The definition of the object of study: Latin America at the crossroads

The aim of this work is to sketch a history of the concepts that have been used to define all the societies and States of Latin America: Hispanoamérica, Iberoamérica, Latinoamérica, Latinoamérica y el Caribe, Nuestra América, Indoamérica, Abya Yala. Our hypothesis is that each of these terms intends...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autores principales: Oberlín, Matías Nahuel, Chiaradía, Esteban
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia 2019
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/24495
Aporte de:
id I10-R10-article-24495
record_format ojs
spelling I10-R10-article-244952020-02-13T20:59:02Z The definition of the object of study: Latin America at the crossroads La definición del objeto de estudio: Latinoamérica en la encrucijada Oberlín, Matías Nahuel Chiaradía, Esteban Latinamerica Nuestra América Indoamérica Latinoamérica Nuestra américa Indoamérica The aim of this work is to sketch a history of the concepts that have been used to define all the societies and States of Latin America: Hispanoamérica, Iberoamérica, Latinoamérica, Latinoamérica y el Caribe, Nuestra América, Indoamérica, Abya Yala. Our hypothesis is that each of these terms intends to make visible (or to hide) something about this geographic, politic and social area. The term –or the need for a term for this area as a whole– arises from a double controversial relationship: towards Europe and towards Saxon America. Later on, it has been seeking a positive affirmation according to the characteristic subject of the continent or subcontinent. We are going to investigate the origin and use of some of these terms, suggesting why it is important to recover the discussion now, within a context of a neoconservative globalization that seems to dilute particular identities into the mold of an impersonal market democracy subject to the values of Eurocentric modernity. We hope that these reflections serve for the development of future research, emphasizing the renewed particularity of all the societies of our subcontinent. El objetivo del presente trabajo será bosquejar una historización de los conceptos que se han utilizado para definir al conjunto de sociedades y Estados de América Latina: Hispanoamérica, Iberoamérica, Latinoamérica, Latinoamérica y el Caribe, Nuestra América, Indoamérica, Abya Yala. Nuestra hipótesis es que cada uno de estos términos busca visibilizar (u ocultar) algo de dicho espacio geográfico, político y social. El término, o la necesidad de un término para todo este conjunto, nace de una doble relación conflictiva: hacia Europa y hacia la América sajona. Luego fue buscando una afirmación positiva en función de un sujeto característico del continente o subcontinente. Indagaremos en el origen y el uso de algunos de estos términos, planteando por qué nos resulta de relevancia retomar esta discusión en la hora, en el marco de una globalización neoconservadora que parece diluir las identidades particulares en el molde de una democracia de mercado impersonal sujeta a los valores de la modernidad eurocéntrica. Esperamos que estas reflexiones sirvan para el desarrollo de futuras investigaciones enfatizando en la particularidad renovada del conjunto de las sociedades de nuestro subcontinente. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia 2019-05-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/24495 Journal Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea ; No. 10 (2019): Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea. Junio 2019-Diciembre 2019; 1-17 Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea; Núm. 10 (2019): Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea. Junio 2019-Diciembre 2019; 1-17 Revista da Rede Intercátedras de História Contemporânea da América Latina ; n. 10 (2019): Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea. Junio 2019-Diciembre 2019; 1-17 2250-7264 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/24495/23788 Derechos de autor 2019 Matías Nahuel Oberlín, Esteban Chiaradía
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic Latinamerica
Nuestra América
Indoamérica
Latinoamérica
Nuestra américa
Indoamérica
spellingShingle Latinamerica
Nuestra América
Indoamérica
Latinoamérica
Nuestra américa
Indoamérica
Oberlín, Matías Nahuel
Chiaradía, Esteban
The definition of the object of study: Latin America at the crossroads
topic_facet Latinamerica
Nuestra América
Indoamérica
Latinoamérica
Nuestra américa
Indoamérica
author Oberlín, Matías Nahuel
Chiaradía, Esteban
author_facet Oberlín, Matías Nahuel
Chiaradía, Esteban
author_sort Oberlín, Matías Nahuel
title The definition of the object of study: Latin America at the crossroads
title_short The definition of the object of study: Latin America at the crossroads
title_full The definition of the object of study: Latin America at the crossroads
title_fullStr The definition of the object of study: Latin America at the crossroads
title_full_unstemmed The definition of the object of study: Latin America at the crossroads
title_sort definition of the object of study: latin america at the crossroads
description The aim of this work is to sketch a history of the concepts that have been used to define all the societies and States of Latin America: Hispanoamérica, Iberoamérica, Latinoamérica, Latinoamérica y el Caribe, Nuestra América, Indoamérica, Abya Yala. Our hypothesis is that each of these terms intends to make visible (or to hide) something about this geographic, politic and social area. The term –or the need for a term for this area as a whole– arises from a double controversial relationship: towards Europe and towards Saxon America. Later on, it has been seeking a positive affirmation according to the characteristic subject of the continent or subcontinent. We are going to investigate the origin and use of some of these terms, suggesting why it is important to recover the discussion now, within a context of a neoconservative globalization that seems to dilute particular identities into the mold of an impersonal market democracy subject to the values of Eurocentric modernity. We hope that these reflections serve for the development of future research, emphasizing the renewed particularity of all the societies of our subcontinent.
publisher Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia
publishDate 2019
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/24495
work_keys_str_mv AT oberlinmatiasnahuel thedefinitionoftheobjectofstudylatinamericaatthecrossroads
AT chiaradiaesteban thedefinitionoftheobjectofstudylatinamericaatthecrossroads
AT oberlinmatiasnahuel ladefiniciondelobjetodeestudiolatinoamericaenlaencrucijada
AT chiaradiaesteban ladefiniciondelobjetodeestudiolatinoamericaenlaencrucijada
AT oberlinmatiasnahuel definitionoftheobjectofstudylatinamericaatthecrossroads
AT chiaradiaesteban definitionoftheobjectofstudylatinamericaatthecrossroads
first_indexed 2022-08-20T01:15:52Z
last_indexed 2022-08-20T01:15:52Z
_version_ 1770718159133736960