Performatividad y fruición estética: apropiaciones de la ficción narrativa del cine y la literatura - Proyecto

Main Authors: Tatavitto, María Silvina (dir.), Centocchi, Claudio (dir.)
Other Authors: Moré, María Rosa, Brachet-Cota, Marisa, Lorefice, Gastón
Format: Material I+D Académico
Language: Castellano
Published: 2015
Subjects:
Online Access: http://repositorio.una.edu.ar/handle/56777/575
Table of Contents:
  • The project objective is to describe appropriation forms of cinematic and literary texts from a fairly recent type of approach to art that is concerned with the aesthetic fruition. In this perspective, studies of literature or film, despite its theoretical and disciplinary differences, agree to focus on canonical aesthetic experience (scene of consumption in the face to the book or in front of the screen) The aims is to explore one vacancy area directed to an alternative form of enjoyment that could be called, for lack of other name, performative, that is, when films or novels unleash processes visiting to geographies imagined for cinema and literature, in a kind of singular appropriation witnessed by unusual means to materialize in a particular semiotic regime: travel. The exploration of such problems has emerged from work on the Project Graduation Chair guided by the conviction that the mediatization between artistic production and social circulation should face many renewed and current practices of enjoyment of art.
  • Se busca indagar prácticas de consumo de ficciones narrativas fílmicas y literarias, en una modalidad de abordaje del arte orientada a la recepción estética, cuyos análisis, a pesar de sus diferencias teóricas, coinciden en enfocar la escena canónica: lectura ante el libro y expectación frente a la pantalla. La investigación propuesta se inscribe en una zona de vacancia: da cuentas de otra escena alternativa de fruición que, a falta de otro nombre, se podría caracterizar como performativa, esto es, cuando se desatan procesos de visita a geografías imaginadas por el cine o la literatura, en una suerte de reconocimiento singular, atestiguado por medios inusuales al materializarse en un régimen semiótico particular, el del viaje. La orientación a esta clase de problemas ha surgido de investigaciones de la cátedra Proyecto de Graduación, guiadas por la convicción de que el estudio de la mediación entre producción artística y su instalación social debe orientarse también hacia el examen de las renovadas y múltiples prácticas en que se diversifica actualmente el disfrute del arte