Recovering Nussbaum's aristotelian roots

Main Author: Deneulin, Séverine
Format: Artículo
Language: English
English
Published: Universidad Católica Argentina. Facultad de Ciencias Económicas. Escuela de Economía. Centro de Estudios en Economía y Cultura 2011
Subjects:
Online Access: https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/2067
building BDUCA
institution Repositorio Institucional de la Universidad Católica Argentina (UCA)
id BDUCA--oai:ucacris:123456789_2067
author Deneulin, Séverine
spellingShingle Deneulin, Séverine
NUSSBAUM, MARTHA CRAVEN, 1947-
ARISTÓTELES, 384-322 A.C.
ETICA
LIBERALISMO
FILOSOFIA POLITICA
Recovering Nussbaum's aristotelian roots
Abstract: The paper examines the relationship between Creating Capabilities and political liberalism. Originally founded on the basis of Aristotelian philosophy, the theory of ‘capabilities’ developed by Nussbaum turns to political liberalism in the mid 90’s. Throughout the article, the principles of both perspectives are depicted and contrasted, focusing on the capacity of affiliation, the concept of common good and the idea of freedom. Severine Deneulin argues that the current reality calls for the capabilities approach to be more rooted in a relational anthropology which the Aristotelian ethical tradition is more akin to. This line can be found in Nussbaum’s first approach to the theory of capabilities, where affiliation as an architectonic capability leads to the common good being the end of political action, and practical reason as an architectonic capability leads to reasoning ordered towards the achievement of the common good, to the detriment of individualism.
Resumen: El artículo examina la relación entre Creando capacidades y el liberalismo político. Fundada originariamente sobre una base filosófica aristotélica, la teoría de las ‘capacidades’ desarrollada por Nussbaum, vira hacia el liberalismo político a mediados de los años 90. A lo largo del artículo, se exponen y contrastan los postulados de ambas perspectivas, centrándose en la capacidad de afiliación, el concepto de bien común, y la idea de libertad. Severine Deneuli n argumenta que la realidad actual llama al enfoque de las capacidades a estar más arraigado en una antropología relacional, que es más afín a la tradición ética aristotélica. Esta línea está presente en el primer acercamiento de Nussbaum a la teoría de las capacidades, donde la afiliación concebida como una capacidad arquitectónica, conduce a un razonamiento ordenado hacia la consecución del bien común, en desmedro del individualismo.
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ARISTÓTELES, 384-322 A.C.
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publisher Universidad Católica Argentina. Facultad de Ciencias Económicas. Escuela de Economía. Centro de Estudios en Economía y Cultura
contents Abstract: The paper examines the relationship between Creating Capabilities and political liberalism. Originally founded on the basis of Aristotelian philosophy, the theory of ‘capabilities’ developed by Nussbaum turns to political liberalism in the mid 90’s. Throughout the article, the principles of both perspectives are depicted and contrasted, focusing on the capacity of affiliation, the concept of common good and the idea of freedom. Severine Deneulin argues that the current reality calls for the capabilities approach to be more rooted in a relational anthropology which the Aristotelian ethical tradition is more akin to. This line can be found in Nussbaum’s first approach to the theory of capabilities, where affiliation as an architectonic capability leads to the common good being the end of political action, and practical reason as an architectonic capability leads to reasoning ordered towards the achievement of the common good, to the detriment of individualism.
Resumen: El artículo examina la relación entre Creando capacidades y el liberalismo político. Fundada originariamente sobre una base filosófica aristotélica, la teoría de las ‘capacidades’ desarrollada por Nussbaum, vira hacia el liberalismo político a mediados de los años 90. A lo largo del artículo, se exponen y contrastan los postulados de ambas perspectivas, centrándose en la capacidad de afiliación, el concepto de bien común, y la idea de libertad. Severine Deneuli n argumenta que la realidad actual llama al enfoque de las capacidades a estar más arraigado en una antropología relacional, que es más afín a la tradición ética aristotélica. Esta línea está presente en el primer acercamiento de Nussbaum a la teoría de las capacidades, donde la afiliación concebida como una capacidad arquitectónica, conduce a un razonamiento ordenado hacia la consecución del bien común, en desmedro del individualismo.
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format Artículo
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publishDate 2011
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