Non-discursive creation: painting/film

This paper addresses a thematic particular linked to Michel Foucault´ and Gilles Deleuze´s concerns, in order to investigate the way in which film –in a cartography closed to other arts– shows and tells. Following Deleuze, the act of creation is inextricably linked to a mode of expression, to a fiel...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Giménez Hermida, Marcelo Adrián
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2013
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/9327
Aporte de:
id I10-R10-article-9327
record_format ojs
spelling I10-R10-article-93272020-11-01T03:56:49Z Non-discursive creation: painting/film La creación no discursiva: pintura/cine Giménez Hermida, Marcelo Adrián Cine Pintura Práctica artística Visibilidades Enunciados Cinema Painting Artistic practice Visibilities Énoncés This paper addresses a thematic particular linked to Michel Foucault´ and Gilles Deleuze´s concerns, in order to investigate the way in which film –in a cartography closed to other arts– shows and tells. Following Deleuze, the act of creation is inextricably linked to a mode of expression, to a field, a discipline –in short, a practice–. In this context, our goal is to discover some unique creative operations –that is, proper, exclusive– of which, almost without a doubt, can be estimated a capital object for our culture. We thus explore certain existing links between film and painting on the horizon traced by these thinkers. Este escrito se aboca a una temática particularmente enlazada a las preocupaciones de Michel Foucault y Gilles Deleuze, en pos de indagar la manera en que el cine, sobre una cartografía que le avecina otros haceres artísticos, vincula lo que muestra y lo que enuncia. Si, como postula Deleuze, el acto de creación está indisolublemente ligado a un modo de expresión, a un campo, a una disciplina —en fin, a una práctica—, en tanto nuestra meta es descubrir algunas operaciones creativas singulares —esto es, propias, exclusivas— del que, casi sin dudas, puede ser estimado un objeto capital para nuestra cultura, discurrimos aquí ciertos lazos existentes entre cine y pintura en el horizonte trazado por estos pensadores. Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba 2013-10-26 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/9327 Toma Uno; No. 2 (2013): El cine y las otras artes; 61-73 TOMA UNO; Núm. 2 (2013): El cine y las otras artes; 61-73 2250-4524 2313-9692 10.55442/tomauno.n2.2013 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/9327/10049
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic Cine
Pintura
Práctica artística
Visibilidades
Enunciados
Cinema
Painting
Artistic practice
Visibilities
Énoncés
spellingShingle Cine
Pintura
Práctica artística
Visibilidades
Enunciados
Cinema
Painting
Artistic practice
Visibilities
Énoncés
Giménez Hermida, Marcelo Adrián
Non-discursive creation: painting/film
topic_facet Cine
Pintura
Práctica artística
Visibilidades
Enunciados
Cinema
Painting
Artistic practice
Visibilities
Énoncés
author Giménez Hermida, Marcelo Adrián
author_facet Giménez Hermida, Marcelo Adrián
author_sort Giménez Hermida, Marcelo Adrián
title Non-discursive creation: painting/film
title_short Non-discursive creation: painting/film
title_full Non-discursive creation: painting/film
title_fullStr Non-discursive creation: painting/film
title_full_unstemmed Non-discursive creation: painting/film
title_sort non-discursive creation: painting/film
description This paper addresses a thematic particular linked to Michel Foucault´ and Gilles Deleuze´s concerns, in order to investigate the way in which film –in a cartography closed to other arts– shows and tells. Following Deleuze, the act of creation is inextricably linked to a mode of expression, to a field, a discipline –in short, a practice–. In this context, our goal is to discover some unique creative operations –that is, proper, exclusive– of which, almost without a doubt, can be estimated a capital object for our culture. We thus explore certain existing links between film and painting on the horizon traced by these thinkers.
publisher Departamento de Cine y TV, Facultad de Artes, Universidad Nacional de Córdoba
publishDate 2013
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/toma1/article/view/9327
work_keys_str_mv AT gimenezhermidamarceloadrian nondiscursivecreationpaintingfilm
AT gimenezhermidamarceloadrian lacreacionnodiscursivapinturacine
first_indexed 2022-08-20T01:14:42Z
last_indexed 2022-08-20T01:14:42Z
_version_ 1770718068872314880