Hermes II: Robot Educativo Holonómico para la Enseñanza en Ingeniería
This paper details the design and construction process of a holonomic robot with four omnidirectional wheels for educational, low-cost, and scalable purposes. Aiming for each student to be able to build and program their own robot, this is seen as a cognitive tool that allows them to build and rebui...
Guardado en:
Autores principales: | , , , , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales
2020
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/27576 |
Aporte de: |
id |
I10-R10-article-27576 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R10-article-275762020-11-18T12:52:43Z Hermes II: Robot Educativo Holonómico para la Enseñanza en Ingeniería Ayme, Rubén E. Micolini, Orlando Ventre, Luis Orlando García Cabral, Ana B. Sagripanti, Sergio S. robot omnidireccional, programación concurrente, educación universitaria This paper details the design and construction process of a holonomic robot with four omnidirectional wheels for educational, low-cost, and scalable purposes. Aiming for each student to be able to build and program their own robot, this is seen as a cognitive tool that allows them to build and rebuild the perceived world through personal experience, achieving an incremental dynamic in the construction of knowledge. As for the robot's control system, it is embedded in a development board that supports a free OS, which allows concurrent programming using threads in different programming languages, which supports developing component-oriented control software, facilitating the incorporation of future improvements on the software, actuator systems, and sensors controlled by it. The criteria of functionality, cost, simplicity, and duration were prioritized for the design and selection of components. As a result of this work, a robot was obtained with the peculiarities of being able to be built and programmed by the students, providing the facilities for its scalability and incorporation of new features of both software and hardware. El presente trabajo detalla el proceso de diseño y construcción de un robot holonómico con cuatro ruedas omnidireccionales con fines educativos, de bajo costo y escalable. Con el objetivo de que cada alumno construya y programe su propio robot visto como una herramienta cognitiva que le permita construir y reconstruir el mundo percibido por medio de la experiencia personal, logrando una dinámica incremental en la construcción del conocimiento. En cuanto al sistema de control del robot, se encuentra embebido en una placa de desarrollo que soporta un sistema operativo libre, el cual permite la programación concurrente haciendo uso de hilos en diferentes lenguajes de programación, esto admite desarrollar el software de control orientado a componentes, facilitando la incorporación de mejoras futuras sobre el software, los sistemas actuadores y sensores. Se priorizaron los criterios de funcionalidad, costo, simplicidad y duración para el diseño y la selección de los elementos constitutivos. Como resultado de este trabajo se obtuvo un robot con las particularidades de poder ser construido y programado por los alumnos, previendo las facilidades para su escalabilidad e incorporación de nuevas características tanto de software como de hardware. Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales 2020-10-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/27576 Revista de la Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales; Vol. 7 Núm. 2 (2020); 63-71 2362-2539 0373-9686 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/27576/31496 Derechos de autor 2020 Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales (Universidad Nacional de Córdoba) https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-10 |
container_title_str |
Revistas de la UNC |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
robot omnidireccional, programación concurrente, educación universitaria |
spellingShingle |
robot omnidireccional, programación concurrente, educación universitaria Ayme, Rubén E. Micolini, Orlando Ventre, Luis Orlando García Cabral, Ana B. Sagripanti, Sergio S. Hermes II: Robot Educativo Holonómico para la Enseñanza en Ingeniería |
topic_facet |
robot omnidireccional, programación concurrente, educación universitaria |
author |
Ayme, Rubén E. Micolini, Orlando Ventre, Luis Orlando García Cabral, Ana B. Sagripanti, Sergio S. |
author_facet |
Ayme, Rubén E. Micolini, Orlando Ventre, Luis Orlando García Cabral, Ana B. Sagripanti, Sergio S. |
author_sort |
Ayme, Rubén E. |
title |
Hermes II: Robot Educativo Holonómico para la Enseñanza en Ingeniería |
title_short |
Hermes II: Robot Educativo Holonómico para la Enseñanza en Ingeniería |
title_full |
Hermes II: Robot Educativo Holonómico para la Enseñanza en Ingeniería |
title_fullStr |
Hermes II: Robot Educativo Holonómico para la Enseñanza en Ingeniería |
title_full_unstemmed |
Hermes II: Robot Educativo Holonómico para la Enseñanza en Ingeniería |
title_sort |
hermes ii: robot educativo holonómico para la enseñanza en ingeniería |
description |
This paper details the design and construction process of a holonomic robot with four omnidirectional wheels for educational, low-cost, and scalable purposes. Aiming for each student to be able to build and program their own robot, this is seen as a cognitive tool that allows them to build and rebuild the perceived world through personal experience, achieving an incremental dynamic in the construction of knowledge.
As for the robot's control system, it is embedded in a development board that supports a free OS, which allows concurrent programming using threads in different programming languages, which supports developing component-oriented control software, facilitating the incorporation of future improvements on the software, actuator systems, and sensors controlled by it. The criteria of functionality, cost, simplicity, and duration were prioritized for the design and selection of components. As a result of this work, a robot was obtained with the peculiarities of being able to be built and programmed by the students, providing the facilities for its scalability and incorporation of new features of both software and hardware. |
publisher |
Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales |
publishDate |
2020 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/FCEFyN/article/view/27576 |
work_keys_str_mv |
AT aymerubene hermesiiroboteducativoholonomicoparalaensenanzaeningenieria AT micoliniorlando hermesiiroboteducativoholonomicoparalaensenanzaeningenieria AT ventreluisorlando hermesiiroboteducativoholonomicoparalaensenanzaeningenieria AT garciacabralanab hermesiiroboteducativoholonomicoparalaensenanzaeningenieria AT sagripantisergios hermesiiroboteducativoholonomicoparalaensenanzaeningenieria |
first_indexed |
2022-08-20T01:24:02Z |
last_indexed |
2022-08-20T01:24:02Z |
_version_ |
1770718818613592064 |