Scenic films: lending and piracy theater
The present work is inscribed in the relationship between cinema and theater, specifically in the uses that the performing arts make of audiovisual language. We intend to observe how scenic texts refer to films, appeal to cinema and television´s genres to narrate and resort to cinematographic proced...
Guardado en:
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba
2018
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20897 |
Aporte de: |
id |
I10-R10-article-20897 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R10-article-208972020-11-01T03:56:09Z Scenic films: lending and piracy theater Films escénicos: teatro de préstamos y de piraterías Marin, Fwala-lo Cine y teatro Films escénicos Puesta en escena Cinema and theater Scenic films Mise-en-scène The present work is inscribed in the relationship between cinema and theater, specifically in the uses that the performing arts make of audiovisual language. We intend to observe how scenic texts refer to films, appeal to cinema and television´s genres to narrate and resort to cinematographic procedures to construct the mise en scene. These crosses reveal new ways of thinking audiovisual production but also of new modes of construction of scenic text. Given that we understand these are result of a conscious decision of creators, in this study we will focus on the position of directors who, when producing the staging, make poetic decisions in this respect. El presente trabajo se inscribe en la relación entre el cine y el teatro, específicamente en los préstamos que las artes escénicas hacen del lenguaje audiovisual. Pretendemos así observar cómo los textos escénicos refieren a películas, apelan a géneros del cine y la TV para narrar y recurren a procedimientos cinematográficos para construir la puesta en escena. Estos cruces dan cuenta de nuevas formas de pensar el audiovisual, y a la vez de nuevas modalidades de construcción del texto escénico. Dado que entendemos que éstos son producto de una decisión consciente de los creadores, en este estudio nos centraremos en la posición de los directores que, a la hora de producir la puesta en escena, asumen decisiones poéticas en este sentido. Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2018-11-01 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20897 Toma Uno; No. 6 (2018): Breakthrough cinemas: New ways of making and thinking about cinema throughout history.; 93-107 TOMA UNO; Núm. 6 (2018): Cines de ruptura: Nuevas formas de hacer y pensar el cine a lo largo de la historia; 93-107 2250-4524 2313-9692 10.55442/tomauno.n6.2018 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20897/20497 Derechos de autor 2018 TOMA UNO http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.5/ar/ |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-10 |
container_title_str |
Revistas de la UNC |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Cine y teatro Films escénicos Puesta en escena Cinema and theater Scenic films Mise-en-scène |
spellingShingle |
Cine y teatro Films escénicos Puesta en escena Cinema and theater Scenic films Mise-en-scène Marin, Fwala-lo Scenic films: lending and piracy theater |
topic_facet |
Cine y teatro Films escénicos Puesta en escena Cinema and theater Scenic films Mise-en-scène |
author |
Marin, Fwala-lo |
author_facet |
Marin, Fwala-lo |
author_sort |
Marin, Fwala-lo |
title |
Scenic films: lending and piracy theater |
title_short |
Scenic films: lending and piracy theater |
title_full |
Scenic films: lending and piracy theater |
title_fullStr |
Scenic films: lending and piracy theater |
title_full_unstemmed |
Scenic films: lending and piracy theater |
title_sort |
scenic films: lending and piracy theater |
description |
The present work is inscribed in the relationship between cinema and theater, specifically in the uses that the performing arts make of audiovisual language. We intend to observe how scenic texts refer to films, appeal to cinema and television´s genres to narrate and resort to cinematographic procedures to construct the mise en scene. These crosses reveal new ways of thinking audiovisual production but also of new modes of construction of scenic text. Given that we understand these are result of a conscious decision of creators, in this study we will focus on the position of directors who, when producing the staging, make poetic decisions in this respect. |
publisher |
Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba |
publishDate |
2018 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/20897 |
work_keys_str_mv |
AT marinfwalalo scenicfilmslendingandpiracytheater AT marinfwalalo filmsescenicosteatrodeprestamosydepiraterias |
first_indexed |
2022-08-20T01:14:58Z |
last_indexed |
2022-08-20T01:14:58Z |
_version_ |
1770718089052160000 |