Pampa Bandera. Meditations on land and territory on Albertina Carri´s Cuatreros

Main Author: Cangi, Adrián Esteban; Universidad Nacional de Avellaneda
Format: Artículo
Language: Castellano
Published: IIGHI - CONICET/UNNE 2017-11-27
Series: http://revistas.unne.edu.ar/index.php/fhn/article/view/2726/2417
Subjects:
Online Access: http://revistas.unne.edu.ar/index.php/fhn/article/view/2726
building REVUNNE
institution Revistas UNNE - Universidad Nacional del Noroeste (UNNE)
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author Cangi, Adrián Esteban; Universidad Nacional de Avellaneda
spellingShingle Cangi, Adrián Esteban; Universidad Nacional de Avellaneda
LAND
TERRITORY
FRONTIER
AESTHETICS
POLITICS
TIERRA
TERRITORIO
FRONTERA
ESTÉTICA
POLÍTICA
Pampa Bandera. Meditations on land and territory on Albertina Carri´s Cuatreros
This article analyzes the film Cuatreros (2016), directed by Albertina Carri. In the first place, I will inquire on the notions of land and territory, resorting to archeological and genealogical perspectives, focusing on the poetic description of this mythical land, as well as on the material geography known as “Pampa Bandera” (the territory where the pursued cuatreros Velázquez and Gauna travelled). Secondly, I will address the concepts of land and territory and, at the same time, I will question the notions of autoctonía and fundación. These last concepts are important since they help us to conceive the fabled biography and the political myth, which are related to the wasteland and the insurrection territory. In addition, any form of cartographic taxonomy is critically contested.
El artículo aborda el film Cuatreros (2016) de Albertina Carri desplegando arqueológica y genealógicamente las nociones de tierra y territorio, centrándose en la descripción poética de la mítica tierra y de la geografía material llamada “Pampa Bandera”, por la que transitaron los perseguidos cuatreros Velázquez y Gauna. Se abordan las nociones conceptuales de tierra y territorio al mismo tiempo que se interroga la autoctonía y fundación, a través de la que se piensa la biografía fabulada y el mito político, anudados entre la tierra baldía y el territorio de la insurrección, mientras se cuestiona críticamente cualquier forma de taxonomía cartográfica.
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contents This article analyzes the film Cuatreros (2016), directed by Albertina Carri. In the first place, I will inquire on the notions of land and territory, resorting to archeological and genealogical perspectives, focusing on the poetic description of this mythical land, as well as on the material geography known as “Pampa Bandera” (the territory where the pursued cuatreros Velázquez and Gauna travelled). Secondly, I will address the concepts of land and territory and, at the same time, I will question the notions of autoctonía and fundación. These last concepts are important since they help us to conceive the fabled biography and the political myth, which are related to the wasteland and the insurrection territory. In addition, any form of cartographic taxonomy is critically contested.
El artículo aborda el film Cuatreros (2016) de Albertina Carri desplegando arqueológica y genealógicamente las nociones de tierra y territorio, centrándose en la descripción poética de la mítica tierra y de la geografía material llamada “Pampa Bandera”, por la que transitaron los perseguidos cuatreros Velázquez y Gauna. Se abordan las nociones conceptuales de tierra y territorio al mismo tiempo que se interroga la autoctonía y fundación, a través de la que se piensa la biografía fabulada y el mito político, anudados entre la tierra baldía y el territorio de la insurrección, mientras se cuestiona críticamente cualquier forma de taxonomía cartográfica.
series http://revistas.unne.edu.ar/index.php/fhn/article/view/2726/2417
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publishDate 2017-11-27
language Castellano
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