Una oscura cámara, una imagen lúcida. Pensando la fotografía como un dibujo

The invention of photography generated an intense process of reflection on its characteristics as an image creation system, without its own references and with new forms of production unknown until then. The absence of a specific terminology meant the use of concepts and principles of other traditio...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Vega de la Rosa, Carmelo
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Comité Editor IHA - Instituto de Historia del Arte - Facultad de Filosofía y Letras - Universidad Nacional de Cuyo 2020
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/2922
Aporte de:
id I11-R101article-2922
record_format ojs
institution Universidad Nacional de Cuyo
institution_str I-11
repository_str R-101
container_title_str CUADERNOS DE HISTORIA DEL ARTE
language Español
format Artículo revista
topic TEORÍA FOTOGRÁFICA, DAGUERROTIPO, HELIOGRAFÍA, DIBUJO FOTOGÉNICO.
spellingShingle TEORÍA FOTOGRÁFICA, DAGUERROTIPO, HELIOGRAFÍA, DIBUJO FOTOGÉNICO.
Vega de la Rosa, Carmelo
Una oscura cámara, una imagen lúcida. Pensando la fotografía como un dibujo
topic_facet TEORÍA FOTOGRÁFICA, DAGUERROTIPO, HELIOGRAFÍA, DIBUJO FOTOGÉNICO.
author Vega de la Rosa, Carmelo
author_facet Vega de la Rosa, Carmelo
author_sort Vega de la Rosa, Carmelo
title Una oscura cámara, una imagen lúcida. Pensando la fotografía como un dibujo
title_short Una oscura cámara, una imagen lúcida. Pensando la fotografía como un dibujo
title_full Una oscura cámara, una imagen lúcida. Pensando la fotografía como un dibujo
title_fullStr Una oscura cámara, una imagen lúcida. Pensando la fotografía como un dibujo
title_full_unstemmed Una oscura cámara, una imagen lúcida. Pensando la fotografía como un dibujo
title_sort una oscura cámara, una imagen lúcida. pensando la fotografía como un dibujo
description The invention of photography generated an intense process of reflection on its characteristics as an image creation system, without its own references and with new forms of production unknown until then. The absence of a specific terminology meant the use of concepts and principles of other traditional artistic means. In early photographic literature, photography was interpreted as a method of drawing or writing light, under names such as Heliography, Photogenic drawing, Photographic drawing or Sun-drawing. Such terms insisted on their "natural" character (it was "the pencil of nature"), spontaneous and automatic (made without human intervention). This paper proposes to contextualize and critically analyze these ideas, reviewing the literary sources of the time in Europe and the United States (treatises, handbooks, histories, essays), to determine the theoretical and aesthetic structure of photography during the second half of the nineteenth century and the process of building an ontological discourse. From a historical perspective, it can be concluded that the nineteenth century was marked by the tendency to relate photography to other arts and the search for hybrid solutions (Pictorialism). However, the evolution of these ideas allowed photographers to define their own space of action, exhibit their differences and create a photographic artistic status.
publisher Comité Editor IHA - Instituto de Historia del Arte - Facultad de Filosofía y Letras - Universidad Nacional de Cuyo
publishDate 2020
url https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/cuadernoshistoarte/article/view/2922
work_keys_str_mv AT vegadelarosacarmelo unaoscuracamaraunaimagenlucidapensandolafotografiacomoundibujo
first_indexed 2022-06-20T13:36:12Z
last_indexed 2022-06-20T13:36:12Z
bdutipo_str Revistas
_version_ 1764819784512307200