Política y sindicalismo en Argentina, Brasil y Uruguay durante el siglo XX

Main Author: Lucca, Juan Bautista
Format: Artículo
Language: Castellano
Published: Universidad Católica Argentina. Facultad de Ciencias Sociales. Departamente de Ciencias Políticas y Relaciones Internacionales 2018
Subjects:
Online Access: http://erevistas.uca.edu.ar/index.php/COLEC/article/view/1033/994
https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/7107
building BDUCA
institution Repositorio Institucional de la Universidad Católica Argentina (UCA)
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author Lucca, Juan Bautista
spellingShingle Lucca, Juan Bautista
POLITICA
SINDICALISMO
Política y sindicalismo en Argentina, Brasil y Uruguay durante el siglo XX
Resumen: El cambio del siglo XXI en Argentina, Brasil y Uruguay fue un viraje político novedoso ya que accedieron al poder fuerzas políticas con raíces o vínculos históricos con el sindicalismo. En este sentido, el presente escrito busca describir las características que adquirió la relación entre la política y el sindicalismo a lo largo del siglo XX en los tres países, para advertir comparativamente cómo las condiciones de la génesis y los mecanismos de desarrollo y refuerzo positivo del vínculo preanuncian un patrón o sendero hacia esta nueva época; es decir, delinean una estructura de oportunidad política para el acceso al gobierno de fuerzas políticas con bases históricamente en el movimiento sindical.
Abstract: Abstract: The Lectio brevis made at the beginning of the Academic year in the Faculty of Law (UCA) analyzes, following the decision in “Castillo c/ Ministerio de Educación de Salta”, of the Supreme Court of December 12, 2017, two legal-political phenomena of the last decades in the precedent scope of the Superior Courts: on the one hand, via the model of neoconstitutionalism, the judges have taken the task of redefining the current law, departing especially from the literality of the legal text, under paradigms, principles and ideas somewhat alien to the just, to the reality of the legal. On the other hand, this modality has also served to secularize education, even under Constitutions that do not ignore the religious, applying the topic of neutrality. However, when the State does not allow the freedom of parents who want their children to receive religious education at school, it departs precisely from that supposedly proclaimed neutrality.opportunity structure for access to the government of political forces with bases in the labor movement historically.
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contents Resumen: El cambio del siglo XXI en Argentina, Brasil y Uruguay fue un viraje político novedoso ya que accedieron al poder fuerzas políticas con raíces o vínculos históricos con el sindicalismo. En este sentido, el presente escrito busca describir las características que adquirió la relación entre la política y el sindicalismo a lo largo del siglo XX en los tres países, para advertir comparativamente cómo las condiciones de la génesis y los mecanismos de desarrollo y refuerzo positivo del vínculo preanuncian un patrón o sendero hacia esta nueva época; es decir, delinean una estructura de oportunidad política para el acceso al gobierno de fuerzas políticas con bases históricamente en el movimiento sindical.
Abstract: Abstract: The Lectio brevis made at the beginning of the Academic year in the Faculty of Law (UCA) analyzes, following the decision in “Castillo c/ Ministerio de Educación de Salta”, of the Supreme Court of December 12, 2017, two legal-political phenomena of the last decades in the precedent scope of the Superior Courts: on the one hand, via the model of neoconstitutionalism, the judges have taken the task of redefining the current law, departing especially from the literality of the legal text, under paradigms, principles and ideas somewhat alien to the just, to the reality of the legal. On the other hand, this modality has also served to secularize education, even under Constitutions that do not ignore the religious, applying the topic of neutrality. However, when the State does not allow the freedom of parents who want their children to receive religious education at school, it departs precisely from that supposedly proclaimed neutrality.opportunity structure for access to the government of political forces with bases in the labor movement historically.
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publishDate 2018
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