Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film
The aim of this article is to analyze the process of filmic adaptation of Claudio Tamburrini’s testimony, Pase libre. La fuga de la Mansión Seré (2002), into Israel Adrián Caetano’s Chronicle of an Escape (Crónica de una fuga, 2006). The paper considers the problem of transformation of point of view...
Autor principal: | |
---|---|
Formato: | Artículo revista |
Lenguaje: | Español |
Publicado: |
Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad
2019
|
Materias: | |
Acceso en línea: | https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/23892 |
Aporte de: | Aportado por :
Revistas de la UNC de
Universidad Nacional de Córdoba .
|
id |
I10-R10-article-23892 |
---|---|
record_format |
ojs |
spelling |
I10-R10-article-238922019-08-03T21:21:33Z Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film Tamburrini por Caetano: del testimonio al film de terror Dillon, Alfredo Adaptación Transposición cinematográfica Testimonio Cine de terror Crónica de una fuga Adaptation Cinematographic transposition Testimony Horror films Chronicle of an Escape The aim of this article is to analyze the process of filmic adaptation of Claudio Tamburrini’s testimony, Pase libre. La fuga de la Mansión Seré (2002), into Israel Adrián Caetano’s Chronicle of an Escape (Crónica de una fuga, 2006). The paper considers the problem of transformation of point of view in the transposition of a first person testimony, as well as the use of horror genre codes in the cinematographic representation of concentration camps in Argentina’s last military dictatorship (1976-1983). The construction of characters and the effects of suspension of morality inside the clandestine center of detention and torture are also studied. Finally, the article discusses the limits of literary and audiovisual representation of horror, in order to avoid spectacularization and sensationalism. El propósito de este trabajo es analizar el proceso de transposición fílmica del testimonio de Claudio Tamburrini, Pase libre. La fuga de la Mansión Seré(2002), que dio lugar a la película Crónica de una fuga (2006), de Israel Adrián Caetano. El artículo aborda el problema del punto de vista en la adaptación de un testimonio en primera persona, así como la utilización del género de terror para dar cuenta de los campos de concentración de la última dictadura cívico militar (1976-1983). También se aborda la construcción de los personajes y los efectos de la suspensión del juicio moral dentro del centro clandestino de detención y tortura. Finalmente, se discuten los límites en la representación –literaria o audiovisual– del horror, frente a las posibilidades de la espectacularización y el sensacionalismo. Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad 2019-03-12 info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion application/pdf https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/23892 Ética y Cine Journal; Vol. 9 Núm. 1 (2019): Cine y trauma; 37-47 2250-5415 2250-5660 10.31056/2250.5415.v9.n1 spa https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/23892/23434 Derechos de autor 2019 Ética&Cine Journal |
institution |
Universidad Nacional de Córdoba |
institution_str |
I-10 |
repository_str |
R-10 |
container_title_str |
Revistas de la UNC |
language |
Español |
format |
Artículo revista |
topic |
Adaptación Transposición cinematográfica Testimonio Cine de terror Crónica de una fuga Adaptation Cinematographic transposition Testimony Horror films Chronicle of an Escape |
spellingShingle |
Adaptación Transposición cinematográfica Testimonio Cine de terror Crónica de una fuga Adaptation Cinematographic transposition Testimony Horror films Chronicle of an Escape Dillon, Alfredo Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film |
topic_facet |
Adaptación Transposición cinematográfica Testimonio Cine de terror Crónica de una fuga Adaptation Cinematographic transposition Testimony Horror films Chronicle of an Escape |
author |
Dillon, Alfredo |
author_facet |
Dillon, Alfredo |
author_sort |
Dillon, Alfredo |
title |
Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film |
title_short |
Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film |
title_full |
Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film |
title_fullStr |
Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film |
title_full_unstemmed |
Tamburrini by Caetano: from testimony to horror film |
title_sort |
tamburrini by caetano: from testimony to horror film |
description |
The aim of this article is to analyze the process of filmic adaptation of Claudio Tamburrini’s testimony, Pase libre. La fuga de la Mansión Seré (2002), into Israel Adrián Caetano’s Chronicle of an Escape (Crónica de una fuga, 2006). The paper considers the problem of transformation of point of view in the transposition of a first person testimony, as well as the use of horror genre codes in the cinematographic representation of concentration camps in Argentina’s last military dictatorship (1976-1983). The construction of characters and the effects of suspension of morality inside the clandestine center of detention and torture are also studied. Finally, the article discusses the limits of literary and audiovisual representation of horror, in order to avoid spectacularization and sensationalism. |
publisher |
Centro de Investigaciones y Estudios sobre Cultura y Sociedad |
publishDate |
2019 |
url |
https://revistas.unc.edu.ar/index.php/eticaycine/article/view/23892 |
work_keys_str_mv |
AT dillonalfredo tamburrinibycaetanofromtestimonytohorrorfilm AT dillonalfredo tamburriniporcaetanodeltestimonioalfilmdeterror |
first_indexed |
2022-08-20T01:04:44Z |
last_indexed |
2022-08-20T01:04:44Z |
_version_ |
1766911498598219776 |