full |
Una mirada entornada. La intimidad a través del marco |
title_fullStr |
Una mirada entornada. La intimidad a través del marco |
title_full_unstemmed |
Una mirada entornada. La intimidad a través del marco |
title_sort |
una mirada entornada. la intimidad a través del marco |
description |
This article proposes a critique of heterosexual affective economy of intimacy and pleasures. To this end, we reflect with the film Las herederas (Martinessi, 2018), and authors such as S. Ahmed, L. Berlant and J. Butler. “Chela”, the main character of the film, glances at the scenes through a half-open door in her mansion in Asunción. We take her half-closed, twisted gaze as the key to trace minor intimacies, and glimpse gestures of lesbian eroticism, not encrypted in the hegemonic normative frames. In twisting the gaze, we half-close our eyes, with no attempt to close narratives or meanings. We propose to analyze the possibilities and limitations of the Butlerian notion of “frame” when working with scenes of intimacy and its link with non-heteronormated erotica. |
publisher |
ANarchivo [Facultad de Ciencias de la Comunicación] |
publishDate |
2024 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/CIPeCo/article/view/44835 |
work_keys_str_mv |
AT morettibassoianina unamiradaentornadalaintimidadatravesdelmarco AT crosaanajulia unamiradaentornadalaintimidadatravesdelmarco |
first_indexed |
2024-09-03T22:42:29Z |
last_indexed |
2024-09-03T22:42:29Z |
_version_ |
1809216542557077504 |