New Argentine Cinema and New Cordobés Cinema: Contextual elements of both phenomena, and formal traits in the representative films: Pizza, birra, faso y De caravana

In the present paper, I adress the analysis of two argentinian films that were pioneering of the movements called Nuevo Cine Argentino and Nuevo Cine Cordobés. The hyphotesis that I am try to maintain refers to the difficulty of reaching agreement between critics, filmmakers and audiency about the c...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Conti, Micaela
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2017
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/17209
Aporte de:
id I10-R10-article-17209
record_format ojs
spelling I10-R10-article-172092020-11-01T03:56:20Z New Argentine Cinema and New Cordobés Cinema: Contextual elements of both phenomena, and formal traits in the representative films: Pizza, birra, faso y De caravana Nuevo Cine Argentino y Nuevo Cine Cordobés. Elementos contextuales de ambos fenómenos y características formales en los films representativos: Pizza, birra, faso y De caravana Conti, Micaela New Argentinian Cinema New Cordobes Cinema Pizza-birra-faso De Caravana Marginal cinema study Nuevo Cine Argentino Nuevo Cine Cordobés Pizza-birra-faso De Caravana Estudio de cine marginal In the present paper, I adress the analysis of two argentinian films that were pioneering of the movements called Nuevo Cine Argentino and Nuevo Cine Cordobés. The hyphotesis that I am try to maintain refers to the difficulty of reaching agreement between critics, filmmakers and audiency about the consistency of these movements. Also, I am taking into account the concepts about the novelty, the represented worlds and the esthetic decisions in wich film. I turn to theorical texts on specific papers where it is exposed the discussion. In this way, I am trying to expose the context of the particular films analyzed.  En este artículo abordamos el análisis de dos films argentinos que fueron, de alguna manera, fundantes de los fenómenos conocidos como Nuevo Cine Argentino y Nuevo Cine Cordobés. La hipótesis que buscamos sostener es que en ambos casos, el consenso de la crítica, los realizadores y el público no fue unívoco, sino que implicó discusiones que continúan en la actualidad, ya que se trata de hechos complejos con distintas interpretaciones. A raíz de esto nos preguntamos: ¿Cuál es la novedad en relación a lo anterior? ¿Qué mundo/s representan estos films? ¿Cuáles son los recursos formales de la imagen y el sonido presentes? Recurrimos a publicaciones especializadas que dan cuenta del debate teórico que se generó en las distintas décadas y contextos, para plantear un estado de la situación que enmarque los casos específicos de los films analizados.  Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2017-06-15 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/17209 Toma Uno; No. 5 (2016): Cines plurales: experiencias comunitarias de producción audiovisual; 117-132 TOMA UNO; Núm. 5 (2016): Cines plurales: experiencias comunitarias de producción audiovisual; 117-132 2250-4524 2313-9692 10.55442/tomauno.n5.2016 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/17209/17616 Derechos de autor 2017 TOMA UNO
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic New Argentinian Cinema
New Cordobes Cinema
Pizza-birra-faso
De Caravana
Marginal cinema study
Nuevo Cine Argentino
Nuevo Cine Cordobés
Pizza-birra-faso
De Caravana
Estudio de cine marginal
spellingShingle New Argentinian Cinema
New Cordobes Cinema
Pizza-birra-faso
De Caravana
Marginal cinema study
Nuevo Cine Argentino
Nuevo Cine Cordobés
Pizza-birra-faso
De Caravana
Estudio de cine marginal
Conti, Micaela
New Argentine Cinema and New Cordobés Cinema: Contextual elements of both phenomena, and formal traits in the representative films: Pizza, birra, faso y De caravana
topic_facet New Argentinian Cinema
New Cordobes Cinema
Pizza-birra-faso
De Caravana
Marginal cinema study
Nuevo Cine Argentino
Nuevo Cine Cordobés
Pizza-birra-faso
De Caravana
Estudio de cine marginal
author Conti, Micaela
author_facet Conti, Micaela
author_sort Conti, Micaela
title New Argentine Cinema and New Cordobés Cinema: Contextual elements of both phenomena, and formal traits in the representative films: Pizza, birra, faso y De caravana
title_short New Argentine Cinema and New Cordobés Cinema: Contextual elements of both phenomena, and formal traits in the representative films: Pizza, birra, faso y De caravana
title_full New Argentine Cinema and New Cordobés Cinema: Contextual elements of both phenomena, and formal traits in the representative films: Pizza, birra, faso y De caravana
title_fullStr New Argentine Cinema and New Cordobés Cinema: Contextual elements of both phenomena, and formal traits in the representative films: Pizza, birra, faso y De caravana
title_full_unstemmed New Argentine Cinema and New Cordobés Cinema: Contextual elements of both phenomena, and formal traits in the representative films: Pizza, birra, faso y De caravana
title_sort new argentine cinema and new cordobés cinema: contextual elements of both phenomena, and formal traits in the representative films: pizza, birra, faso y de caravana
description In the present paper, I adress the analysis of two argentinian films that were pioneering of the movements called Nuevo Cine Argentino and Nuevo Cine Cordobés. The hyphotesis that I am try to maintain refers to the difficulty of reaching agreement between critics, filmmakers and audiency about the consistency of these movements. Also, I am taking into account the concepts about the novelty, the represented worlds and the esthetic decisions in wich film. I turn to theorical texts on specific papers where it is exposed the discussion. In this way, I am trying to expose the context of the particular films analyzed. 
publisher Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba
publishDate 2017
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/17209
work_keys_str_mv AT contimicaela newargentinecinemaandnewcordobescinemacontextualelementsofbothphenomenaandformaltraitsintherepresentativefilmspizzabirrafasoydecaravana
AT contimicaela nuevocineargentinoynuevocinecordobeselementoscontextualesdeambosfenomenosycaracteristicasformalesenlosfilmsrepresentativospizzabirrafasoydecaravana
first_indexed 2022-08-20T01:14:54Z
last_indexed 2022-08-20T01:14:54Z
_version_ 1770718083755802624