Debates teóricos contemporáneos en Cognición Numérica
The processing and manipulation of numerical symbols is vital for the daily performance of subjects in contemporary society, which is why the development of mathematical competencies is a main goal of educational systems worldwide, especially at an early age. Despite the development in the field of...
Guardado en:
Autores principales: | , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Universidad Nacional de Córdoba
2022
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/30236 |
Aporte de: |
id |
I10-R10-article-30236 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R10-article-302362023-02-02T21:05:21Z Debates teóricos contemporáneos en Cognición Numérica Díaz-Simón, Nadir Cervieri, Ignacio Maiche, Alejandro Cognición numérica, SNA, Ley de Weber-Fechner, desempeño matemático The processing and manipulation of numerical symbols is vital for the daily performance of subjects in contemporary society, which is why the development of mathematical competencies is a main goal of educational systems worldwide, especially at an early age. Despite the development in the field of numerical cognition, there are still no clear answers about what are the representations that underlie the ability to think and reason about numbers. This article attempts to systematize some critical points that generate debate regarding theories, models and mechanisms of the functioning of the Approximate Number System. El procesamiento y manipulación de símbolos numéricos resulta vital para el desempeño diario de los sujetos en la sociedad contemporánea. Es por ello que el desarrollo de competencias matemáticas es un objetivo central de los sistemas educativos a nivel mundial, especialmente en edades tempranas. A pesar del desarrollo en el campo de la cognición numérica, aún no existen respuestas claras sobre cuáles son las representaciones que subyacen a la capacidad de pensar y razonar sobre los números. En el presente artículo, se presenta una revisión bibliográfica de tipo narrativa, con fuentes de información primarias de trabajos fundacionales e investigaciones actuales sobre algunos puntos críticos que generan debate en cuanto a teorías, modelos y mecanismos de funcionamiento del Sistema Numérico Aproximado (SNA) y las evidencias que sustentan cada una de las propuestas. Universidad Nacional de Córdoba 2022-12-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/30236 Argentinean Journal of Behavioral Sciences; Vol. 14 No. 3 (2022): Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; 15-31 Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; Vol. 14 Núm. 3 (2022): Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; 15-31 1852-4206 10.32348/1852.4206.v14.n3 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/30236/40204 Derechos de autor 2022 Nadir Díaz-Simón, Ignacio Cervieri, Alejandro Maiche http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-10 |
container_title_str |
Revistas de la UNC |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Cognición numérica, SNA, Ley de Weber-Fechner, desempeño matemático |
spellingShingle |
Cognición numérica, SNA, Ley de Weber-Fechner, desempeño matemático Díaz-Simón, Nadir Cervieri, Ignacio Maiche, Alejandro Debates teóricos contemporáneos en Cognición Numérica |
topic_facet |
Cognición numérica, SNA, Ley de Weber-Fechner, desempeño matemático |
author |
Díaz-Simón, Nadir Cervieri, Ignacio Maiche, Alejandro |
author_facet |
Díaz-Simón, Nadir Cervieri, Ignacio Maiche, Alejandro |
author_sort |
Díaz-Simón, Nadir |
title |
Debates teóricos contemporáneos en Cognición Numérica |
title_short |
Debates teóricos contemporáneos en Cognición Numérica |
title_full |
Debates teóricos contemporáneos en Cognición Numérica |
title_fullStr |
Debates teóricos contemporáneos en Cognición Numérica |
title_full_unstemmed |
Debates teóricos contemporáneos en Cognición Numérica |
title_sort |
debates teóricos contemporáneos en cognición numérica |
description |
The processing and manipulation of numerical symbols is vital for the daily performance of subjects in contemporary society, which is why the development of mathematical competencies is a main goal of educational systems worldwide, especially at an early age. Despite the development in the field of numerical cognition, there are still no clear answers about what are the representations that underlie the ability to think and reason about numbers. This article attempts to systematize some critical points that generate debate regarding theories, models and mechanisms of the functioning of the Approximate Number System. |
publisher |
Universidad Nacional de Córdoba |
publishDate |
2022 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/30236 |
work_keys_str_mv |
AT diazsimonnadir debatesteoricoscontemporaneosencognicionnumerica AT cervieriignacio debatesteoricoscontemporaneosencognicionnumerica AT maichealejandro debatesteoricoscontemporaneosencognicionnumerica |
first_indexed |
2023-02-28T05:53:10Z |
last_indexed |
2023-02-28T05:53:10Z |
_version_ |
1770716151973675008 |