Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film

The aim of this article is to analyze the process of filmic adaptation of Claudio Tamburrini’s testimony, Pase libre. La fuga de la Mansión Seré (2002), into Israel Adrián Caetano’s Chronicle of an Escape (Crónica de una fuga, 2006). The paper considers the problem of transformation of point of view...

Descripción completa

Guardado en:
Detalles Bibliográficos
Autor principal: Dillon, Alfredo
Formato: Artículo revista
Lenguaje:Español
Publicado: Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2019
Materias:
Acceso en línea:https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/23892
Aporte de:
id I10-R10-article-23892
record_format ojs
spelling I10-R10-article-238922019-08-03T21:21:33Z Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film Tamburrini por Caetano: del testimonio al film de terror Dillon, Alfredo Adaptación Transposición cinematográfica Testimonio Cine de terror Crónica de una fuga Adaptation Cinematographic transposition Testimony Horror films Chronicle of an Escape The aim of this article is to analyze the process of filmic adaptation of Claudio Tamburrini’s testimony, Pase libre. La fuga de la Mansión Seré (2002), into Israel Adrián Caetano’s Chronicle of an Escape (Crónica de una fuga, 2006). The paper considers the problem of transformation of point of view in the transposition of a first person testimony, as well as the use of horror genre codes in the cinematographic representation of concentration camps in Argentina’s last military dictatorship (1976-1983). The construction of characters and the effects of suspension of morality inside the clandestine center of detention and torture are also studied. Finally, the article discusses the limits of literary and audiovisual representation of horror, in order to avoid spectacularization and sensationalism. El propósito de este trabajo es analizar el proceso de transposición fílmica del testimonio de Claudio Tamburrini, Pase libre. La fuga de la Mansión Seré(2002), que dio lugar a la película Crónica de una fuga (2006), de Israel Adrián Caetano. El artículo aborda el problema del punto de vista en la adaptación de un testimonio en primera persona, así como la utilización del género de terror para dar cuenta de los campos de concentración de la última dictadura cívico militar (1976-1983). También se aborda la construcción de los personajes y los efectos de la suspensión del juicio moral dentro del centro clandestino de detención y tortura. Finalmente, se discuten los límites en la representación –literaria o audiovisual– del horror, frente a las posibilidades de la espectacularización y el sensacionalismo. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2019-03-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/23892 Ética y Cine Journal; Vol. 9 Núm. 1 (2019): Cine y trauma; 37-47 2250-5415 2250-5660 10.31056/2250.5415.v9.n1 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/23892/23434 Derechos de autor 2019 Ética&Cine Journal
institution Universidad Nacional de Córdoba
institution_str I-10
repository_str R-10
container_title_str Revistas de la UNC
language Español
format Artículo revista
topic Adaptación
Transposición cinematográfica
Testimonio
Cine de terror
Crónica de una fuga
Adaptation
Cinematographic transposition
Testimony
Horror films
Chronicle of an Escape
spellingShingle Adaptación
Transposición cinematográfica
Testimonio
Cine de terror
Crónica de una fuga
Adaptation
Cinematographic transposition
Testimony
Horror films
Chronicle of an Escape
Dillon, Alfredo
Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film
topic_facet Adaptación
Transposición cinematográfica
Testimonio
Cine de terror
Crónica de una fuga
Adaptation
Cinematographic transposition
Testimony
Horror films
Chronicle of an Escape
author Dillon, Alfredo
author_facet Dillon, Alfredo
author_sort Dillon, Alfredo
title Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film
title_short Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film
title_full Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film
title_fullStr Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film
title_full_unstemmed Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film
title_sort tamburrini by caetano: from testimony to horror film
description The aim of this article is to analyze the process of filmic adaptation of Claudio Tamburrini’s testimony, Pase libre. La fuga de la Mansión Seré (2002), into Israel Adrián Caetano’s Chronicle of an Escape (Crónica de una fuga, 2006). The paper considers the problem of transformation of point of view in the transposition of a first person testimony, as well as the use of horror genre codes in the cinematographic representation of concentration camps in Argentina’s last military dictatorship (1976-1983). The construction of characters and the effects of suspension of morality inside the clandestine center of detention and torture are also studied. Finally, the article discusses the limits of literary and audiovisual representation of horror, in order to avoid spectacularization and sensationalism.
publisher Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad
publishDate 2019
url https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/23892
work_keys_str_mv AT dillonalfredo tamburrinibycaetanofromtestimonytohorrorfilm
AT dillonalfredo tamburriniporcaetanodeltestimonioalfilmdeterror
first_indexed 2022-08-20T01:04:44Z
last_indexed 2022-08-20T01:04:44Z
_version_ 1770717289689120768