Content evaluation of school library websites in Andalucía and Estremadura

The presence on the internet through a solvent website contributes to the achievement of the essential objectives of any school library, among which is the development of language skills in its users. In this article, a macro sociological and evaluative field research on the quality of the contents...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Cremades, Raúl
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2017
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/17336
Aporte de:
id I10-R10-article-17336
record_format ojs
spelling I10-R10-article-173362021-09-21T18:32:02Z Content evaluation of school library websites in Andalucía and Estremadura Evaluación de contenidos de webs de bibliotecas escolares en Andalucía y Extremadura Cremades, Raúl Lectura web de biblioteca escolar aprendizaje en línea competencia digital evaluación. Reading School library website Online learning Digital competence Evaluation. The presence on the internet through a solvent website contributes to the achievement of the essential objectives of any school library, among which is the development of language skills in its users. In this article, a macro sociological and evaluative field research on the quality of the contents present in school libraries websites in Andalucía and Extremadura is presented.  We studied 517 websites from the 3,042 Primary Education schools (public, private and state-financed) in the two Spanish autonomous regions; the representative sample was 221 pages. The tool used for the research consisted of 8 indicators and 28 sub-indicators regarding information, update, publications, activities and materials. The main objective of the research was to categorize the real online content and to detect its strengths and weaknesses. Thus, actions for the improvement of the school libraries digital dimension are proposed in the discussion, and which can be extrapolated to any other geographical area. En este artículo se presenta una investigación de campo, macrosociológica y evaluativa, sobre la calidad de los contenidos de las webs de bibliotecas escolares de Andalucía y Extremadura. Se estudiaron las 517 webs de los 3042 centros de educación primaria (públicos, privados y concertados) de estas dos comunidades autónomas españolas mediante una representativa muestra de 221 páginas. El instrumento utilizado consta de 8 indicadores y 28 subindicadores relacionados con la información, actualización, publicaciones, actividades y materiales. El objetivo principal del estudio fue categorizar los contenidos online reales y señalar sus fortalezas y debilidades. Entre las conclusiones generales de este estudio, podemos destacar la escasa presencia online de las bibliotecas escolares andaluzas y extremeñas (sólo un 17 %), así como la necesidad de mejorar la actualización de sus webs y de incluir algunos contenidos esenciales como el catálogo, producciones propias o recursos para toda la comunidad educativa. Por ello, en la discusión, se proponen y se comparan acciones para la mejora de la dimensión digital de las bibliotecas escolares que pueden ser extrapolables a cualquier otro ámbito geográfico. Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología 2017-06-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/17336 Virtuality, Education and Science; Vol. 8 No. 14; 76-99 Virtualidad, Educación y Ciencia; Vol. 8 Núm. 14; 76-99 1853-6530 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/17336/17059 Derechos de autor 2017 Raúl Cremades
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic Lectura
web de biblioteca escolar
aprendizaje en línea
competencia digital
evaluación.
Reading
School library website
Online learning
Digital competence
Evaluation.
spellingShingle Lectura
web de biblioteca escolar
aprendizaje en línea
competencia digital
evaluación.
Reading
School library website
Online learning
Digital competence
Evaluation.
Cremades, Raúl
Content evaluation of school library websites in Andalucía and Estremadura
topic_facet Lectura
web de biblioteca escolar
aprendizaje en línea
competencia digital
evaluación.
Reading
School library website
Online learning
Digital competence
Evaluation.
author Cremades, Raúl
author_facet Cremades, Raúl
author_sort Cremades, Raúl
title Content evaluation of school library websites in Andalucía and Estremadura
title_short Content evaluation of school library websites in Andalucía and Estremadura
title_full Content evaluation of school library websites in Andalucía and Estremadura
title_fullStr Content evaluation of school library websites in Andalucía and Estremadura
title_full_unstemmed Content evaluation of school library websites in Andalucía and Estremadura
title_sort content evaluation of school library websites in andalucía and estremadura
description The presence on the internet through a solvent website contributes to the achievement of the essential objectives of any school library, among which is the development of language skills in its users. In this article, a macro sociological and evaluative field research on the quality of the contents present in school libraries websites in Andalucía and Extremadura is presented.  We studied 517 websites from the 3,042 Primary Education schools (public, private and state-financed) in the two Spanish autonomous regions; the representative sample was 221 pages. The tool used for the research consisted of 8 indicators and 28 sub-indicators regarding information, update, publications, activities and materials. The main objective of the research was to categorize the real online content and to detect its strengths and weaknesses. Thus, actions for the improvement of the school libraries digital dimension are proposed in the discussion, and which can be extrapolated to any other geographical area.
publisher Universidad Nacional de Córdoba, Faculdad de Ciencias Sociales, Centro de Estudios Avanzados. Maestría en Procesos Educativos Mediados por Tecnología
publishDate 2017
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/vesc/article/view/17336
work_keys_str_mv AT cremadesraul contentevaluationofschoollibrarywebsitesinandaluciaandestremadura
AT cremadesraul evaluaciondecontenidosdewebsdebibliotecasescolaresenandaluciayextremadura
first_indexed 2022-08-20T00:44:47Z
last_indexed 2022-08-20T00:44:47Z
_version_ 1770715747076538368