Ronda de Estudiantes. Dialogar y habitar el espacio en virtualidad

The following text offers some reflections on the project Ronda de Estudiantes (Students’ Round Table) and its implementation online. The Students Round Table is coordinated by the department of Vocational Guidance of the Secretary of Student Affairs from the National University of Cordoba and has b...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Moretti, Marianela, Sarachú Laje, Paula, Nanzer, Ana Carolina
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Secretaría de Extensión Universitaria 2021
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36143
Aporte de:
id I10-R10-article-36143
record_format ojs
spelling I10-R10-article-361432021-12-17T14:05:45Z Ronda de Estudiantes. Dialogar y habitar el espacio en virtualidad Moretti, Marianela Sarachú Laje, Paula Nanzer, Ana Carolina high school ; dialogue ; participation; online escuela secundaria; diálogo; participación; virtualidad The following text offers some reflections on the project Ronda de Estudiantes (Students’ Round Table) and its implementation online. The Students Round Table is coordinated by the department of Vocational Guidance of the Secretary of Student Affairs from the National University of Cordoba and has been carried out every year since 2018. Its aim is to discuss and exchange experiences between students from high school and university on the matter of enrolling on higher education. During the year 2020 we implemented this practice (which in the past was conducted face to face) online due to the pandemic. Based on this experience we asked ourselves: How did the virtual space work out? How did we introduce the university via the online modality since we couldn’t physically reach out to the schools any longer? How did we overcome anonymity? How did we listen to the different voices and experiences through a screen? How can we make use of digital tools to facilitate participation without also deepening the inequality in the access of it, be it due to the lack of material resources or the necessary digital literacy? We also wondered which actions we should continue proposing and how to implement them online in such a way that we can continue to understand the right to education the perspective of collective construction. Este escrito acerca algunas reflexiones en torno a la implementación en modalidad virtual del proyecto Ronda de Estudiantes. Ronda de Estudiantes es coordinado por el Departamento de Orientación Vocacional de la Secretaría de Asuntos Estudiantiles de la Universidad Nacional de Córdoba y se realiza desde el año 2018. Su objetivo es dialogar e intercambiar experiencias entre estudiantes de las escuelas secundarias y estudiantes de la universidad acerca de continuar estudios superiores. En el año 2020, implementamos esta práctica (anteriormente realizada en  formato presencial) en un formato virtual debido a la pandemia. A partir de esta experiencia nos preguntamos: ¿Cómo funcionó el espacio virtual? ¿Cómo presentábamos la universidad en la virtualidad ahora que no podíamos acercarla con nuestros cuerpos yendo a las escuelas? ¿Cómo franqueábamos el anonimato? ¿Cómo hacíamos para escuchar las distintas voces y trayectorias a través de las pantallas?, ¿Cómo utilizar las herramientas digitales para facilitar la participación sin que a la vez implique profundizar las desigualdades en el acceso a la misma ya sea por no contar con los recursos materiales o  la alfabetización digital necesaria? También nos interrogamos qué acciones seguir proponiendo y cómo implementarlas en la virtualidad que permitan pensar el derecho a la educación desde la construcción colectiva. Secretaría de Extensión Universitaria 2021-12-17 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36143 ExT: Revista de Extensión de la UNC; Núm. 14 (2021): Las transformaciones en las prácticas extensionistas que produjeron las políticas públicas y gubernamentales para enfrentar la pandemia de COVID-19 (2) 2796-9053 2250-7272 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36143/36357 http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic high school ; dialogue ; participation; online
escuela secundaria; diálogo; participación; virtualidad
spellingShingle high school ; dialogue ; participation; online
escuela secundaria; diálogo; participación; virtualidad
Moretti, Marianela
Sarachú Laje, Paula
Nanzer, Ana Carolina
Ronda de Estudiantes. Dialogar y habitar el espacio en virtualidad
topic_facet high school ; dialogue ; participation; online
escuela secundaria; diálogo; participación; virtualidad
author Moretti, Marianela
Sarachú Laje, Paula
Nanzer, Ana Carolina
author_facet Moretti, Marianela
Sarachú Laje, Paula
Nanzer, Ana Carolina
author_sort Moretti, Marianela
title Ronda de Estudiantes. Dialogar y habitar el espacio en virtualidad
title_short Ronda de Estudiantes. Dialogar y habitar el espacio en virtualidad
title_full Ronda de Estudiantes. Dialogar y habitar el espacio en virtualidad
title_fullStr Ronda de Estudiantes. Dialogar y habitar el espacio en virtualidad
title_full_unstemmed Ronda de Estudiantes. Dialogar y habitar el espacio en virtualidad
title_sort ronda de estudiantes. dialogar y habitar el espacio en virtualidad
description The following text offers some reflections on the project Ronda de Estudiantes (Students’ Round Table) and its implementation online. The Students Round Table is coordinated by the department of Vocational Guidance of the Secretary of Student Affairs from the National University of Cordoba and has been carried out every year since 2018. Its aim is to discuss and exchange experiences between students from high school and university on the matter of enrolling on higher education. During the year 2020 we implemented this practice (which in the past was conducted face to face) online due to the pandemic. Based on this experience we asked ourselves: How did the virtual space work out? How did we introduce the university via the online modality since we couldn’t physically reach out to the schools any longer? How did we overcome anonymity? How did we listen to the different voices and experiences through a screen? How can we make use of digital tools to facilitate participation without also deepening the inequality in the access of it, be it due to the lack of material resources or the necessary digital literacy? We also wondered which actions we should continue proposing and how to implement them online in such a way that we can continue to understand the right to education the perspective of collective construction.
publisher Secretaría de Extensión Universitaria
publishDate 2021
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/ext/article/view/36143
work_keys_str_mv AT morettimarianela rondadeestudiantesdialogaryhabitarelespacioenvirtualidad
AT sarachulajepaula rondadeestudiantesdialogaryhabitarelespacioenvirtualidad
AT nanzeranacarolina rondadeestudiantesdialogaryhabitarelespacioenvirtualidad
first_indexed 2022-08-20T00:55:28Z
last_indexed 2022-08-20T00:55:28Z
_version_ 1770716574351622144