The definition of the object of study: Latin America at the crossroads
The aim of this work is to sketch a history of the concepts that have been used to define all the societies and States of Latin America: Hispanoamérica, Iberoamérica, Latinoamérica, Latinoamérica y el Caribe, Nuestra América, Indoamérica, Abya Yala. Our hypothesis is that each of these terms intends...
Guardado en:
Autores principales: | , |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia
2019
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/24495 |
Aporte de: |
id |
I10-R10-article-24495 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R10-article-244952020-02-13T20:59:02Z The definition of the object of study: Latin America at the crossroads La definición del objeto de estudio: Latinoamérica en la encrucijada Oberlín, Matías Nahuel Chiaradía, Esteban Latinamerica Nuestra América Indoamérica Latinoamérica Nuestra américa Indoamérica The aim of this work is to sketch a history of the concepts that have been used to define all the societies and States of Latin America: Hispanoamérica, Iberoamérica, Latinoamérica, Latinoamérica y el Caribe, Nuestra América, Indoamérica, Abya Yala. Our hypothesis is that each of these terms intends to make visible (or to hide) something about this geographic, politic and social area. The term –or the need for a term for this area as a whole– arises from a double controversial relationship: towards Europe and towards Saxon America. Later on, it has been seeking a positive affirmation according to the characteristic subject of the continent or subcontinent. We are going to investigate the origin and use of some of these terms, suggesting why it is important to recover the discussion now, within a context of a neoconservative globalization that seems to dilute particular identities into the mold of an impersonal market democracy subject to the values of Eurocentric modernity. We hope that these reflections serve for the development of future research, emphasizing the renewed particularity of all the societies of our subcontinent. El objetivo del presente trabajo será bosquejar una historización de los conceptos que se han utilizado para definir al conjunto de sociedades y Estados de América Latina: Hispanoamérica, Iberoamérica, Latinoamérica, Latinoamérica y el Caribe, Nuestra América, Indoamérica, Abya Yala. Nuestra hipótesis es que cada uno de estos términos busca visibilizar (u ocultar) algo de dicho espacio geográfico, político y social. El término, o la necesidad de un término para todo este conjunto, nace de una doble relación conflictiva: hacia Europa y hacia la América sajona. Luego fue buscando una afirmación positiva en función de un sujeto característico del continente o subcontinente. Indagaremos en el origen y el uso de algunos de estos términos, planteando por qué nos resulta de relevancia retomar esta discusión en la hora, en el marco de una globalización neoconservadora que parece diluir las identidades particulares en el molde de una democracia de mercado impersonal sujeta a los valores de la modernidad eurocéntrica. Esperamos que estas reflexiones sirvan para el desarrollo de futuras investigaciones enfatizando en la particularidad renovada del conjunto de las sociedades de nuestro subcontinente. Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia 2019-05-31 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/24495 Journal Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea ; No. 10 (2019): Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea. Junio 2019-Diciembre 2019; 1-17 Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea; Núm. 10 (2019): Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea. Junio 2019-Diciembre 2019; 1-17 Revista da Rede Intercátedras de História Contemporânea da América Latina ; n. 10 (2019): Revista de la Red Intercátedras de Historia de América Latina Contemporánea. Junio 2019-Diciembre 2019; 1-17 2250-7264 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/24495/23788 Derechos de autor 2019 Matías Nahuel Oberlín, Esteban Chiaradía |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-10 |
container_title_str |
Revistas de la UNC |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Latinamerica Nuestra América Indoamérica Latinoamérica Nuestra américa Indoamérica |
spellingShingle |
Latinamerica Nuestra América Indoamérica Latinoamérica Nuestra américa Indoamérica Oberlín, Matías Nahuel Chiaradía, Esteban The definition of the object of study: Latin America at the crossroads |
topic_facet |
Latinamerica Nuestra América Indoamérica Latinoamérica Nuestra américa Indoamérica |
author |
Oberlín, Matías Nahuel Chiaradía, Esteban |
author_facet |
Oberlín, Matías Nahuel Chiaradía, Esteban |
author_sort |
Oberlín, Matías Nahuel |
title |
The definition of the object of study: Latin America at the crossroads |
title_short |
The definition of the object of study: Latin America at the crossroads |
title_full |
The definition of the object of study: Latin America at the crossroads |
title_fullStr |
The definition of the object of study: Latin America at the crossroads |
title_full_unstemmed |
The definition of the object of study: Latin America at the crossroads |
title_sort |
definition of the object of study: latin america at the crossroads |
description |
The aim of this work is to sketch a history of the concepts that have been used to define all the societies and States of Latin America: Hispanoamérica, Iberoamérica, Latinoamérica, Latinoamérica y el Caribe, Nuestra América, Indoamérica, Abya Yala. Our hypothesis is that each of these terms intends to make visible (or to hide) something about this geographic, politic and social area. The term –or the need for a term for this area as a whole– arises from a double controversial relationship: towards Europe and towards Saxon America. Later on, it has been seeking a positive affirmation according to the characteristic subject of the continent or subcontinent. We are going to investigate the origin and use of some of these terms, suggesting why it is important to recover the discussion now, within a context of a neoconservative globalization that seems to dilute particular identities into the mold of an impersonal market democracy subject to the values of Eurocentric modernity. We hope that these reflections serve for the development of future research, emphasizing the renewed particularity of all the societies of our subcontinent. |
publisher |
Facultad de Filosofía y Humanidades. Escuela de Historia |
publishDate |
2019 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/RIHALC/article/view/24495 |
work_keys_str_mv |
AT oberlinmatiasnahuel thedefinitionoftheobjectofstudylatinamericaatthecrossroads AT chiaradiaesteban thedefinitionoftheobjectofstudylatinamericaatthecrossroads AT oberlinmatiasnahuel ladefiniciondelobjetodeestudiolatinoamericaenlaencrucijada AT chiaradiaesteban ladefiniciondelobjetodeestudiolatinoamericaenlaencrucijada AT oberlinmatiasnahuel definitionoftheobjectofstudylatinamericaatthecrossroads AT chiaradiaesteban definitionoftheobjectofstudylatinamericaatthecrossroads |
first_indexed |
2022-08-20T01:15:52Z |
last_indexed |
2022-08-20T01:15:52Z |
_version_ |
1770718159133736960 |