Dear villa: The marginalist ecstasy on television and in the argentine narrative in the zero years

In the months before December 2001 and even in a stronger way in the years thatfollow, a significant interest in social exclusion seems to increase and take overjournalistic micros, series and documentaries in Argentine televisión. At the same time,different cultural manifestations like the cinema a...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Panaia, Lucas
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades 2020
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/29426
Aporte de:
id I10-R10-article-29426
record_format ojs
spelling I10-R10-article-294262021-07-27T22:46:01Z Dear villa: The marginalist ecstasy on television and in the argentine narrative in the zero years Villa querida: El éxtasis marginalista en la televisión y en la narrativa de la argentina en los años cero Panaia, Lucas aestheticization argentine narrative marginality mass medi villa miseria estetización marginalidad medios de comunicación narrativa argentina villa miseria In the months before December 2001 and even in a stronger way in the years thatfollow, a significant interest in social exclusion seems to increase and take overjournalistic micros, series and documentaries in Argentine televisión. At the same time,different cultural manifestations like the cinema and cumbia undertake the task ofnarrating the routine of those that live in the urban periphery. The fenomenon has itsreplica in literary fiction and thus many writers of the new generations begin to chronicle the social emergency in their narratives and focus their attention on the spaceof villa miseria. Among these texts there can be found Cuando me muera quiero que metoquen cumbia. Vida de pibes Chorros (2003) by Cristian Alarcón, Santería (2008) andSacrificio (2010) by Leonardo Oyola and La virgen cabeza (2009) by Gabriela CabezónCámara. Closer to fascination than to political denounciation, literature will swaybetween the aesthetization of desperate delinquency and the bizarre celebration ofmarginality. Such options bring together the narrative to the show put on by televisionprogrammes such as Policías en acción or Crónica TV reports. En los meses previos a diciembre de 2001 y aún con más fuerza en los años posteriores,un notorio interés por la exclusión social parece acrecentarse y copar microsperiodísticos, series y programas documentales de la televisión argentina. Al mismotiempo, distintas manifestaciones culturales, como el cine y la cumbia, asumen tambiénla tarea de contar la rutina de aquellos que viven en la periferia urbana. El fenómenotiene su réplica en la ficción literaria y, así, muchos escritores de las nuevaspromociones comienzan a referir la emergencia social en sus relatos y centran suatención en el espacio de la villa miseria. Entre estos textos se ubican Cuando me mueraquiero que me toquen cumbia. Vida de pibes Chorros (2003), de Cristian Alarcón,Santería (2008) y Sacrificio (2010), de Leonardo Oyola, y La virgen cabeza (2009), deGabriela Cabezón Cámara. Más cerca de la fascinación que de la denuncia política, laliteratura va a oscilar entre la estetización de la delincuencia desesperada y lacelebración bizarra de la marginalidad. Tales opciones acercan bastante la narrativa alshow que montan programas televisivos como Policías en acción o los informes deCrónica TV. Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades 2020-07-21 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf text/html https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/29426 Recial; Vol. 11 Núm. 17 (2020): Dossier: Últimas tendencias en la poesía hispanoamericana (1960-2019): de las literaturas nacionales a la construcción de un canon transatlántico; 168- 186 2718-658X 1853-4112 10.53971/2718.658x.v11.n17 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/29426/30223 https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/29426/30224 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic aestheticization
argentine narrative
marginality
mass medi
villa miseria
estetización
marginalidad
medios de comunicación
narrativa argentina
villa miseria
spellingShingle aestheticization
argentine narrative
marginality
mass medi
villa miseria
estetización
marginalidad
medios de comunicación
narrativa argentina
villa miseria
Panaia, Lucas
Dear villa: The marginalist ecstasy on television and in the argentine narrative in the zero years
topic_facet aestheticization
argentine narrative
marginality
mass medi
villa miseria
estetización
marginalidad
medios de comunicación
narrativa argentina
villa miseria
author Panaia, Lucas
author_facet Panaia, Lucas
author_sort Panaia, Lucas
title Dear villa: The marginalist ecstasy on television and in the argentine narrative in the zero years
title_short Dear villa: The marginalist ecstasy on television and in the argentine narrative in the zero years
title_full Dear villa: The marginalist ecstasy on television and in the argentine narrative in the zero years
title_fullStr Dear villa: The marginalist ecstasy on television and in the argentine narrative in the zero years
title_full_unstemmed Dear villa: The marginalist ecstasy on television and in the argentine narrative in the zero years
title_sort dear villa: the marginalist ecstasy on television and in the argentine narrative in the zero years
description In the months before December 2001 and even in a stronger way in the years thatfollow, a significant interest in social exclusion seems to increase and take overjournalistic micros, series and documentaries in Argentine televisión. At the same time,different cultural manifestations like the cinema and cumbia undertake the task ofnarrating the routine of those that live in the urban periphery. The fenomenon has itsreplica in literary fiction and thus many writers of the new generations begin to chronicle the social emergency in their narratives and focus their attention on the spaceof villa miseria. Among these texts there can be found Cuando me muera quiero que metoquen cumbia. Vida de pibes Chorros (2003) by Cristian Alarcón, Santería (2008) andSacrificio (2010) by Leonardo Oyola and La virgen cabeza (2009) by Gabriela CabezónCámara. Closer to fascination than to political denounciation, literature will swaybetween the aesthetization of desperate delinquency and the bizarre celebration ofmarginality. Such options bring together the narrative to the show put on by televisionprogrammes such as Policías en acción or Crónica TV reports.
publisher Centro de Investigaciones de la Facultad de Filosofía y Humanidades
publishDate 2020
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/recial/article/view/29426
work_keys_str_mv AT panaialucas dearvillathemarginalistecstasyontelevisionandintheargentinenarrativeinthezeroyears
AT panaialucas villaqueridaelextasismarginalistaenlatelevisionyenlanarrativadelaargentinaenlosanoscero
first_indexed 2022-08-20T01:13:32Z
last_indexed 2022-08-20T01:13:32Z
_version_ 1770717973434073088