Debates teóricos contemporáneos en Cognición Numérica

The processing and manipulation of numerical symbols is vital for the daily performance of subjects in contemporary society, which is why the development of mathematical competencies is a main goal of educational systems worldwide, especially at an early age. Despite the development in the field of...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Díaz-Simón, Nadir, Cervieri, Ignacio, Maiche, Alejandro
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Córdoba 2022
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/30236
Aporte de:
id I10-R10-article-30236
record_format ojs
spelling I10-R10-article-302362023-02-02T21:05:21Z Debates teóricos contemporáneos en Cognición Numérica Díaz-Simón, Nadir Cervieri, Ignacio Maiche, Alejandro Cognición numérica, SNA, Ley de Weber-Fechner, desempeño matemático The processing and manipulation of numerical symbols is vital for the daily performance of subjects in contemporary society, which is why the development of mathematical competencies is a main goal of educational systems worldwide, especially at an early age. Despite the development in the field of numerical cognition, there are still no clear answers about what are the representations that underlie the ability to think and reason about numbers. This article attempts to systematize some critical points that generate debate regarding theories, models and mechanisms of the functioning of the Approximate Number System. El procesamiento y manipulación de símbolos numéricos resulta vital para el desempeño diario de los sujetos en la sociedad contemporánea. Es por ello que el desarrollo de competencias matemáticas es un objetivo central de los sistemas educativos a nivel mundial, especialmente en edades tempranas. A pesar del desarrollo en el campo de la cognición numérica, aún no existen respuestas claras sobre cuáles son las representaciones que subyacen a la capacidad de pensar y razonar sobre los números. En el presente artículo, se presenta una revisión bibliográfica de tipo narrativa, con fuentes de información primarias de trabajos fundacionales e investigaciones actuales sobre algunos puntos críticos que generan debate en cuanto a teorías, modelos y mecanismos de funcionamiento del Sistema Numérico Aproximado (SNA) y las evidencias que sustentan cada una de las propuestas.  Universidad Nacional de Córdoba 2022-12-30 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/30236 Argentinean Journal of Behavioral Sciences; Vol. 14 No. 3 (2022): Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; 15-31 Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; Vol. 14 Núm. 3 (2022): Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento; 15-31 1852-4206 10.32348/1852.4206.v14.n3 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/30236/40204 Derechos de autor 2022 Nadir Díaz-Simón, Ignacio Cervieri, Alejandro Maiche http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic Cognición numérica, SNA, Ley de Weber-Fechner, desempeño matemático
spellingShingle Cognición numérica, SNA, Ley de Weber-Fechner, desempeño matemático
Díaz-Simón, Nadir
Cervieri, Ignacio
Maiche, Alejandro
Debates teóricos contemporáneos en Cognición Numérica
topic_facet Cognición numérica, SNA, Ley de Weber-Fechner, desempeño matemático
author Díaz-Simón, Nadir
Cervieri, Ignacio
Maiche, Alejandro
author_facet Díaz-Simón, Nadir
Cervieri, Ignacio
Maiche, Alejandro
author_sort Díaz-Simón, Nadir
title Debates teóricos contemporáneos en Cognición Numérica
title_short Debates teóricos contemporáneos en Cognición Numérica
title_full Debates teóricos contemporáneos en Cognición Numérica
title_fullStr Debates teóricos contemporáneos en Cognición Numérica
title_full_unstemmed Debates teóricos contemporáneos en Cognición Numérica
title_sort debates teóricos contemporáneos en cognición numérica
description The processing and manipulation of numerical symbols is vital for the daily performance of subjects in contemporary society, which is why the development of mathematical competencies is a main goal of educational systems worldwide, especially at an early age. Despite the development in the field of numerical cognition, there are still no clear answers about what are the representations that underlie the ability to think and reason about numbers. This article attempts to systematize some critical points that generate debate regarding theories, models and mechanisms of the functioning of the Approximate Number System.
publisher Universidad Nacional de Córdoba
publishDate 2022
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/30236
work_keys_str_mv AT diazsimonnadir debatesteoricoscontemporaneosencognicionnumerica
AT cervieriignacio debatesteoricoscontemporaneosencognicionnumerica
AT maichealejandro debatesteoricoscontemporaneosencognicionnumerica
first_indexed 2023-02-28T05:53:10Z
last_indexed 2023-02-28T05:53:10Z
_version_ 1770716151973675008