Scenic films: lending and piracy theater

The present work is inscribed in the relationship between cinema and theater, specifically in the uses that the performing arts make of audiovisual language. We intend to observe how scenic texts refer to films, appeal to cinema and television´s genres to narrate and resort to cinematographic proced...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Marin, Fwala-lo
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2018
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20897
Aporte de:
id I10-R10-article-20897
record_format ojs
spelling I10-R10-article-208972020-11-01T03:56:09Z Scenic films: lending and piracy theater Films escénicos: teatro de préstamos y de piraterías Marin, Fwala-lo Cine y teatro Films escénicos Puesta en escena Cinema and theater Scenic films Mise-en-scène The present work is inscribed in the relationship between cinema and theater, specifically in the uses that the performing arts make of audiovisual language. We intend to observe how scenic texts refer to films, appeal to cinema and television´s genres to narrate and resort to cinematographic procedures to construct the mise en scene. These crosses reveal new ways of thinking audiovisual production but also of new modes of construction of scenic text. Given that we understand these are result of a conscious decision of creators, in this study we will focus on the position of directors who, when producing the staging, make poetic decisions in this respect. El presente trabajo se inscribe en la relación entre el cine y el teatro, específicamente en los préstamos que las artes escénicas hacen del lenguaje audiovisual. Pretendemos así observar cómo los textos escénicos refieren a películas, apelan a géneros del cine y la TV para narrar y recurren a procedimientos cinematográficos para construir la puesta en escena. Estos cruces dan cuenta de nuevas formas de pensar el audiovisual, y a la vez de nuevas modalidades de construcción del texto escénico. Dado que entendemos que éstos son producto de una decisión consciente de los creadores, en este estudio nos centraremos en la posición de los directores que, a la hora de producir la puesta en escena, asumen decisiones poéticas en este sentido.  Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2018-11-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20897 Toma Uno; No. 6 (2018): Breakthrough cinemas: New ways of making and thinking about cinema throughout history.; 93-107 TOMA UNO; Núm. 6 (2018): Cines de ruptura: Nuevas formas de hacer y pensar el cine a lo largo de la historia; 93-107 2250-4524 2313-9692 10.55442/tomauno.n6.2018 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20897/20497 Derechos de autor 2018 TOMA UNO http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic Cine y teatro
Films escénicos
Puesta en escena
Cinema and theater
Scenic films
Mise-en-scène
spellingShingle Cine y teatro
Films escénicos
Puesta en escena
Cinema and theater
Scenic films
Mise-en-scène
Marin, Fwala-lo
Scenic films: lending and piracy theater
topic_facet Cine y teatro
Films escénicos
Puesta en escena
Cinema and theater
Scenic films
Mise-en-scène
author Marin, Fwala-lo
author_facet Marin, Fwala-lo
author_sort Marin, Fwala-lo
title Scenic films: lending and piracy theater
title_short Scenic films: lending and piracy theater
title_full Scenic films: lending and piracy theater
title_fullStr Scenic films: lending and piracy theater
title_full_unstemmed Scenic films: lending and piracy theater
title_sort scenic films: lending and piracy theater
description The present work is inscribed in the relationship between cinema and theater, specifically in the uses that the performing arts make of audiovisual language. We intend to observe how scenic texts refer to films, appeal to cinema and television´s genres to narrate and resort to cinematographic procedures to construct the mise en scene. These crosses reveal new ways of thinking audiovisual production but also of new modes of construction of scenic text. Given that we understand these are result of a conscious decision of creators, in this study we will focus on the position of directors who, when producing the staging, make poetic decisions in this respect.
publisher Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba
publishDate 2018
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20897
work_keys_str_mv AT marinfwalalo scenicfilmslendingandpiracytheater
AT marinfwalalo filmsescenicosteatrodeprestamosydepiraterias
first_indexed 2022-08-20T01:14:58Z
last_indexed 2022-08-20T01:14:58Z
_version_ 1770718089052160000